null Kuolemaantuomitun jalanjäljillä

Pyhän haudan kirkossa Golgatalta Jeesuksen hautapaikalle ei ole edes kivenheiton matkaa. Hautapaikka on nimittäin keskellä pyöreän kirkkoholvin lattiaa. Jos se oli alun perin luola, on kaikki muu ympäriltä tasattu. Nykyisen 1800-luvun alussa rakennetun pyhäkön sisälle mahtuu vain muutama ihminen kerrallaan ja sinne joutuu jonottamaan jopa tunteja. Kuva: Timo Saarinen

Pyhän haudan kirkossa Golgatalta Jeesuksen hautapaikalle ei ole edes kivenheiton matkaa. Hautapaikka on nimittäin keskellä pyöreän kirkkoholvin lattiaa. Jos se oli alun perin luola, on kaikki muu ympäriltä tasattu. Nykyisen 1800-luvun alussa rakennetun pyhäkön sisälle mahtuu vain muutama ihminen kerrallaan ja sinne joutuu jonottamaan jopa tunteja. Kuva: Timo Saarinen

Kuolemaantuomitun jalanjäljillä

Jeesuksen elämän viimeiset tapahtumat huipentuivat tuomioon, kuolemaan ja ylösnousemukseen Jerusalemissa, jonne hän saapui kotiseudultaan Galileasta pääsiäisen alla noin vuonna 30. Kansa hurrasi.

Sen jälkeiset tapahtumat Jerusalemissa – viimeinen ehtoollinen, kansansuosion vaihtuminen tuomioon, Jeesuksen kärsimys ja ylösnousemus – ovat kristinuskon tärkein kertomus, mutta sen oikeita tapahtumapaikkoja ei enää tiedetä. Oletetaan, että silloinen Jerusalem oli useita metrejä nykyisen kaupungin alapuolella. Roomalaiset tuhosivat kaupungista suurimman osan vuonna 70.

300-luvulla, kun kristinuskosta oli tullut Rooman virallinen uskonto, etsittiin Jeesuksen elämän tärkeitä paikkoja. Jo silloin Golgata ja Jeesuksen hauta sijoitettiin paikalle, missä edelleen on Pyhän haudan kirkko.

Kun muslimikauden jälkeen kristityt palasivat ristiretkillään Jerusalemiin 1000-luvulla, ei Jeesuksen ja alkuseurakunnan ajan kaupungista ollut enää mitään alkuperäistä jäljellä. Tunnetut paikat, kuten Temppelivuori ja Öljymäki olivat toki paikoillaan.

Pääsiäisen tapahtumille haluttiin löytää maamerkit. Missä vietettiin viimeistä ehtoollista, missä Juudas kavalsi Jeesuksen, missä oli Pilatuksen palatsi, missä Golgata?

Kristittyjen parissa Euroopassa oli syntynyt Via Dolorosa eli Via Crucis -perinne, kärsimyksen tai ristin tien muisteleminen hiljaisella viikolla. Oli useita erilaisia versioita siitä, mitkä tapahtumat eli asemat tiehen kuuluivat.

Esimerkiksi viimeinen ehtoollinen, Juudaksen kavallus ja Jeesuksen vangitseminen olivat usein mukana. Myös Helsingissä nykyään vietettävä Via Crucis ammentaa samasta perinteestä.

Myöhäiskeskiajan jälkeen vakiintui hyvin tiukasti Jeesuksen kärsimystiehen rajattu Via Dolorosa, jonka 14 asemasta ensimmäinen on Jeesuksen tuomitseminen ja viimeinen hänen hautaamisensa. Se ei perustu kokonaan Raamattuun.

Paavi Johannes Paavali II esittikin vuonna 1991 uuden raamatullisen ristin tien, jonka kaikki asemat perustuvat evankeliumeihin ja ovat kristinuskon sisällön kannalta merkittävämpiä kuin esimerkiksi Jeesuksen kolme kaatumista.

Perinteiset 14 asemaa muodostavat myös Jerusalemin Via Dolorosan nykyisen, noin kilometrin pituisen reitin, jonka varrelle on merkitty asemat 1–9. Kadun nimi on myös oikeasti Via Dolorosa, joskin osa reitistä kulkee muilla kaduilla. Asemat 10–14 ovat Pyhän haudan kirkon sisällä.

Jeesuksen oikeasta reitistä ei olla alkuunkaan yksimielisiä, ja käytetty reitti on vaihdellut vuosisadasta toiseen. Jerusalemin Via Dolorosaa ovat muokanneet eniten fransiskaanit, jotka ovat olleet Jerusalemissa 1300-luvulta lähtien.

Nykyisen reitin historiallisuuden pahin ongelma on, että sen alkupiste, Pilatuksen tuomio, tapahtui melko varmasti Herodeksen palatsissa aivan toisella puolella vanhaakaupunkia nykyisen Jaffa-portin luona.

Reitti on siis enemmän pyhiinvaellus kuin historiallinen reitti.

Fransiskaaniveljet kulkevat Via Dolorosan joka perjantai. Reitillä vaeltaa päivittäin veisaavia ja Raamattua lukevia pyhiinvaeltajia. Suurin osa kadusta kulkee niin sanotussa muslimineljänneksessä, vilkkaissa arabien kauppakujissa. Kadut ovat vain muutaman metrin levyisiä eikä niillä ajeta autoilla.

Koska pääsiäistapahtumien paikoista ei ole varmuutta, Jerusalemissa riittää pyhiinvaeltajalle muitakin kohteita. Esimerkiksi Via Dolorosan lähtöpaikan vieressä on vanha sadeveden keruuallas, jonka on arveltu olevan Johanneksen evankeliumissa mainittu Betesdan lammikko. Siellä Jeesus paransi sairaan miehen.

Jeesuksen hautapaikaksi on arveltu myös niin sanottua puutarhahautaa vanhankaupungin itäpuolella Damaskoksen portin ulkopuolella. Puutarha on viehättävä ja siellä on edelleen oikea hautaluola. Lähellä, paikallisen meluisan linja-autoaseman reunalla, on myös pääkallon muotoinen kallio, kutsuttiinhan Golgataa Pääkallonpaikaksi.

Temppelivuorella, jossa nykyään on Kultainen moskeija, oli juutalaisten temppeli, jossa Jeesus kaatoi rahanvaihtajien pöydät ja ärsytti ylipappeja opetuksillaan useita päiviä ennen vangitsemistaan. Siellä ainakin ollaan myös historiallisesti Jeesuksen jalanjäljillä.

1. Jeesus tuomitaan kuolemaan

Ristin tie alkaa Temppelivuoren pohjoisreunalta, läheltä Stefanuksen porttia. Getsemanen puiston, Jeesuksen vangitsemispaikan, oletetaan olleen tässä kohdassa kaupunginmuurin ulkopuolella.

Ylipapit toivat vangitsemansa Jeesuksen roomalaisen maaherran Pilatuksen tuomittavaksi. Pilatus ei löytänyt Jeesuksesta syytä, vaan ehdotti kansalle Jeesuksen vapauttamista, koska pääsiäisenä oli tapana vapauttaa yksi vanki. Kansa halusi kuitenkin mieluummin vapauttaa murhaaja Barabbaksen.

Johanneksen evankeliumin mukaan Pilatus määräsi sotilaat ruoskimaan Jeesuksen, ja siksi paikalla on katolinen Jeesuksen ruoskimisen kappeli.

2. Jeesukselle annetaan risti kannettavaksi

Vähän edempänä Via Dolorosan yli kulkee Ecce homo -kaareksi nimetty osa roomalaista 100-luvun holvikaarta. Ecce homo on latinaa ja tarkoittaa ”katso ihmistä”. Niin Pilatus sanoi kansalle näyttäessään heille Jeesuksen orjantappurakruunu päässään. ”Ristiinnaulitse”, kansa vastasi. Pilatus pesi kätensä kuolemantuomiosta.

Etapin kohdalla on nykyisin Ecce homo -kirkko. Sen alta on arkeologisissa kaivauksissa löydetty alkuperäistä roomalaista katukiveystä. Johanneksen evankeliumin mukaan Pilatus lopulta ”asettui tuomarinistuimelleen niin sanotulle Kivipihalle”. Pyhiinvaeltajan sopii ajatella, että juuri tällaisella kiveyksellä Jeesus tuomittiin, ja roomalaiset sotilaat lähettivät hänet ristin kanssa kohti teloituspaikkaa.

3. Jeesus kaatuu ensimmäisen kerran

Kolmannen aseman kohdalla Via Dolorosalta käännytään vasemmalle El Wad Hagai -kadulle. Perinteessä Jeesuksen matkasta Golgatalle haluttiin kertoa enemmän kuin ne vähät rivit, jotka evankeliumeista löytyvät. Niinpä kolmella etapilla Jeesus luhistuu voimattomana, lyötynä ja ruoskittuna maahan.

4. Jeesus tapaa surevan äitinsä

Perinteen mukaan Jeesus tapasi äitinsä Marian neljännellä etapilla. Evankeliumit eivät tästä kerro, niissä tapaamme surevan äidin seuraavan kerran ristin juurella.

5. Simon Kyreneläinen ottaa Jeesuksen ristin

Viidennen aseman kohdalla käännytään oikealle jälleen Via Dolorosa -kadulle. Kolme evankeliumia kertoo, kuinka sotilaat pakottivat satunnaisen ohikulkijan, Simon Kyreneläisen kantamaan Jeesuksen ristiä.

6. Veronika pyyhkii Jeesuksen kasvot

Katolisen perinteen mukaan jerusalemilainen nainen Pyhä Veronika pyyhki Jeesuksen kasvot. Liinaan jäi Jeesuksen kuva, jonka Veronika myöhemmin vei pyhäinjäännöksenä Roomaan.

