null Kolumni: "Think Global, Act Local"?

Kolumni: "Think Global, Act Local"?

Voimmeko syyttää itseämme, jos isot asiat liikkuvat väärään suuntaan? Kyllä. Päätökset ovat ihmisten tekemiä.

Think global, act local -sanonnan alkuperästä ei olla varmoja, mutta sen ajatus on vuosikymmeniä vanha ja ympäristöliikkeiden taajalti viljelemä. Sen mukaan ympäristön ja ihmisten hyvinvointia tulee ajatella maailmanlaajuisesti, ja tehdä pieniä, merkityksellisiä tekoja paikallisesti. Paikallisesti voimme näet vaikuttaa.

Lause on sanottu minulle useaan otteeseen niin, että olen alkanut uskoa siihen. En voi vaikuttaa maailmanpolitiikkaan enkä suuryritysten päästöihin. En voi ratkaista afrikkalaisten vesipulaa enkä lopettaa sotia. Voin asettua ehdolle Helsingin kaupunginvaltuustoon ja muokata omaa lähiympäristöäni. 

Samaan aikaan muistutan työssäni markkinoinnin parissa yrityksiä globaaleista markkinoista ja kilpailusta. Aina voidaan kilpailla kenen kanssa ja missä tahansa, kun vain niin päätetään. Ja voittaa kilpailu.
 

Ihmisiin vaikutetaan sekä järjellä että tunteella. Ja ilman tunnetta järkipuhe harvemmin tehoaa."

 

Yhtä lailla voimme myös vaikuttaa kaikkialla ja kaikkiin. Sen kuin asetamme tavoitteet ja valitsemme taistelumme. Brexit tapahtui, ja ehkä Trump on seuraava. Kumpi on tärkeämpää: se että pyrimme vaikuttamaan pieniin, paikallisiin asioihin vai se, että paiskimme töitä vaikuttaaksemme ympäröivään maailmaan?

Monet globaalit ratkaisut vaikuttavat meihin paikallisesti jopa enemmän kuin täällä tehdyt päätökset. Jos olisimme etukäteen ottaneet Brexitin estämisen agendallemme ja pyrkineet vaikuttamaan britteihin, olisiko se voitu estää?

Voimmeko syyttää itseämme, jos isot asiat liikkuvat väärään suuntaan? Kyllä. Päätökset ovat ihmisten tekemiä. Ihmisiin vaikutetaan sekä järjellä että tunteella. Ja ilman tunnetta järkipuhe harvemmin tehoaa. 

Oikeilla viesteillä voimme vaikuttaa toistemme tunteisiin ja ainakin sosiaalisen median avulla maamme rajojen ylikin. Miksi siis pyrkisimme enää vaikuttamaan vain omaan lähiympäristöömme? Tiedostetaan, mikä on meille tärkeää ja aletaan ajaa valittuja asioita. 

Think global, act global.
 

Kirjoittaja on markkinointitoimisto Sherpan toimitusjohtaja.
pauli@sherpa.fi

Jaa tämä artikkeli: