MLL: lapset ja nuoret eivät saa apua
Lasten ja nuorten puhelimen päällikkö Tatjana Pajamäki kertoo, että useissa puheluissa kävi ilmi ettei nuori ole saanut ammattiauttajalta kaipaamaansa apua.
”Tapaamistilanteet on koettu epämukaviksi, aikuisella tuntuu olevan kiire tai hän vaikuttaa välinpitämättömältä. Nuorille ei myöskään ole selvinnyt, mikä on kulloisenkin auttajan työnkuva ja vaitiolovelvollisuus”, Pajamäki sanoo.
MLL:n Lasten ja nuorten puhelimeen tuli puheluja myös nuorten psykiatrisilta osastoilta ja sijaiskodeista. ”Soittajat kertovat, että eivät saa hoitopaikoissaan aikuisilta tarpeeksi aikaa”, Pajamäki sanoo.
MLL on huolissaan aikuisten osaamattomuudesta kohdata nuoria oman ikävaiheensa ja tilanteensa kautta. ”Lapsen auttamisessa tärkeää on aika ja aitous. Ammattiauttajat voisivat miettiä myös muita tapaamispaikkoja kuin virastomaista ympäristöä”, Pajamäki kannustaa.
Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimessa vastattiin viime vuonna yli 38 000 yhteydenottoon. Nettikirjeitä liittoon tuli 1 600 ja luottamuksellisia chat-keskusteluja nuorten ja vapaaehtoisten aikuisten välillä käytiin noin 500.
Maksuttomat palvelut on tarkoitettu kaikille alle 21-vuotiaille, ja puheenaiheet ovat yhteydenottajien vapaasti valittavissa.
Jaa tämä artikkeli: