Kirkon kalenterissa vaihtuu vuosi
Kotihartautta. Ensimmäisenä adventtisunnuntaina alttarilla on kuusi kynttilää. Sen jälkeen niitä on enää kaksi. Neljä alttarikynttilää ei olekaan liturgiaa vaan kotihartautta, joka on peräisin Ruotsista. Kuva: Pekko Vasantola

Kotihartautta. Ensimmäisenä adventtisunnuntaina alttarilla on kuusi kynttilää. Sen jälkeen niitä on enää kaksi. Neljä alttarikynttilää ei olekaan liturgiaa vaan kotihartautta, joka on peräisin Ruotsista. Kuva: Pekko Vasantola

Kirkon kalenterissa vaihtuu vuosi

Kirkossa vaihtuu ensi sunnuntaina vuosi, kun vietetään ensimmäistä adventtia. Silloin alkaa uusi kirkkovuosi, kirkon omassa hengellisessä kalenterissa uusi kausi, jonka kahden ensimmäisen kvartaalin aikana vietetään kaikki merkittävät juhlat, ensin joulu ja keväällä 2015 pääsiäinen ja helluntai.

Adventti on latinaa, adventus Domini, ja tarkoittaa Herran tulemista. Tätä Herran tulemista odotetaan neljänä perättäisenä pyhänä, kunnes lopulta jouluyönä Jeesus-lapsi syntyy ja kapaloidaan seimeen.

Ensimmäisen adventtisunnuntain teemana on Kuninkaasi tulee nöyränä. Raamatunkohta, johon tämä perustuu, sijoittuu itse asiassa pääsiäistä edeltävään palmusunnuntaihin, jolloin Jeesus ratsasti Jerusalemin porteista sisään aasilla, ja ihmiset heittivät maahan palmunoksia.

Eläkkeellä oleva pappi ja yliopistomies Juhani Forsberg, Suomen yksi lukeneimmista teologeista, on erääseen israelilaiseen sävelmään runoillut suositun virrenkin: ”Tiellä ken vaeltaa, ken aasilla ratsastaa, maahan on laskettu vaatteita, lehtiä, oksia...”

Tällä halutaan kertoa, että Jeesuksen valta ei ole samanlaista kuin poliittisten ja taloudellisten vallanpitäjien mahti. Jeesuksen kuninkuuskin on muunlaista, toisesta maailmasta.

Kirkkovuodessa tämä Jeesuksen tulemisen, joulun odottamisen ja pääsiäisen välinen yhteys on harkittu: Jeesus on täällä vain, koska hän antaa itsensä ihmiskunnan hyväksi.

Ensimmäisen adventin liturginen väri on valkoinen, ja tämä kuvastaa sitä, että Hoosiannakin (Ps. 118) on eräänlainen riemuhuuto siitä, että Pelastaja on saapunut. Tämän jälkeen heti maanantaina liturginen väri muuttuu katumuksen violetiksi.

Siitä alkaa joulupaasto: jos ensimmäinen adventti on esimakua joulusta, pikkujoulu, nyt ei enää herkutella vaan valmistaudutaan Jumalan lihaksi tulemiseen eli inkarnaatioon katuen ja hiljentyen.

Juhani Huttunen
Lähteet:
Evankeliumikirja kirkkovuoden pyhien mukaan
Aamenesta öylättiin -sanasto

Jaa tämä artikkeli: