Kuva: Thinkstockphoto
Muista nämä kestävän matkailun vinkit
Vaihdatko maisemaa hiihtolomalla tai pääsiäisenä? Ympäristöä ajatteleva matkailija muun muassa suosii paikallisten palveluja.
Matkailu on yksi maailman suurimmista elinkeinoista. Viime vuonna kansainvälisessä turismissa liikkui rahaa noin 1 200 miljardia dollaria. Luku on lähes kaksinkertaistunut vuodesta 2008.
”Matkailun kasvaessa myös sen vaikutukset, niin positiiviset kuin negatiiviset, kasvavat”, toteaa Anna Turunen Haaga-Helian matkailun koulutusohjelmaan tekemässään opinnäytetyössä.
Hänen mukaansa matkailun negatiiviset puolet tunnetaan turhankin hyvin: matkailu vaurioittaa ympäristöä, lentoliikenne tuhoaa ilmastoa ja monikansalliset yritykset rakentavat infrastruktuuria paikallisväestöstä välittämättä.
Vaihtoehto järjestäytyneelle rikollisuudelle
Turusen mukaan kannattaisi kuitenkin enemmän keskittyä matkailun positiivisiin puoliin. Matkailu työllisti vuonna 2014 maailmanlaajuisesti liki 300 miljoonaa ihmistä.
Se tarjoaa toimeentulon monille sellaisille ihmisille, joille toisena vaihtoehtona olisi osallistuminen järjestäytyneeseen rikollisuuteen. Matkailusta saaduilla varoilla voidaan kouluttaa köyhien maiden paikallisväestöä.
Matkailulla pystytään myös lisäämään tietoisuutta ympäristöongelmien ja sosiaalisten epäkohtien kitkemiseksi. Se tuo tutuksi maailmanlaajuisia ongelmia, esimerkiksi ihmiskauppaa ja lapsityövoimaa.
Kestävä matkailu omissa käsissä
Kaikki matkailu ei ole kuitenkaan kestävää. ”Suurin osa vastuullisen matkan toteuttamisesta on yhä matkailijan omien valintojen varassa”, kirjoittaa Turunen.
Hänen mukaansa matkailupalvelun kestävyyden mittaaminen on haastavaa. Jotkut pitävät reppureissaamista massaturismia vastuullisempana vaihtoehtona.
Turusen mukaan vastuullisuuden puntarointia tärkeämpää olisi muuttaa kaikki matkailun muodot kestävän matkailun periaatteiden mukaisiksi. Kestävällä matkailulla tarkoitetaan taloudellisesti kannattavaa liiketoimintaa, joka ei tuhoa ympäristöä tai paikalliskulttuureja.
Vinkkejä kestävään matkailuun
1. Tutustu matkakohteeseen
Tietoa matkakohteesta voi etsiä esimerkiksi internetistä, opas- ja kaunokirjoista sekä kohteen tuntevilta henkilöiltä.
Luotettavien internetlähteiden löytäminen voi olla haastavaa. Hyvää tietoa löytyy esimerkiksi brittiläisen järjestön Tourism Concernin sivuilta.
Matkakohteesta riippumatta kannattaa matkustaa huippusesongin ulkopuolella. Tämä ei ole järkevää pelkästään oman kukkaron vuoksi, vaan matkailijoiden tasaisempi virta kuormittaa ympäristöä vähemmän.
2. Suosi junaa ja bussia
Ekologisimpia matkustusvälineitä ovat junat ja bussit. Hidas matkailu on kasvattanut jo pitkään suosiotaan. Matkalla voi nauttia myös matkanteosta eikä pelkästään kohteesta.
Lentokone ja laiva tuottavat huomattavasti joukkoliikennettä enemmän päästöjä, jotka kiihdyttävät ilmastonmuutosta. Jos kuitenkin päätyy lentokoneeseen, kannattaa suosia suoria lentoja ja mahdollisimman uutta kalustoa.
Laivalla kannattaa varmistaa, että laiva ei laske jätevesiään mereen. WWF kokosi listan yhtiöistä, jotka kyselyn mukaan jättävät jätevetensä satamaan puhdistettavaksi.
3. Nauti paikallisista palveluista
Käytä mahdollisimman paljon paikallisia palveluja. Älä varaa ja maksa kaikkea etukäteen valmiiksi kotimaassa. Raha päätyy todennäköisemmin paikallisille, kun maksaa paikan päällä.
Monikansallisten hotelliketjujen sijaan kannattaa suosia paikallisten omia majoitusliikkeitä. Älä kuitenkaan hyväksikäytä paikallisten vieraanvaraisuutta.
Paikalliset eivät useinkaan pysty vaikuttamaan matkailijoiden määrään ja matkailijoiden saapuminen voi sotkea täysin paikallisten rutiinit.
Ympäristömerkit tutuiksi
Kotimaassa ympäristöystävälliset hotellit ja ravintolat tunnistaa helpoiten Joutsenmerkistä. Merkin saadakseen matkailukohteen täytyy täyttää tietyt kriteerit. Esimerkiksi yksi raja-arvoista on vedenkulutus, joka ei saa ylittää 200 litraa asiakasta kohden.
Euroopan alueella on käytössä EU-kukka. Sen kriteerit ovat hyvin samankaltaisia kuin Joutsenmerkissä.
Maailmalla sijaitsevia ympäristöystävällisiä matkakohteita löytyy helposti esimerkiksi Green Tourism -merkillä. Merkki on myönnetty yli 2 100 matkailuyritykselle.
Lähteet:
Anna Turunen: Helsinki Declaration, Kestävän kehityksen infopaketti (SMAL 2010)
Anna Turunen: Kestävän kehityksen infopaketti, opinnäytetyö (Haaga-Helia 2010)
Emily Höckert: Ethics of Hospitality: Participatory Tourism Encounters in the Northern Highlands of Nicaragua (Lapin yliopisto 2015)
Reilun matkailun yhdistys: Reilun matkailijan ohjeet
World Tourism Organisation: Tourism Highlights 2015 Edition (2015)
World Travel & Tourism Council: World Report 2015 (2015)
Jaa tämä artikkeli: