null Marian puolustus – ja vähän Martankin

Marian puolustus – ja vähän Martankin

Kolumnissaan Kukas sitten siivoaa Anna Kontula tunnustaa (K&k 19.11.), että hänen mielestään ”Raamatun ehdottomasti ärsyttävin kohta on tarina Martasta ja Mariasta”. Minusta on aivan sietämättömän ärsyttävää, että tämä kohta ärsyttää niin usein ja niin vääristä syistä.

Erityisen hämmentävää on se, kuinka usein ärsyyntyjät ovat naisia, väestöryhmää, joiden vapautuksesta, suoranaisesta ilosanomasta Luukkaan tekstissä on kyse. Tasa-arvofeminismi ei Uudessa testamentissa aina mene Strömsön malliin, kun Paavalille vain mies on Kristuksen kuva ja nainen miehen kuva.

Tämän kaikkia kulttuureja perinteisesti yhdistävän sukupuolihierarkian Martta on aluksi omaksunut: hänen ja Mariankin tehtävä olisi antaa herrojen filosofoida ja teologisoida, kun siskokset palvelisivat heitä maallisemmilla hyödykkeillä. Jeesus kutakuinkin sanoo: Niin tärkeätä kuin lämpö ja ruoka meille ovatkin, on meille kaikille vielä tärkeämpää se lähimmäisenrakkauden periaate, jonka mukaan tällaista ja muuta apua toisille tarjoamme.

Maria on tärkeysjärjestyksensä valinnut. Valitse sinäkin, Martta, samoin, sillä miksi sinä vain sukupuolesi tähden jäisit viisaudesta ja Jumalan valtakunnan logiikasta paitsi. Liity seuraan, älä ole vain miessukupuolen kuvajainen vaan Kristuksen kuva miesten rinnalla!

Toinen Kontulan teesissä ärsyttävä piirre on muidenkin usein väärään osoitteeseen osuva Martan puolustus. Martta ei suinkaan saanut jauhoja suuhun Jeesukselta, vaan luultavammin otti opikseen tältä. Martta oli kykeneväinen kehittymään eli asettamaan arvojärjestyksensä oikein. Ilman oikeaa arvojärjestystä, ei arvoista tärkeimpään kuuluva tasa-arvokaan ole minkään arvoinen.

Hanna Mäkelä

 

 

Anna Kontula ihmettelee kolumnissaan Jeesuksen sanoja huushollin rasittamalle Martalle (K&k 19.11). Raamattu on täynnä vaikeasti tulkittavia tekstejä, mutta oli yllättävää, että tämä ei kaikille ole ollut selvää.

Omalla kohdallani – jos minä olen sen oikein käsittänyt – se selitettiin jo yli 60 vuotta sitten muun muassa pyhäkoulussa. Moni hosuu enemmän tilaisuuden puitteiden kuin henkisen sisällön vuoksi, ja puuhastelee ollakseen tärkeä.

Eivätkä kaikki ole marttoja, osa meistä naisista on aina marioita. Jeesus tuli opettamaan iäisyysasioita. Olisiko Kontulalla otsaa sanoa opettajalleen, että hae itse tarjoilusi? Luukkaan evankeliumin lyhyen kertomuksen (10:38–42) perusteella ei tiedä, hoitiko Martta perheen majoitus- ja ravitsemusliikettä ilman kiireapulaisia, jolloin hänen puuskahduksensa oli ymmärrettävä ad hoc eikä laajempana kannanottona naisten kotitöiden jakaantumisesta.

Kohdassa viitattiin Johanneksen evankeliumiin (Joh.11), jossa kerrotaan, että Jeesus oli sisarten ja heidän veljensä Lasaruksen perheystävä, sekä edetään sitten jännittäviä pääsiäisen hetkiä kohti.

Keskustelu naisten ja miesten töiden jakautumisesta on ehkä jo vähän passé ja tämä pikku kertomus minusta huono aasinsilta sen käynnistämiseksi. Toivottavasti kansanedustajan kirjoitus sai silti muutkin tarttumaan hyllyllä ehkä pölyttyvään Raamattuun ja löytämään taas kirjan parissa hyviä lukuhetkiä ja ikuisia totuuksia.

Pirjo mummi

 

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.