Mummon lisäksi museoon suksii hipsteri - uusi kortti on suosittu
Museokortti saattaa mullistaa tavan vierailla museoissa. Kynnys tehdä lyhyitä pikavisiittejä on paljon matalampi.
Toukokuun viidentenä päivänä tuli myyntiin kortti, jolla pääsee vuoden ajan noin kahteen sataan museokohteeseen yhteensä 54 eurolla.
Kehityspäällikkö Seppo Honkanen Museoliitosta arvioi, että kortteja on myyty kolmessa viikossa jo noin 6000-7000 kappaletta.
- Tarkkaa myyntimäärää emme pysty seuraamaan reaaliajassa. Se johtuu siitä, että museosta kortin ostanut saa ensin käyttöönsä pahvisen väliaikaiskortin. Vasta kun ostaja kirjautuu kortin käyttäjäksi nettisivuillamme kahden viikon kuluessa ostosta, käyttäjien määrä päivittyy myös meille näkyviin. Nyt kirjautuneita käyttäjiä on viitisen tuhatta.
Kirjautumisen jälkeen asiakkaalle valmistetaan ja postitetaan varsinainen muovinen museokortti. Sen saapumista odotellessa sisäänpääsy hoituu henkilökohtaisella asiakasnumerolla.
Mukaan museossa tai netissä
Korttia on myyty melko tasaisesti kaikkialla Suomessa.
- Kortin ostopaikkana suosituin on ollut Ateneum, jossa sen lunasti itselleen yli tuhat ihmistä jo toukokuun puoliväliin mennessä.
Honkanen vinkkaa, että museokortin voi monien museoiden lisäksi ostaa myös suoraan netistä.
- Kortin nettiostolla myös käyttäjäkirjautuminen tulee automaattisesti hoidettua, joten se on virtaviivaisempaa. