null Luonnontieteet ja Jumala

Luonnontieteet ja Jumala

Uskonto on tullut takaisin. Kansainvälisessä politiikassa on herätty uskontojen voimistuvaan rooliin. Ison-Britannian entinen pääministeri Tony Blair totesikin viime vuoden lopulla, että uskontojen vuoropuhelu on "21. vuosisadan merkittävimpiä kysymyksiä, jollei peräti keskeisin".

Uskontojen vanavedessä myös uskontokritiikki on voimistunut. Uus-ateistisen liikkeen kärjessä on brittiläinen evoluutiobiologi Richard Dawkins, jonka teosta Jumalharha on myyty miljoonia kappaleita.

Uusateistien väitteisiin kuuluu, että Jumala on "äärimmäisen epätodennäköinen" ja uskonto saa ihmiset syyllistymään erityisiin julmuuksiin. Tähän viitekehykseen sijoittuu myös Dawkinsin televisiodokumentti Lajien synty, jossa käsitellään Charles Darwinia ja evoluutioteoriaa.

Luin Dawkinsin Jumalharhan ja muutakin uusateistista kirjallisuutta. Koin argumenttien ampuvan kauas ohi sen uskon, johon haluan sitoutua.

Varmasti on hyvä muistuttaa, että myös uskonto voi vääristyä väkivallan lähteeksi. Saman asian olen oppinut kuitenkin lukemalla kristittyjen teologien kirjoituksia.

Televisiodokumentissaan Dawkins korosti, miten lajien synty evoluutioprosessin kautta avaa näkemään maailman kauneuden "ilman Jumalaa". Ironista kyllä, kotisohvalla koin, että ohjelma vuosimiljoonia kestäneestä evoluutioprosessista alleviivasi minulle uudella lailla Jumalan valtaisaa luomisvoimaa.

Jumalan olemassaoloa ei varmastikaan voi todistaa. Mutta ateismiakaan ei voi todistaa. Väittely jatkuu.

Luonnontieteellisellä tutkimuksella on paikkansa mutta myös rajansa, joiden ylittäminen johtaa sekaannuksiin. Entisestä juoposta kerrotaan, että ohikulkija tapasi tämän ryömimässä katulampun alla jotain kuumeisesti etsien. Juoppo kertoi kadottaneensa avaimet. Ohikulkijan kysymykseen, katosivatko avaimet katulampun alle, juoppo vastasi: "Ei, mutta tässä on valoa, joten näen etsiä."

Järki on hyödyllinen lamppu, mutta se ei tavoita Jumalaa. Meidän havaintomme ja luonnontieteelliset tutkimukset voivat kuvata vain luomakuntaa.

Tämä ei tarkoita, etteikö järjellä ja Jumalalla voisi olla syvällinenkin yhteys. Klassisen teologian mukaan Jumala valaisee ihmisen järjen. Luomakunnan tutkimus on mahdollista, koska Jumalan kuvaksi luotu ihminen on järjellinen olento.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.