Kulutuskriitikko hurahti lastenvaatteisiin
Anna Vikström, Lastenvaatekarnevaalin perustaja, selittää eettisten lastenvaatteiden buumia: – Omalle lapselle ei haluta toisen lapsen ompelemia vaatteita. Kuva: Esko Jämsä

Anna Vikström, Lastenvaatekarnevaalin perustaja, selittää eettisten lastenvaatteiden buumia: – Omalle lapselle ei haluta toisen lapsen ompelemia vaatteita. Kuva: Esko Jämsä

Kulutuskriitikko hurahti lastenvaatteisiin

Eettisesti kestävät lastenvaatteet ovat nyt muodikkaita, sanoo kotimaisia valmistajia yhteen kokoavan Lastenvaatekarnevaalin perustaja Anna Vikström.

Kun Anna Vikström jäi pari vuotta sitten äitiysvapaalle, hänelle avautui Facebookissa uusi maailma. Vikström huomasi erilaisten Facebook-ryhmien olevan täynnä pieniä, yhden naisen lastenvaateyrityksiä, jotka markkinoivat tuotteitaan somessa ja myyvät niitä pienissä verkkokaupoissa. Joukossa oli myös muutama sarjatuotantoon siirtynyt valmistaja.

– Ymmärsin, että olisi helppo ostaa kotimaisina vaikka kaikki lastenvaatteet, Vikström kertoo.

Hän päätti järjestää tapahtuman, joka kokoaa pienet yrittäjät saman katon alle. Ensimmäinen Lastenvaatekarnevaali Kumpulan kylätilassa viime marraskuussa syntyi samaan tapaan kuin monet pienistä kotimaisista lastenvaateyrityksistäkin: kotona äitiys- ja hoitovapaalla, öisin ja vauvan päiväunien aikaan.
 

Omalle lapselle ei haluta toisen lapsen ompelemia vaatteita."
 

Sen jälkeen Vikström on vienyt tapahtuman Jyväskylään, Hämeenlinnaan ja Tampereelle, ja ensi viikonloppuna Lastenvaatekarnevaali palaa jälleen Helsinkiin. Pienestä kaupunginosatapahtumasta on kasvanut suuri vaatefestivaali, jonne tullaan myös naapurikaupungeista.

– On valtavasti vanhempia, jotka haluavat valita eettisen vaihtoehdon, kun se tehdään helpoksi, Vikström sanoo.
 

Kauniit vaatteet ovat arkipäivän ilo

Eettisten lastenvaatteiden buumi on parhaillaan menossa. Anna Vikströmin mukaan lapsille halutaan nyt ostaa kotimaisia, ekologisesti kestävistä materiaaleista tehtyjä vaatteita.

– Omalle lapselle ei haluta toisen lapsen ompelemia vaatteita.

Buumi näkyy yrittäjien määrän kasvussa. Lastenvaatekarnevaalin myyjistä moni on perustanut yrityksensä viimeisten kahden vuoden aikana. Pidempään alalla toimineet yrittäjät puolestaan kertovat myynnin kasvaneen.
 

Lastenvaatteista innostunut mies on yhä harvinaisuus."
 

Ostokarnevaalin järjestäjäksi Vikström on melko kulutuskriittinen ihminen. Pian kaksivuotiaan Väinö-pojan vaatteista iso osa on saatu kierrätettyinä tai ostettu kirpputorilta.

– Visuaalisuus on minulle tärkeää. On arkipäivän ilo, että lapsella on kauniit vaatteet. Sitä ei kuitenkaan saa repiä toisten selkänahasta.

Vikströmin mielestä meidän tulisi ostaa vähemmän mutta laadukkaampaa, ja uudesta vaatteesta pitäisi olla valmis maksamaan reilu hinta.
 

Retromuoti on väistymässä

Lastenvaatemuodissa ovat nyt Anna Vikströmin mukaan pinnalla raikkaat värit ja selkeät kuviot. Muutama vuosi sitten alkanut retromuoti on jo väistymässä.

Samoja vaatteita myydään niin tytöille kuin pojillekin, mutta vaatteiden ostajakunnassa perinteinen sukupuolijako näkyy: vaatteita ostavat äidit, mummit ja tädit. Myös alan yrittäjät ovat naisia. Lastenvaatteista innostunut mies on Vikströmin mukaan yhä harvinaisuus.

Entä kummat ovat enemmän innoissaan lastenvaatteista, lapset vai aikuiset?

– Aikuiset ehdottomasti, Vikström myöntää nauraen.

– Toisaalta lapsillakin on omat suosikkinsa, jotka ovat usein erilaisia kuin aikuisten. Niitä toiveita on tärkeä kuunnella. Lempivaate on myös lapselle tärkeä.
 

Jaa tämä artikkeli: