null Kuolemaantuomitun jalanjäljillä

Tungos hellittää. Via Dolorosalla tungeksii ajoittain paikallisia, turisteja ja pyhiinvaeltajia ruuhkaksi asti. Kun se hellittää, vanhat kivet henkivät historiaa.

Tungos hellittää. Via Dolorosalla tungeksii ajoittain paikallisia, turisteja ja pyhiinvaeltajia ruuhkaksi asti. Kun se hellittää, vanhat kivet henkivät historiaa.

Kuolemaantuomitun jalanjäljillä

Kristityt muistelevat hiljaisella viikolla Jeesuksen Via Dolorosaa, kärsimyksen ja ristin tietä. Jossakin täällä Jerusalemissa se tapahtui oikeasti lähes 2000 vuotta sitten.

Tekstit ja kuvat Timo Saarinen


Viimeiset tapahtumat Jeesuksen elämässä huipentuivat tuomioon, kuolemaan ja ylösnousemukseen Jerusalemissa, jonne hän saapui kotiseudultaan Galileasta pääsiäisen alla noin vuonna 30. Silloin kansa hurrasi.

Sen jälkeiset tapahtumat Jerusalemissa – viimeinen ehtoollinen, kansansuosion vaihtuminen tuomioon, Jeesuksen kärsimys ja ylösnousemus – ovat kristinuskon tärkein kertomus, mutta sen oikeita tapahtumapaikkoja ei enää tiedetä. Oletetaan, että silloinen Jerusalem oli useita metrejä nykyisen kaupungin alapuolella. Roomalaiset tuhosivat kaupungista suurimman osan vuonna 70.

300-luvulla, kun kristinuskosta oli tullut Rooman virallinen uskonto, etsittiin Jeesuksen elämän tärkeitä paikkoja. Jo silloin Golgata ja Jeesuksen hauta sijoitettiin paikalle, missä edelleen on Pyhän haudan kirkko.

Kun muslimikauden jälkeen kristityt palasivat ristiretkillään Jerusalemiin 1000-luvulla, ei Jeesuksen ja alkuseurakunnan ajan kaupungista ollut enää mitään alkuperäistä jäljellä. Tunnetut paikat, kuten Temppelivuori ja Öljymäki olivat toki paikoillaan.

Pääsiäisen tapahtumille haluttiin löytää paikat. Missä vietettiin viimeistä ehtoollista, missä Juudas kavalsi Jeesuksen, missä oli Pilatuksen palatsi, missä Golgata?

 

Kristittyjen parissa Euroopassa oli syntynyt Via Dolorosa eli Via Crucis -perinne, kärsimyksen tai ristin tien muisteleminen hiljaisella viikolla. Oli useita erilaisia versioita siitä, mitkä tapahtumat eli asemat tiehen kuuluivat. Esimerkiksi viimeinen ehtoollinen, Juudaksen kavallus ja Jeesuksen vangitseminen olivat usein mukana. Myös Helsingissä ensi viikolla vietettävä Via Crucis ammentaa samasta perinteestä.

Myöhäiskeskiajan jälkeen vakiintui hyvin tiukasti Jeesuksen kärsimystiehen rajattu Via Dolorosa, jonka 14 asemasta ensimmäinen on Jeesuksen tuomitseminen ja viimeinen hänen hautaamisensa. Se ei perustu kokonaan Raamattuun.

Paavi Johannes Paavali II kehittikin vuonna 1991 uuden raamatullisen ristin tien, jonka kaikki asemat perustuvat evankeliumeihin ja ovat kristinuskon sisällön kannalta merkittävämpiä kuin esimerkiksi Jeesuksen kolme kaatumista.

 

Perinteiset 14 asemaa muodostavat myös Jerusalemin Via Dolorosan nykyisen, noin kilometrin pituisen reitin, jonka varrelle on merkitty asemat 1–9. Kadun nimi on myös oikeasti Via Dolorosa, joskin osa reitistä kulkee muilla kaduilla. Asemat 10–14 ovat Pyhän haudan kirkon sisällä.

Jeesuksen oikeasta reitistä ei olla alkuunkaan yksimielisiä, ja käytetty reitti on vaihdellut vuosisadasta toiseen. Jerusalemin Via Dolorosaa ovat muokanneet eniten fransiskaanit, jotka ovat olleet Jerusalemissa 1300-luvulta lähtien.

Nykyisen reitin historiallisuuden pahin ongelma on, että sen alkupiste, Pilatuksen tuomio, tapahtui melko varmasti Herodeksen palatsissa aivan toisella puolella vanhaakaupunkia nykyisen Jaffa-portin luona.

Reitti on siis enemmän pyhiinvaellus kuin historiallinen reitti.

Fransiskaaniveljet kulkevat Via Dolorosan joka perjantai. Reitillä vaeltaa päivittäin veisaavia ja Raamattua lukevia pyhiinvaeltajia. Suurin osa kadusta kulkee niin sanotussa muslimineljänneksessä, vilkkaissa arabien kauppakujissa. Kadut ovat vain muutaman metrin levyisiä eikä niillä ajeta autoilla.

 

Koska pääsiäistapahtumien paikoista ei ole varmuutta, Jerusalemissa riittää pyhiinvaeltajalle muitakin kohteita. Esimerkiksi Via Dolorosan lähtöpaikan vieressä on vanha sadeveden keruuallas, jonka on arveltu olevan Johanneksen evankeliumissa mainittu Betesdan lammikko. Siellä Jeesus paransi sairaan miehen.

Jeesuksen hautapaikaksi on arveltu myös niin sanottua puutarhahautaa vanhankaupungin itäpuolella Damaskoksen portin ulkopuolella. Puutarha on viehättävä ja siellä on edelleen oikea hautaluola. Lähellä, paikallisen meluisan linja-autoaseman reunalla, on myös pääkallon muotoinen kallio, kutsuttiinhan Golgataa Pääkallonpaikaksi.

Temppelivuorella, jossa nykyään on Kultainen moskeija, oli juutalaisten temppeli, jossa Jeesus kaatoi rahanvaihtajien pöydät ja ärsytti ylipappeja opetuksillaan useita päiviä ennen vangitsemistaan. Siellä ainakin ollaan myös historiallisesti Jeesuksen jalanjäljillä.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.