null Kuolemaantuomitun jäljillä

Via Dolorosalla kulkee paljon fransiskaanimunkkeja, joita on ollut Jerusalemissa 1300-luvulta lähtien.

Via Dolorosalla kulkee paljon fransiskaanimunkkeja, joita on ollut Jerusalemissa 1300-luvulta lähtien.

Kuolemaantuomitun jäljillä

Kristityt muistelevat hiljaisella viikolla Jeesuksen Via Dolorosaa eli kärsimyksen tietä.

Jeesus matkusti viimeisen kerran Jerusalemiin kotiseudultaan Galileasta kansan hurratessa pääsiäisen alla noin vuonna 30.

Sen jälkeiset tapahtumat Jerusalemissa — kansansuosion vaihtuminen tuomioon, viimeinen ehtoollinen, Jeesuksen kärsimys ja ylösnousemus — ovat kristinuskon tärkein kertomus, mutta niiden oikeita tapahtumapaikkoja ei tiedetä. Oletetaan, että silloinen Jerusalem oli useita metrejä nykyisen alapuolella.

Roomalaiset tuhosivat kaupungista suurimman osan vuonna 70. Kun kristinuskosta tuli 300-luvulla Rooman valtakunnan virallinen uskonto, alettiin etsiä Jeesuksen elämän tärkeitä paikkoja. Silloin Golgata ja Jeesuksen hauta sijoitettiin paikalle, missä nykyään on Pyhän haudan kirkko.

Kun kristityt ristiretkillään 1000-luvulla palasivat muslimien valloittamaan Jerusalemiin, ei Jeesuksen ja alkuseurakunnan ajan kaupungista ollut enää mitään alkuperäistä jäljellä.

Mutta pääsiäisen tärkeille tapahtumille haluttiin löytää paikat: missä vietettiin viimeistä ehtoollista, missä Juudas kavalsi Jeesuksen, missä oli Pilatuksen palatsi, missä Golgata? Kristittyjen parissa Euroopassa oli nimittäin tullut tavaksi muistella pääsiäisen alla Jeesuksen elämän viimeisiä hetkiä ja tapahtumapaikkoja. Perinnettä kutsuttiin latinakielisillä nimillä Via Dolorosa (käsimysten tie) ja Via Cucis (ristin tie).

Keskiajan lopulla vakiintui 14-osainen tiukasti Jeesuksen kärsimykseen rajattu Via Dolorosa, jonka ensimmäinen etappi on Jeesuksen tuomitseminen ja viimeinen hänen hautaamisensa.

Perinteiset 14 etappia muodostavat myös Jerusalemin Via Dolorosan nykyisen noin kilometrin pituisen reitin, jonka varrelle on merkitty etapit 1–9. Kadun nimi on Via Dolorosa, joskin osa reitistä kulkee muilla kaduilla. Etapit 10–14 ovat Pyhän haudan kirkon sisällä.

Jeesuksen oikeasta reitistä ei olla yksimielisiä ja käytetty reitti on vaihdellut vuosisadasta toiseen. Jerusalemin Via Dolorosaa ovat muokanneet eniten fransiskaanimunkit, joita on ollut Jerusalemissa 1300-luvulta lähtien.

Nykyisen reitin historiallisuuden pahin ongelma on se, että alkupiste, Pilatuksen tuomio, tapahtui melko varmasti Herodeksen palatsissa aivan toisella puolella vanhaakaupunkia nykyisen Jaffa-portin luona.

Reitti on siis enemmän pyhiinvaellus kuin historiallinen reitti.

Fransiskaaniveljet kulkevat Via Dolorosan joka perjantai. Reitillä vaeltaa päivittäin veisaavia ja Raamattua lukevia pyhiinvaeltajia. Suurin osa reitistä on Jerusalemin muslimineljänneksessä, vilkkailla arabien kauppakujilla. Kadut ovat vain muutaman metrin levyisiä, eikä niillä ajeta autoilla.


1 Jeesus tuomitaan kuolemaan

Ristin tie alkaa temppelivuoren pohjoisreunalta, läheltä Stefanuksen porttia. Tässä kohdassa kaupunginmuurin ulkopuolella oletetaan olleen Jeesuksen vangitsemispaikan Getsemanen puiston.

Ylipapit veivät vangitsemansa Jeesuksen roomalaisen maaherran Pilatuksen tuomittavaksi. Pilatus ei löytänyt Jeesuksesta syytä, vaan ehdotti kansalle Jeesuksen vapauttamista, koska pääsiäisenä oli tapana vapauttaa yksi vanki. Kansa halusi mieluummin vapauttaa murhaaja Barabbaan.

Johanneksen evankeliumin mukaan Pilatus määräsi sotilaat ruoskimaan Jeesuksen, ja siksi paikalla on katolinen Jeesuksen ruoskimisen kappeli.

2 Jeesukselle annetaan risti kannettavaksi

Vähän edempänä Via Dolorosan yli kulkee Ecce homo -kaari, joka on osa roomalaista 100-luvun holvikaarta. Ecce homo on latinaa ja tarkoittaa ”katso ihmistä”. Niin Pilatus sanoi esitellessään kansalle orjantappurakruunu päässä olevan Jeesuksen. ”Ristiinnaulitse”, kansa vastasi.

Paikalla on nykyisin Ecce homo -kirkko. Sen alta on arkeologisissa kaivauksissa löydetty alkuperäistä roomalaista katukiveystä. Johanneksen evankeliumin mukaan Pilatus lopulta ”asettui tuomarinistuimelleen niin sanotulle Kivipihalle”. Ehkä juuri tällaisella kiveyksellä Jeesus tuomittiin ja roomalaiset sotilaat lähettivät hänet ristin kanssa kohti teloituspaikkaa.

