null Kulosaaren YK koolla

Asiallisia yhdeksäsluokkalaisia. Kulosaaren yhteiskoulussa pidettyyn malli-YK:n istuntoon osallistui 380 oppilasta seitsemästä eri koulusta. Myös Moskovan angloamerikkalaisesta koulusta saapui ryhmä.

Asiallisia yhdeksäsluokkalaisia. Kulosaaren yhteiskoulussa pidettyyn malli-YK:n istuntoon osallistui 380 oppilasta seitsemästä eri koulusta. Myös Moskovan angloamerikkalaisesta koulusta saapui ryhmä.

Kulosaaren YK koolla

Helimunissa ratkottiin maailman ongelmia leikisti oikeesti.

Kulosaaren yhteiskoulun käytävillä ja juhlasalissa kävi viime torstaina ja perjantaina vipinä, kun siellä kokoontui HELIMUN eli Helsinki International Model United Nations, toisin sanoen Helsingin kansainvälinen malli-YK:n istunto. Koulun kaikki yhdeksäsluokkalaiset osallistuivat istuntoon, lisäksi mukana oli saman koulun lukiolaisia ja osallistujia Ressun lukiosta, Maunulan yhteiskoulusta, Espoo International Schoolista, Deutsche Schulesta, International School of Helsingistä sekä Moskovan angloamerikkalaisesta koulusta. Yhteensä kaksipäiväiseen konferenssiin osallistui noin 380 oppilasta.

Malli-YK aloitettiin juhlallisella yleisistunnon avausseremonialla, jossa kuultiin intialaista musiikkia. Tuulahduksen oikeasta diplomaattien maailmasta toi tohtori Olli Ruohomäki ulkoasiainministeriön kehityspoliittiselta osastolta.

Avajaisten jälkeen jakaannuttiin YK:n mallin mukaan erilaisiin komiteoihin pohtimaan yhteisen kehitys ja demokratia -teeman alle kuuluvia kysymyksiä. Osa käsiteltävistä kysymyksistä esiintyy myös oikean YK:n asialistalla, osa on muuten ajankohtaisia. Turvallisuusneuvosto pui Afganistanin ja Libyan kysymyksiä, talous- ja sosiaalineuvosto naisiin kohdistuvaa väkivaltaa sekä kehittyneiden maiden kansallisia velkaongelmia.

Tänä vuonna kokoontui myös ihmisoikeusneuvosto, jonka asialistalla oli rasismin vähentäminen ja ilman saattajaa liikkuvien siirtolaislasten kysymykset.

Vanhemmista oppilaista koostuneessa kansainvälisessä tuomioistuimessa käsiteltiin Japanin valaanpyyntiä Etelämantereen läheisyydessä. Asiassa vastakkain olivat Japani ja Australia ja salissa kuultiin kiivaita puheenvuoroja.

Yleisistunto ja komiteat oli koottu eri maiden ja järjestöjen delegaatioista aivan samaan tapaan kuin oikeassa YK:ssakin.

– Oppilaat saivat itse toivoa, mihin delegaatioon he kuuluvat ja osin heitä myös ohjattiin itse kullekin sopiviin tehtäviin, kertoo konferenssin järjestelyistä vastaava opettaja, historian ja yhteiskuntaopin lehtori Sirpa Hildén.

Istuntoon valmistautuminen on Kulosaaressa aloitettu jo vuoden alussa. Koulutunneilla on harjoiteltu väittelemistä ja oppilaat ovat laatineet tutkielmia edustamistaan maista tai järjestöistä sekä niiden kannoista kansainvälisiin kysymyksiin. Aktiivisimmat oppilaat ovat olleet yhteydessä edustamiensa maiden suurlähetystöihin.

Oppilaat oppivat rooleissaan katsomaan maailmaa eri kanteilta ja hahmottavat esimerkiksi, millainen on Euroopan, Kiinan tai vaikkapa Yhdysvaltojen vaikutusvalta, miten niiden aloitteisiin ja kannanottoihin reagoidaan ja millä mailla on taipumuksena ryhmittyä yhteisten intressien taakse. Kun oman puheenvuoron aika tulee, täytyy saada suu auki – englanniksi.

– Joitakin voi jännittää, mutta puheenjohtajat on opetettu ottamaan tämä huomioon. Joukossa on aina loistavia keskustelijoita ja kokoussaleissa kuullaan tasokasta väittelyä, lobbausta ja politikointia.

Tänä vuonna HELIMUN-konferenssi järjestettiin Kulosaaressa jo kahdettatoista kertaa.

– Kävin vuonna 2001 ensimmäistä kertaa kymmenen oppilaan kanssa Haagissa sikäläisessä malli-YK:n istunnossa THIMUNissa ja oppilaat innostuivat siitä niin, että he ehdottivat vastaavanlaisen perustamista meille, Sirpa Hildén kertoo.

Vähitellen istuntoihin on alkanut tulla osallistujia muista kouluista. Vuonna 2005 HELIMUN järjestäytyi yhdistykseksi, jota vetävät nykyiset ja entiset oppilaat. Yhdistys valitsee kunkin vuoden teemat ja komiteoiden käsittelemät kysymykset, puheenjohtajat, pääsihteeristön sekä muut keskeiset henkilöt. Se myös kouluttaa komiteoiden ja muiden elinten puheenjohtajat.

YK:n päämajaa esittävän koulun käytävillä ja kokoussaleissa hääräävät toimitsijoina kaksikielisen opetuksen kahdeksasluokkalaiset. Roolit ja tavoitteet otetaan haltuun niin hyvin, että istunnot hoituvat ilman opettajan ohjausta. Ja jotta tunnelma olisi kuin huippukokouksessa ikään, kaikki osallistujat pukeutuvat parhaimpiinsa ja puhuttelevat toisiaan arvokkaasti.

Vuosittain järjestettävällä konferenssilla on Sirpa Hildénin mielestä kauaskantoiset vaikutukset sekä koulutyöhön että oppilaiden ajatteluun.

– Oppilaiden englannin kielen taito kehittyy kohisten, samoin heidän omatoimisuutensa ja kykynsä osallistua yhteisiin rientoihin. Moni on kertonut alkaneensa konferenssin ansiosta seurata kansainvälisiä uutisia, kun on tätä kautta päässyt sisälle päivänpolttaviin kysymyksiin, Sirpa Hildén toteaa.

Kun kaksipäiväinen ponnistus on ohi, tänä vuonna pääsihteerin roolissa toiminut abiturientti Laura Peräkylä saattoi huokaista helpotuksesta. Hyvin meni.

– Kaksi päivää meni tosi nopeasti, koko ajan oli kiire. Oli hienoa päästä näkemään pitkän valmistelutyön tulos. Uskon, että moni meistä katsoo maailmaa tämän jälkeen toisenlaisin silmin, Peräkylä sanoo.

Yksi jos toinenkin oppilas on saanut malli-YK:sta sysäyksen suuntautua esimerkiksi kansainvälisiin opintoihin tai juristin uralle.

Lisätietoja: www. helimun.org

Teksti Salla Korpela
Kuvat Jani Laukkanen

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.