null Monessa Helsingin kirkossa syödään pääsiäisenä yhdessä

Hakavuoren kirkon pääsiäisyön nyyttäreille voi jokainen tuoda jotain makeaa tai suolaista herkkua. Kuva: Sirpa Päivinen

Hakavuoren kirkon pääsiäisyön nyyttäreille voi jokainen tuoda jotain makeaa tai suolaista herkkua. Kuva: Sirpa Päivinen

Hyvä elämä

Monessa Helsingin kirkossa syödään pääsiäisenä yhdessä

– Pääsiäisyön nyyttärit ovat jakamisen ja kiitoksen ateria, sanoo kirkkoherra Marja Heltelä.

Vanha sanonta haikailee, että tulis joulu, niin sais yöllä syödä. Nyt saa syödä myös pääsiäisyönä.

Monissa kirkoissa pääsiäisen ilo otetaan vastaan yhteisen ruokapöydän ääressä. Hakavuoren kirkon nyyttäripöydässä on tarjolla pääsiäinen kaikilla herkuilla – niin monilla kuin osallistujat vain haluavat.

– Yhteiseen pöytään voi tuoda sitä herkkua, mitä itse haluaa pääsiäisenä syödä. Tuomisten ei tarvitse olla suuria. Kun kaikki tuovat jotakin, tarjottavaa kertyy uskomattoman paljon, Haagan seurakunnan kirkkoherra Marja Heltelä sanoo.

Heltelän mielestä nyyttärit ovat mainio tapa koota yhteinen juhla-ateria. Ruokaa riittää varmasti jokaiselle. Jos osallistujia on kymmenen, tarjottavaa on kymmenelle. Jos mukaan tulee sata ihmistä, ruokaa riittää sadalle.

Viime vuonna, kun Hakavuoren pääsiäisnyyttärit järjestettiin ensimmäisen kerran, osallistujia oli 50. Joku toi suklaata, joku hedelmiä, toiset taas itse tehtyjä leivonnaisia. Tällä kertaa Heltelä aikoo leipoa pääsiäispöytään aurajuustocroissantteja.

– Nyyttäreissä jokainen saa olla emäntä tai isäntä ja samalla nauttia toisten vieraanvaraisuudesta.–

Pääsiäisyö alkaa Hakavuoren kirkossa messulla. Nyyttärieväät voi antaa eteisessä messuavustajille, jotka kattavat pöydän. Messun päätyttyä siirrytään seurakuntasaliin juhlapöydän ääreen.

– Messu on täynnä vaikuttavaa symboliikkaa. Pitkäperjantaina mustalla verhottu ja Jeesuksen haavoista muistuttavilla punaisilla ruusuilla koristettu alttari riisutaan ja puetaan valkoiseen, Marja Heltelä kertoo.

 

Ruoka on elämän edellytys, jota jokainen tarvitsee. Jos ruokaa ei jaa, sitä ei riitä kaikille. Pääsiäisyön nyyttärit ovat jakamisen ja kiitoksen ateria.

 

Samalla kirkkoon saapuu pääsiäisen valo. Pimeään ja hiljaiseen kirkkosaliin tuodaan pieni kynttilä, tuohus, jonka liekki jakautuu kiitosvirren aikana sydänlangasta toiseen, ihmiseltä toiselle.

– Pääsiäisyönä ollaan yhdessä ihmeen äärellä. Pääsiäinen kertoo, että kamalin asia, johon ihminen joutuu suostumaan, ei olekaan kaiken loppu, vaan kuoleman jälkeen alkaa uusi elämä.

Samassa pöydässä syöminen on Heltelän mielestä vahva osoitus yhteenkuuluvuudesta. Se on myös hyvä tapa tutustua uusiin ihmisiin.

– Ruoka on elämän edellytys, jota jokainen tarvitsee. Jos ruokaa ei jaa, sitä ei riitä kaikille. Pääsiäisyön nyyttärit ovat jakamisen ja kiitoksen ateria.

Kuolema on voitettu

Pääsiäinen on vanhin ja tärkein kristillinen juhla. Sitä on vietetty alkukirkon ajoista lähtien Jeesuksen ylösnousemuksen juhlana.

Pääsiäistä edeltävällä hiljaisella viikolla muistellaan Jeesuksen tietä ristille ja kuolemaan. Varhain pääsiäisaamuna rakkaus voittaa kuoleman ja valo pimeyden.

– Pääsiäisen sanoma on Jumalan suuri rakkaudenosoitus. Jumala itse tuli maailmaan ja mursi kuoleman vallan ihmisten puolesta, että meillä olisi iankaikkinen elämä, Marja Heltelä sanoo.

Pääsiäisestä lähti liikkeelle ilosanoma, joka on kristillisen uskon ja kirkon olemassaolon perusta.

– Kristinuskon mullistava viesti on, että kaikki ovat tasa-arvoisia Jumalan edessä. Ilosanoma koskee kaikkia.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.