null Lakia totellahan, ei ruoskaa

Jaakko Kortekangas ja Helena Juntunen eläytyvät vahvasti rooleihinsa. Kuva: Heikki Tuuli

Jaakko Kortekangas ja Helena Juntunen eläytyvät vahvasti rooleihinsa. Kuva: Heikki Tuuli

Lakia totellahan, ei ruoskaa

Artturi Järviluoman näytelmään perustuva Leevi Madetojan Pohjalaisia on koskettava ooppera 1800-luvun Pohjanmaan lakeuksien suoraselkäisistä talonpojista, jotka rehtiydessään nousevat vallesmannin edustamaa väkivaltaa vastaan.

Teoksen moraalista ja eettistä pohdiskelua ryydittää kahden nuorenparin Antin ja Maijan sekä Liisan ja Jussin onnettomasti päättyvät rakkaustarinat. Körttiläisyyteen kääntynyt Maija auttaa puukotuksesta vangittua Anttia pakenemaan. Vallesmannin ruoskan katkaissut Jussi saa virkavallan vihan niskaansa ja joutuu syyttömänä vastuuseen Antin paosta.

Vallesmanni ruoskii Jussia, joka vannoo tottelevansa lakia, mutta ei ruoskaa.  Kunniansa menettänyt Jussi puukottaa vallesmannia, joka ampuu tämän kuin koiran. Jussi kuolee ja laulaa hurmioituneesti kansasta, joka ei koskaan alistu sorron alle.

Madetojan sävelkieli on tummaa ja dramaattista. Se kuvaa pohjalaisten hurjaa luontoa ja ennakoi väkivallantekoja. Tärkeä osa on monilla kansanlaululainauksilla, joita Madetoja hyödyntää mestarillisella tavalla orkesterikudoksessa sekä laulumelodioissa.

Oopperan ohjaaja Jussi Tapola ei ole pelännyt tarttua kansallisen ikonin asemaan nousseeseen oopperaklassikkoon.

– Ei näihin silkkihanskoin ja peläten voi tarttua. Olen koettanut riisua produktiosta kaiken turhan. Olemme Järviluoman näytelmän epookissa kiinni ja pyrimme näyttämään juurevia pohjalaishahmoja, joita myös musiikki maalaa. Pohjalaisia on myös isänmaallinen ooppera ja ajankohtainen siinäkin mielessä, että vaikka meitä myydään ulkomaille, meillä on edelleen nämä pellot ja metsät. Ydin on se, mitä me niillä teemme.

Yksi oopperan keskeisistä teemoista on suomalaisen miehen suoraselkäisyys, rehtiys ja vapauden kaipuu, joka on hyvin voimakkaasti kirjoitettu Jussin rooliin.

Tapola onnistuu pyrkimyksissään. Ohjaus on dynaamista eikä kuolleitta hetkiä ole. Lavastus on perisuomalainen pirttiseinineen ja peltoineen.

Aluksi ensi-illan Pohjalaisissa kaikki vaikutti aikamoiselta karvalakkimeiningiltä ja ohjaus tuntui tarjoavan liian valmiita ratkaisuja. Mitään ei jätetty oman oivalluksen varaan. Illan edessä tunne haihtui ja huomasin ohjauksen muodostavan draamalle ja musiikille luontevan kontekstin.  

Jos ooppera on vieras taidemuoto, tässä on produktio, johon kannattaa tutustua.

Leevi Madetoja: Pohjalaisia, Suomen Kansallisoopperassa. Ohjaus: Jussi Tapola. Rooleissa muun muassa Hannu Forsberg, Jaakko Kortekangas, Riikka Rantanen ja Helena Juntunen. Musiikinjohto Kari Kropsu.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.