Nimen Veronika oletetaan tosiasiassa tulevan kuvaan viittaavista latinan sanoista vera icon, tosi kuva. Tämäkään asema ei siis perustu evankeliumeihin.

7. Jeesus kaatuu toisen kerran

Vilkkaassa risteyksessä katettujen arabialaisten kauppakujien kuhinassa on seitsemäs asema. Elokuvista nämä Jeesuksen luhistumiset ovat kovin tuttuja.

Esimerkiksi väkivaltaisuudellaan kohua herättänyt Mel Gibsonin elokuva The Passion of the Christ perustuu enemmänkin Via Dolorosa -traditioon kuin evankeliumeihin.

8. Jeesus puhuu Jerusalemin tyttärille

”Älkää minua itkekö, Jerusalemin tyttäret, itkekää itseänne ja lapsianne”, Jeesus sanoo Luukkaan evankeliumin mukaan häntä seuraaville sureville naisille.

9. Jeesus kaatuu kolmannen kerran.

Yhdeksännen etapin lähellä on viehättävä pysähdyspaikka. Koptilaisen Pyhän Helenan kirkon kohdalla munkki rohkaisee laskeutumaan pieniä portaita maan alle ikivanhaan vesisäiliöön.

Englanninkielinen kyltti kehottaa vieraita laulamaan siellä omia hymnejään. Aivan uskomattoman kaunis kaiku pehmentää ja moninkertaistaa körttivirrellä lauletun Herraa hyvää kiittäkää.

Pyhä Helena oli keisari Konstantinuksen äiti. Hänen kerrotaan rakennuttaneen 300-luvulla tänne ensimmäisen, myöhemmin tuhotun Pyhän haudan kirkon. Tästä vesisäiliöstä kirkon kerrotaan saaneen vetensä.

10. Jeesukselta riisutaan vaatteet

Pyhän haudan kirkko on Jerusalemin kristityn neljänneksen ytimessä. Se on 1000-luvulta lähtien rakennettu ja vähitellen laajenneltu ja muunneltu kirkkokokoelma, jossa toimivat ortodoksinen, katolinen, armenialainen ja koptilainen kirkko.

Pihalla on kymmenes asema, jossa sotilaat riisuivat Jeesukselta vaatteet ja jakoivat ne keskenään heittäen viimeisestä paidasta arpaa.

11. Jeesus ristiinnaulitaan

Via Dolorosan viimeiset neljä asemaa ovat kirkon sisällä. Jos Golgata on joskus oikeasti ollut tässä, niin kaikki ympärillä oleva kallio on aikoinaan louhittu pois.

Jäljellä on ortodoksisen kimalluksen keskellä pieni kohta maassa, minne pyhiinvaeltajat jonottavat suutelemaan Golgatan kalliota.

12. Jeesus kuolee

Yllättävän pimeyden vallitessa Jeesus huusi ”Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit” ja kuoli. Kuulustelut ja kidutus olivat heikentäneet Jeesusta niin, että Johanneksen evankeliumin mukaan roomalaisten ei tarvinnut hakata hänen sääriluitaan rikki kuoleman nopeuttamiseksi.

13. Jeesus otetaan ristiltä

Portaat vievät alas Golgatalta, ja siinä maassa on kivipaasi, jonka päällä Joosef Arimatialainen ja Nikodemos pukivat Jeesuksen ruumiin käärinliinaan.

Täällä ei edes väitetä, että kivipaasi olisi alkuperäinen. Torinossa sen sijaan uskotaan, että siellä on alkuperäinen, aito käärinliina, johon käärittynä Jeesus haudattiin.

14. Jeesus haudataan

Jeesuksen hauta ei alun perin ehkä ollut tärkeä muistopaikka, koska kristityt uskoivat Jeesuksen nousseen kuolleista. Arvellaan myös, että roomalaiset tuhosivat kristittyjä vainotessaan tahallaan Jeesuksen hautapaikan.

Tyhjä hauta kuitenkin kiinnosti kristittyjä myöhemmin, olihan se alkuperäinen todiste Jeesuksen ylösnousemuksesta.

Pyhän haudan kirkossa Golgatalta Jeesuksen hautapaikalle ei ole edes kivenheiton matkaa. Hautapaikka on nimittäin keskellä pyöreän kirkkoholvin lattiaa. Jos se oli alun perin luola, on kaikki muu ympäriltä tasattu. Nykyisen 1800-luvun alussa rakennetun pyhäkön sisälle mahtuu vain muutama ihminen kerrallaan ja sinne joutuu jonottamaan jopa tunteja.

Hiljaisen viikon Via Dolorosa päättyy Jeesuksen hautaamisen apeisiin tunnelmiin.

Parin päivän päästä tulee pääsiäinen, Jeesuksen ylösnousemuksen juhla, mutta se ei enää ole Via Dolorosaa, tuskien taivalta.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.