Maarit Rajamäki ideoi viulunsoiton etäopetusta
Kuva: Esko Jämsä

Kuva: Esko Jämsä

Maarit Rajamäki ideoi viulunsoiton etäopetusta

Oli vuosi 1996, kun Maarit Rajamäki tutustui maailmankuulun viulistin Pinchas Zukermanin etäopetuskokeiluun. Zukerman opetti tuolloin videoneuvottelutekniikalla lahjakkaita viulisteja ympäri maailmaa.

– Pääsin mukaan kokeiluun etsittyäni Suomesta yhteistyökumppanit. Zukerman opetti videoyhteyden avulla nuorista suomalaisista viulisteista koostuvaa mestariluokkaa. Järjestin etäopetusta myös muiden taiteilijoiden kanssa, Rajamäki kertoo.

Nyt kyseisessä pioneerityössä mukana ollut viulistinainen johtaa Caprice-yrityksessä viulunsoiton International Minifiddlers -etäopetusprojektia. Syksyllä 2012 alkaneessa hankkeessa yhdistyvät nykyteknologia ja suomalainen klassisen musiikin koulutus.

– Tämä sai alkunsa siitä, kun seurasin Itä-Helsingin musiikkiopistossa Géza Szilvayn kurssia, jossa hän koulutti viulupedagogeja opettamaan lapsia viulunsoiton alkeita Colourstrings-metodilla. Halusin soveltaa menetelmää etäopetukseen, ja Szilvay innostui ajatuksesta.

Professori Géza Szilvay on arvostettu viulupedagogi, jonka tv-ohjelmasta Viuluviikarit musiikkimaassa tuli hyvin suosittu 1970- ja 80-luvulla. Hänen yhdessä Csaba-veljensä kanssa kehittämänsä Colourstrings-menetelmä tunnetaan ympäri maailmaa.

Etäopetuksen pilotissa on mukana kymmenen maata, Suomi, Tanska, Grönlanti, Israel, Etelä-Korea, Saksa, Ruotsi, Italia, Australia ja USA. Géza Szilvay opettaa Laajasalossa sijaitsevalta studiolta reaaliaikaisesti kerralla useamman maan viulunsoiton pedagogeja ja heidän oppilaitaan.

Studiossa Szilvaylla on seitsemän 5–6-vuotiasta Itä-Helsingin musiikkiopiston oppilasta, joiden avulla hän havainnollistaa metodia. Kaikesta kuvamateriaalista tehdään opetuksessa hyödynnettävät koosteet.

Maarit Rajamäen mukaan opetus tapahtuu lapsen ehdoilla. Siinä käytetään värejä, kuvia, satuja ja lastenlauluja.

– Szilvay suunnittelee tuntinsa tarkkaan. Reaaliajassa tapahtuvassa etäopetuksessa opettajien ja lasten välille syntyy hauskaa vuorovaikutusta.

Kansainvälinen projekti tarvitsee etäopetuksen tekniseen toteutukseen yhteistyökumppaneita. Sen internet- ja videoyhteyksistä vastaavat Cisco, Elisa ja Elisan tytäryhtiö Videra.

– Kaikissa maissa ei ole ollut käytössä tarpeeksi hyviä välineitä. Ne ovat saaneet yhteistyökumppaniemme avulla edullisesti uusia laitteita. Hienoa tässä on juuri se, että lapset saavat tasavertaiset mahdollisuudet tasokkaaseen soiton opiskeluun olosuhteista ja sijainnista riippumatta, Maarit Rajamäki sanoo.

Projektissa tehdään yhteistyötä myös Helsingin yliopiston Musiikki ja aivot -tutkimusryhmän kanssa. Tutkimuksessa selvitetään muun muassa sitä, miten soittoharrastuksesta on hyötyä aivojen kehittymisen ja keskittymiskyvyn kannalta.

Rajamäellä on ollut kova työ rahoituksen hankkimisessa. Hankkeeseen on saatu tähän mennessä avustusta opetus- ja kulttuuriministeriöltä, Jenny ja Antti Wihurin säätiöltä ja Tekesiltä. Lisäksi se sai viime vuonna Pro Musica -säätiön tunnustusapurahan. Tärkeä on myös suositus kapellimestari Esa-Pekka Saloselta, joka pitää ”projektin mahdollisuuksia rajattomina”.

– Tämä on hyvä esimerkki kulttuuriviennistä ja suomalaisen musiikkikoulutuksen korkeasta tasosta. Projektiin on tulossa lisää uusia maita, ja erityisesti Kiinassa tämä on herättänyt suurta kiinnostusta, Rajamäki toteaa.

Marjo Kytöharju

Jaa tämä artikkeli: