Miten uusi tango sopi kirkkoon?
Tanguedia Quintetin konsertissa to 30.7. Pyhän Laurin kirkossa oli 200 kuulijaa. Konsertti oli kesän päivämusiikkisarjan yhdeksäs ja samalla viimeinen.
Pekka Aaltonen, 65
Kuinka huomasit konsertin?
— Muutama viikko sitten naapurinrouva, joka on musiikki-ihmisiä, pyysi vaimoani kuuntelemaan Pirjo Bergströmiä. Konserttisarjan huomattuamme kävimme sitten vaimoni kanssa kuuntelemassa barokkimusiikkia ja nyt Piazzollaa. Helsingin puolelta Torpparinmäestä on Pyhän Laurin kirkkoon vain muutaman minuutin matka.
Mitä ajattelet kuulemastasi musiikista?
— Musiikin laatu oli myönteinen yllätys. En tuntenut Piazzollan säveltämää tangomusiikkia ennestään. Pidän instrumentaalimusiikista, etenkin swingistä ja vanhasta jazzista tyyliin Benny Goodman ja Ben Miller, ja argentiinalaista tangoa olen tietenkin kuullut, mutta en tällaista yhdistelmää. Sävelmät sopivat mielestäni hyvin kirkkoon.
Pisteillä 1–5, paljonko annat konsertille?
— Annan 4 pistettä kiinnostavalle yllätykselle.
Kyllikki Palonen, 65
Kuinka huomasit konsertin?
— Olen käynyt ystäväni kanssa kesän jokaisessa päivämusiikkisarjan konsertissa. Luen aina kaikki "minne mennä" palstat. Minua kiinnostavat etenkin päiväsaikaan toteutuvat tapahtumat, sillä päivällä on helpompi liikkua. Lisäksi kuljetan tapahtumiin usein — niin kuin tänäänkin — myös pyörätuolilla liikkuvan sisareni.
Mitä ajattelet kuulemastasi musiikista?
— Kun 1950-luvulla kävin rippikouluni tässä kirkossa, en hurjimmissa unelmissanikaan olisi osannut kuvitella, että palaisin tänne tällaisissa merkeissä. Kirkossa voi soida muukin kuin urut.
Pisteillä 1–5, paljonko annat konsertille?
— Annan 5 pistettä ammattitaitoisesti kootulle sarjalle. Kuulijakuntaa ei aliarvioitu, vaikka kyseessä olivat ilmaiskonsertit.
Henrik Sandås, 28
Kuinka tutustuit uuteen tangoon?
— Se tapahtui, kun olin 14–15-vuotias. Soitin silloin pianoa ja harmonikkaa, ja opettajani kertoi argentiinalaisesta säveltäjästä Astor Piazzollasta. Lainasin levyn Karjaan kirjastosta, ja innostuin heti.
Mitä uusi tango on?
— Se on sekoitus länsimaista taidemusiikkia, argentiinalaista tangoa ja jazzia. Tunnetuimpaan kokoonpanoon, niin sanottuun Piazzolla-kvintettiin, kuuluu bandoneon, viulu, piano, sähkökitara ja kontrabasso. Olen soittanut muutaman vuoden bandoneonia. Se muistuttaa harmonikkaa, mutta on vaihtoääninen: vetäessä ja työntäessä tulee eri sävel. Myös näppäinjärjestelmä on erilainen.
Pisteillä 1–5, paljonko annat konsertille?
— Annan 4,5 pistettä. Akustiikka oli hyvä ja yleisöä kivasti. Yllätimme sillä, että solistinamme oli Angelika Klas. Pisteitä tiputtivat ohjelmalehtisen painovirheet.
Jaa tämä artikkeli: