null Millaisen postimerkin haluaisit nähdä?

Saku Heinäsen Jäätiköt sulavat on myös yksi uusista merkeistä.

Saku Heinäsen Jäätiköt sulavat on myös yksi uusista merkeistä.

Millaisen postimerkin haluaisit nähdä?

Postimerkkien aiheista päättävällä postimerkkitoimikunnalla on viime kuukausien tapaamisissa ollut paljon töitä.

– Ensi kokouksessa meillä on käsiteltävänä 100 ehdotusta, sanoo Postimerkkikeskuksen johtaja Markku Penttinen .

Sekä Itellan väestä että ulkopuolisista koostuvan toimikunnan työt ovat lisääntyneet, koska vuosi sitten Itella lisäsi nettisivuilleen lomakkeen, jolla voi tehdä aloitteen postimerkkiaiheesta. Viime vuonna ehdotuksia tuli 358, kun aiemmin niitä on ollut noin 50 vuosittain. Aloitteen voi edelleen tehdä myös kirjallisena.

Internet on vaikuttanut myös siihen, ketkä aloitteita tekevät. Aiemmin suurin osa ehdotuksista tuli järjestöiltä ja kaupungeilta, jotka valmistautuivat juhlavuoteen. Nyt asialla on useimmiten tavallinen kansalainen.

– Kulttuuri ja taide, luonto, urheilu ja harrastukset, ylipäätään kaikki suomalaisuuteen liittyvä, Penttinen luettelee suosittuja aihealueita. – Joskus ihmiset ovat nähneet ulkomailla merkin, jota ehdotetaan toteutettavaksi täälläkin.

Yksi kestosuosikki ovat kukat, joita pyydetään jatkuvasti. Kukkamerkki pyritään julkaisemaan joka kevät, jolloin alkaa juhlasesonki äitienpäivineen ja lakkiaisineen.

Toinen paljon toivottu aihe on muumit. Penttinen on joskus kuullut ihmettelyjä, miksi ne ilmestyvät merkkeihin aina uudestaan.
– Aina kun tulee uusia muumifaneja, tulee uusia postimerkkejä.

Ihmiset reagoivat myös ajankohtaisiin tapahtumiin. Kun Martti Ahtisaari voitti Nobelin rauhanpalkinnon, postiin tulvi kymmeniä ehdotuksia Ahtisaari-merkistä. Tuolloin toimikunta pystyi reagoimaan nopeasti. Nobeliin oli uskottu edellisvuonna niin lujasti, että Ahtisaari-merkki oli suunniteltu jo silloin.

Ilmastonmuutostakin on ehdotettu ja se sai oman merkkinsä maaliskuussa. Noin 40 maata julkaisee tänä vuonna merkin, jonka aiheena on napa-alueiden ja jäätiköiden suojeleminen.

Millaiset ehdotukset sitten menevät läpi?
– Eniten käytetty kriteeri on se, että juhlavuosien kohdalla pitää olla kyseessä täydet satavuodet, koska erilaisia juhlavuosia on niin paljon.

Aiheen pitää olla myös yleisesti tunnettu. Siksi esimerkiksi liian paikalliset aloitteet eivät menesty. Myöskään poliittisia kuten tiettyihin puolueisiin liittyviä aiheita ei julkaista.

Tänä vuonna ilmestyvistä merkeistä Penttinen mainitsee kansallispuistot esimerkkinä läpi menneestä aloitteesta.

Suomessa julkaistaan vuosittain yli 50 erilaista merkkiä. Noin puolet merkeistä ilmestyy vihkoissa tai muissa useamman merkin kokonaisuuksissa. Penttinen arvioi, että vuosittaisiin teemoihin kuten jouluun ja ystävänpäivään liittyy merkeistä noin puolet.

Joitain merkkejä julkaistaan vain tietty määrä, toisista otetaan uusintapainoksia.
– Esimerkiksi Suomen lippu –merkkejä pitää olla aina varastossa. Niitä kysytään jatkuvasti.

Penttisen mukaan ihmiset haluavat eri merkkejä eri tilanteisiin.
– Esimerkiksi työhakemuksen ei ehkä haluta laittaa Muumi-merkkiä, vaan jokin toinen. Postimerkki on osa viestiä.

Maria Mustranta

Lisätietoja: www.posti.fi/ostoksille

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.