null Kolumni: Uskomukset, tieto ja uskonto

Puheenvuorot

Kolumni: Uskomukset, tieto ja uskonto

Miten uskonnolliset uskomukset ovat erilaisia kuin tiedolliset uskomukset?

Luin lehdestä, että kokeilu, joka yhdistää uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetuksen, keskittyy vertailemaan tiedon ja uskomusten eroa. Ajatus kaikille yhteisestä uskontojen ja katsomusten opetuksesta on mielestäni hyvä. Uutinen toi kuitenkin mieleen Aristoteleen luonnehdinnan eräästä filosofikoulusta: heti kun suut avattiin, oltiin väärässä.

Tieto on hyvin perusteltu tosi uskomus. Tietoa ei erota ei-tiedollisista asenteista se, että se ei olisi uskomus. Tieto on tietynlainen uskomus.

Tieto on tosi. Mitä ”tosi” merkitsee?

Tosi voi merkitä uskomuksen ja maailmassa vallitsevan asiaintilan vastaavuutta. Mutta se voi merkitä myös sitä, että uskomus sopii yhteen muiden uskomusten kanssa. Lisäksi tosi voi tarkoittaa, että jokin toimii käytännössä.

 

Ajatus kaikille yhteisestä uskontojen ja katsomusten opetuksesta on mielestäni hyvä.

 

Tieto on hyvin perusteltu. Mitä on ”hyvin perusteltu”? Jotakin perustellaan havainnoilla, jotakin taas oletuksilla, joita ei voida todistaa.

Tieto voi olla käytännössä toimiva, havainnoilla perusteltu uskomus. Mutta se voi olla myös todistamattomilla oletuksilla perusteltu vallitsevien asiaintilojen kanssa yhteensopiva uskomus.

Miten uskonnolliset uskomukset ovat erilaisia kuin tiedolliset uskomukset? Niiden ”totuus” ei viittaa tiedollisten uskomusten vaan uskonnollisen uskon kohteena oleviin asioihin. Niiden perustelu on toisenlaista kuin tiedollisissa uskomuksissa.

Uskontoja voidaan tarkastella uskomusjärjestelminä. Tällainen tarkastelu kuitenkin typistää käsitystä siitä, mitä uskonto on.

Uskomusten rooli uskonnossa ei ole niin vahva kuin tiedossa. Tieto on määritelmällisesti uskomus. Uskonto ei ole määritelmällisesti uskomusjärjestelmä.

Tiedollisten uskomusten kannattaja hyväksyy ne. Uskonto ei edellytä vastaavaa uskonnonharjoittajalta.

Uskonnollisen henkilön ei tarvitse muodostaa mielessään uskonnollisia uskomuksia ja niihin liittyviä hyväksyviä asenteita. Riittää, että hänellä on uskonnolliseen uskomusjärjestelmään liittyviä uskonnollisia tunteita kuten hengellisiä epäuskon kokemuksia.

Kirjoittaja on Portaanpään opiston rehtori, dosentti ja harrastajaviulisti.
petri.jarvelainen@portaanpaa.fi

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.