null Kuvankauniiksi

Kohti kirkkaampaa. Liisi Hakala puhdistaa pääsiäisen tapahtumiin liittyvää grafiikanlehteä. Östersundomin kirkosta poistetut teokset ovat paksun lian peitossa.

Kohti kirkkaampaa. Liisi Hakala puhdistaa pääsiäisen tapahtumiin liittyvää grafiikanlehteä. Östersundomin kirkosta poistetut teokset ovat paksun lian peitossa.

Kuvankauniiksi

Östersundomin kirkon ainutlaatuista grafiikkaa konservoidaan.

Teksti Pihla Tiihonen
Kuva Esko Jämsä

Hauras ja kellastunut grafiikanlehti on repeillyt monesta kohtaa. Lian alta erottuu kuva, jossa Jeesus vangitaan Getsemanen puutarhassa ennen ristiinnaulitsemista.

Liisi Hakala nostaa lumppupaperille tehdyn teoksen varovasti isoon teräksiseen pesualtaaseen Metropolian konservointitilassa Tikkurilassa. Grafiikanlehti on poikkeuksellisen kookas, 75 kertaa 58 senttiä.

– Tämä on järkyttävän huonossa kunnossa. Ilman konservointia teos olisi todennäköisesti hajonnut kokonaan, Hakala kertoo.

Grafiikanlehti kuuluu yhdeksänosaiseen sarjaan, joka riippui aiemmin ilman suojalasia Östersundomin kirkon lehterin ulkokaiteessa kynttilöiden noen ja muun ilmansaasteen armoilla. Augsburgilaiseen taiteilijasukuun kuuluneen Georg Christoph Kilianin (1709–1781) grafiikanlehtien aiheena on Jeesuksen syntymä ja kärsimyshistoria.

Helsingin kirkkojen taidetta inventoinut taidehistorioitsija Katri Vuola kertoo, että Kilianin grafiikka on Suomessa harvinaista.

– Ainutlaatuisella grafiikanlehtien sarjalla on taiteellista, museaalista, paikallista ja hengellistä arvoa. Ei ole mieltä laittaa töille rahallista arvoa, koska ne eivät ole myytävinä.

Paperikonservoinnin lehtori Päivi Ukkonen kertoo, että grafiikanlehden konservointi saattaisi maksaa vapailla markkinoilla runsaan tonnin. Oppilastyönä hinta jää seurakuntayhtymälle pariin sataan euroon.

Höyrypesu alkaa grafiikan kostutuksella painesumuttimella, josta erittäin puhdas deionisoitu vesi laskeutuu hienona sumuna. Liisi Hakalan takana hellalla kiehuu kolmessa kattilassa tavallista hanavettä.

Hakala asettaa toiseen altaaseen paksun valkean huovan ja kaataa sen päälle kattilasta kuumaa vettä ja asettaa päällimmäiseksi ritilän. Sitten hän nostaa grafiikanlehden ritilälle ja peittää altaan vielä läpinäkyvällä muovikalvolla, ettei höyry karkaa.

Välillä Hakala töpöttelee kosteaa paperia valkealla kankaalla, johon jää kellanruskeita tahroja.

– Mezzotinto-tekniikalla tehdyssä grafiikassa on samettimainen pinta, eikä konservointi saa vaikuttaa sen yleisilmeeseen.

Grafiikan puhdistus ja taustoittaminen japaninpaperilla vievät valmisteluineen noin 20 tuntia. Lopuksi Hakala häivyttää paperin repeämät ja kolot.

Kahden Kilianin grafiikanlehden konservointi on konservaattoriksi valmistuvan Hakalan lopputyö. Toinen odottaa enää liisteröintiä taustapaperille. Aiemmin pesty grafiikanlehti on selvästi kirkkaampi kuin nyt työn alla oleva.

Taidevarasto Helsingin Seurakuntayhtymän talossa Kolmannella Linjalla on Kilianin grafiikan seuraava sijoituspaikka. Seurakuntayhtymällä on noin 1 700 taideteosta, joista osa huonossa kunnossa.

– Kilianin grafiikanlehtiä on säilytetty pahvilaatikossa, Katri Vuola kertoo.

Taideteosten oikea säilytys ehkäisee lisävaurioiden syntymistä. Vuola on ollut sijoittamassa osaa taideteoksista pehmustetuille hyllyille pölyltä suojaan. Tällä hetkellä taidevarastosta vastaa siivoussuunnittelija.

Lehtori Päivi Ukkonen katsoo grafiikanlehteä, jonka alkuperäinen väri paljastuu pikkuhiljaa pesun edetessä.

– On meidän tehtävämme säilyttää taide, jotta tulevatkin sukupolvet voivat nähdä sen. Toivottavasti seurakuntayhtymä kunnostaa koko yhdeksänosaisen sarjan siihen kuntoon, että se voidaan laittaa turvallisesti esille.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.