null Merikaupunki sai uudistetun ristin

 Tuulta, teitä, tuonpuoleisuutta… Helsingin seurakuntien uutta tunnusta on pyöritelty antaumuksella. Kuva viime viikonlopun Maailma kylässä -festivaaleilta. Kuva Sirpa Päivinen

Tuulta, teitä, tuonpuoleisuutta… Helsingin seurakuntien uutta tunnusta on pyöritelty antaumuksella. Kuva viime viikonlopun Maailma kylässä -festivaaleilta. Kuva Sirpa Päivinen

Merikaupunki sai uudistetun ristin

Kaikkia Helsingin seurakuntia yhdistävä ilme on valmistumassa. Millaisia merkityksiä siinä avautui palautetta antaneille?

Merellinen. Jos kaupunkilaisten palautteen seurakuntien uudesta tunnuksesta kiteyttäisi yhteen sanaan, valinta olisi helppo. Mutta että joku näkee siinä Tähtien sota -elokuvien aluksen tai lonkkanivelen? Symboli kirvoittaa valloittavan erilaisia tulkintoja.

– Yllätyimme, että lähes kaksi kolmesta vastaajasta viittasi merellisyyteen. Emme tarkoituksella vihjailleet esimerkiksi purjeveneen hahmottamiseen, vakuuttaa seurakuntayhtymän viestintäpäällikkö Pälvi Ahoinpelto.

Logo eli tunnus on keskeinen osa ilmettä. Siitä pyydettiin hiljattain palautetta mainoskampanjan avulla. Helsingin Sanomien, Metron ja Hufvudstadsbladetin lukijat saivat ihmetellä kuviota ensin ilman kirjoitettua viestiä. Teksti ”Kirkko Helsingissä” paljastui muutama sivu myöhemmin.

Lanseeraus onnistui: verkossa antoi vastauksensa 330 ihmistä. Palaute oli valtaosin varsin positiivista. Noin 30 vastauksessa viesti oli kielteinen. Miellyttäviä tunteita kuvailtiin sanoilla rauhallinen, avoin ja valoisa. Lämpimimpiä kiitoksia suunnittelijoille lähetettiin kommentoiden: ”Aivan loistava tunnus!”

 

Kristillistä symboliikkaa haluttiin tulkita syvällisestikin. Veneen tai laivan lisäksi runsaasti ajatuksia heräsi kolmioista, jotka perinteisesti viittaavat Pyhään Kolminaisuuteen. Toisaalta ne näyttäytyivät yhteisöllisyyden kokoavana voimana. Erikokoiset kolmiot miellettiin esimerkiksi pienempien ja suurempien seurakuntien ryhmittymiseksi.

”Pienestä kolmiosta tulee mieleen ihminen, jota suuri kolmio (Jumala) suojaa ja tukee siinä vierellä. – – Ei uskoisi, että kolmioista saa irti näin monenlaisia ajatuksia.”

Vastaajat innostuivat filosofoimaan.”Kokonaisuutena kuvio muistuttaa taivaan sinessä lentävää leijaa, joka kohottaa ajatukset korkeampiin sfääreihin.”

Sekä kriittiset että ihastuneet äänet päätyivät merkin tulkinnan kautta pohtimaan luterilaisen kirkon roolia. Optimistisimmat vastaajat uskoivat uutta luovien tuulien puhaltavan kirkkoon ”ikkunoiden” läpi. Pysähtyneeltä vaikuttavan laivan ”purjeisiin” toivottiin vauhtia.

Seilorina näen uudessa logoksessa purjeveneen fokan ja isopurjeen, jotka kauniisti peilautuvat aika tyyneen vesipintaan. Purjehtijana toivoisin tietysti lisää tuulta, jotta pääsisi nauttimaan matkan tekemisestä! Ja kirkolle samaa: lisää rohkeutta, lisää suoraa puhetta ja selkeää sanomaa erityisesti nuorille!”

 

Kaikkia vastaajia sinisävyinen väritys ei miellyttänyt. Se koettiin kylmäksikin. Siinä missä yksi aistii kauneutta, raikkautta ja moderniutta, toinen kokee tunnuksen tylsäksi. 

”Eniten ongelmallinen on väritys: onko kirkko noin valju ja mitäänsanomaton? Sellainen en haluaisi kirkkoni olevan!”

Risti jakoi mielipiteitä jonkin verran. Hienovireisyydestä pidettiin, mutta erään vastaajan mukaan ristiä yritetään jopa häivyttää. Kaupungin risteävät kadut tulivat mieleen useammallekin. Eräs vastaaja muotoili kirkon paikan tunnuksessa ja pääkaupungissa näin: ”Ristin keskellä on pieni aukko, joka voisi olla jokaisen helsinkiläisen oma pesä. ” 

Milla-Maria Isopoussu

Suunnittelutoimisto tuli seurakuntiin

Helsingin seurakuntien yhteisöilme oli parin vuoden prosessi. Paitsi työntekijöitä ja luottamushenkilöitä, myös kaupunkilaisia kuultiin. Seurakunnat ovat toistaiseksi esiintyneet keskenään varsin kirjavillakin ilmeillä. Suunnittelusta vastaa Zeeland branding (entinen Incognito).

– Yhteinen tunnus ja kokonaisilme tuovat säästöä, viestintäpäällikkö Pälvi Ahoinpelto perustelee siirtymää. Kuusi uutta seurakuntaa olisivat lisäksi joka tapauksessa tarvinneet visuaalisen ilmeen.

Suunnittelutoimiston palkkio on 78 000 euroa. Tarvitseeko kirkko tällaista brändäämistä?

– Käyttäähän kirkko arkkitehteja ja muitakin ammattilaisia! Toimiva viestintä luo mahdollisuuksia kertoa esimerkiksi diakoniatyöstä, Ahoinpelto vastaa. Kuviin kannattaa panostaa, koska ihmiset ovat tottuneet niitä lukemaan.

Yhteinen ilme toimii kädenojennuksena.

– Ihmiset hahmottavat, että he ovat tekemisissä luterilaisen kirkon kanssa. Sen, johon suomalaiset tutkimusten mukaan luottavat.

Ahoinpellon mukaan halu ryhmittyä saman tunnuksen alle syntyi ilahduttavan nopeasti. Yhteisessä kirkkovaltuustossa huhtikuun lopussa yksimielisesti hyväksytty tunnus herätti ”tyytyväistä hyrinää”.

Toimisto teki kattavien taustaselvitysten jälkeen useaan otteeseen ehdotuksia ilmeestä. Työn keskeinen konkreettinen tulos, sovelluspohjat, näkyvät kirkon viestinnässä käyntikorteista ja lehti-ilmoituksista verkkosivuille. Parhaillaan toimisto viimeistelee graafista ohjeistusta.

Uusi ilme otetaan käyttöön vähitellen ensi vuonna. Sitä on tarkoitus käyttää ainakin kymmenen vuotta.

 

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.