3 Jeesus kaatuu ensimmäisen kerran

Kolmannen etapin kohdalla Via Dolorosalta käännytään vasemmalle El Wad Hagai -kadulle. Perinteisesti Jeesuksen matkasta Golgatalle on kerrottu enemmän kuin ne vähät rivit, jotka evankeliumeista löytyvät. Peräti kolmella etapilla Jeesus luhistuu voimattomana, lyötynä ja ruoskittuna maahan.

4 Jeesus tapaa surevan äitinsä

Perinteen mukaan Jeesus tapasi äitinsä Marian neljännellä etapilla. Evankeliumit eivät tästä kerro, vaan niissä tapaamme surevan äidin vasta ristin juurella.

5 Simon Kyreneläinen ottaa Jeesuksen ristin

Viidennen etapin kohdalla käännytään oikealle jälleen Via Dolorosa -kadulle. Kolme evankeliumia kertoo, kuinka sotilaat pakottivat satunnaisen ohikulkijan Simon Kyreneläisen kantamaan Jeesuksen ristiä.

6 Veronika pyyhkii Jeesuksen kasvot

Katolisen perinteen mukaan jerusalemilainen nainen nimeltä Veronika pyyhki kärsivän Jeesuksen kasvot. Liinaan jäi Jeesuksen kuva, jonka Veronika myöhemmin vei pyhäinjäännöksenä Roomaan. Veronika-nimen oletetaan tulevan latinan sanoista vera icon, tosi kuva.

7 Jeesus kaatuu toisen kerran

Vilkkaassa risteyksessä katettujen arabialaisten kauppakujien kuhinassa on seitsemäs etappi. Elokuvista nämä Jeesuksen luhistumiset ovat kovin tuttuja. Esimerkiksi väkivaltaisuudellaan kohua herättänyt Mel Gibsonin elokuva The Passion of the Christ perustuu enemmänkin Via Dolorosa -traditioon kuin evankeliumeihin.

8 Jeesus puhuu Jerusalemin tyttärille

”Älkää minua itkekö, Jerusalemin tyttäret, itkekää itseänne ja lapsianne”, Jeesus sanoo häntä seuraaville sureville naisille Luukkaan evankeliumin mukaan.

9 Jeesus kaatuu kolmannen kerran

Yhdeksännen etapin lähellä on viehättävä pysähdyspaikka. Koptilaisen Pyhän Helenan kirkon kohdalla munkki opastaa laskeutumaan pieniä portaita maan alle ikivanhaan vesisäiliöön. Englanninkielinen kyltti kehottaa vieraita laulamaan siellä omia hymnejään. Uskomattoman kaunis kaiku pehmentää ja moninkertaistaa körttivirtenä lauletun Herraa hyvää kiittäkää.

Pyhä Helena oli keisari Konstantinuksen äiti, jonka kerrotaan 300-luvulla rakennuttaneen ensimmäisen, myöhemmin tuhotun Pyhän haudan kirkon. Tästä vesisäiliöstä kirkon kerrotaan saaneen vetensä.

10 Jeesukselta riisutaan vaatteet

Pyhän haudan kirkko sijaitsee Jerusalemin kristityn neljänneksen ytimessä. Kirkkoa on 1000-luvulta lähtien rakennettu, laajennettu ja muutettu. Nykyään rakennusryppäässä toimivat ortodoksinen, katolinen, armenialainen ja koptilainen kirkko. Pihalla on kymmenes etappi, jolla sotilaat riisuivat Jeesukselta vaatteet ja jakoivat ne keskenään heittäen viimeisestä paidasta arpaa.

11 Jeesus ristiinnaulitaan

Via Dolorosan viimeiset neljä etappia ovat kirkon sisällä. Jos Golgata on joskus ollut tässä, niin kaikki ympärillä oleva kallio on aikoinaan louhittu pois. Jäljellä on ortodoksisen kimalluksen keskellä pieni kohta maata, jonne pyhiinvaeltajat jonottavat suudellakseen Golgatan kalliota.

12 Jeesus kuolee

Yllättävän pimeyden vallitessa Jeesus huusi ”Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit” ja kuoli. Kuulustelut ja kidutus olivat heikentäneet Jeesusta niin, että Johanneksen evankeliumin mukaan roomalaisten ei tarvinnut hakata hänen sääriluitaan rikki kuoleman nopeuttamiseksi.

13 Jeesus otetaan ristiltä

Kun menee Golgatan kohdalta portaat alas, löytyy kivipaasi, jonka päällä Joosef Arimatialainen ja Nikodemos pukivat Jeesuksen ruumiin käärinliinaan. Täällä ei edes väitetä, että kivipaasi olisi alkuperäinen. Torinossa sen sijaan väitetään, että siellä on alkuperäinen, aito käärinliina, johon käärittynä Jeesus haudattiin.

14 Jeesus haudataan

Jeesuksen hautapaikka sijaitsee Pyhän haudan kirkossa keskellä pyöreää holvia. Jos se alunperin oli luola, on kaikki muu ympäriltä tasattu. Nykyisen 1800-luvun alussa rakennetun pyhäkön sisälle mahtuu vain muutama ihminen kerrallaan ja sinne joutuu jonottamaan jopa tunteja.

Hiljaisen viikon Via Dolorosa päättyy apeissa tunnelmissa Jeesuksen hautaamiseen. Parin päivän päästä tulee pääsiäinen, Jeesuksen ylösnousemuksen juhla, mutta se ei enää ole Via Dolorosaa, tuskien taivalta.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.