null Liian vaikea järjestelmä

Puheenvuorot

Liian vaikea järjestelmä

Viime vuoden lopulla käynnistyi HUS:n alueella Kelan korvaamien terveydenhuollon taksimatkojen sähköinen suorakorvausjärjestelmä. Ihan hienoa, että on saatu kehitystä. Nyt on vain ilmennyt ongelmia varsinkin iäkkäämpien asiakkaiden kohdalla.

Useammat terveydenhuollon yksiköt ja lääkärikeskukset eivät tiedä, että käytännöt ovat muuttuneet. On tullut uusi kyytien tilauskeskus, ja edelleen tarvitaan SV64-kaavake matkakorvausta varten. Joskus korvauskaavaketta ei saa, kun sanotaan, että matka on niin lyhyt, ettei omavastuuosuus ylity. Totta, mutta lyhyetkin matkat kerryttävät vuotuista matkakattoa. Tämä on huomattavaa paljon sairastavien ja kuntoutuksessa käyvien kohdalla. Matkakaton täyttymisen jälkeen Kela korvaa kaikki matkat ilman omavastuuta. Pienituloisen kohdalla tämä on jo taloudellisesti huomattava menetys.

Nyt pitäisi lisätä tiedottamista varsinkin tuonne terveydenhuollon yksiköiden ja lääkärikeskusten suuntaan. Tässä on kyse asiakkaan oikeuksista lailla säädettyihin korvauksiin. Tiedot löytyvät kyllä Kelan internetsivuilta, mutta kaikki eivät pysty niitä lukemaan ikänsä tai vammansa vuoksi tai eivät edes käytä internetiä. He ovat enimmäkseen seniorikansalaisia ja pienituloisia, joille koko nettimaailma on vieras ja vaikeakäyttöinen. Toivon nyt asiaan liittyviltä osapuolilta terästäytymistä tiedottamisessa ja asiakkaan huomioimista terveydenhuollossa.

Tuula Salo, sairaanhoitaja

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.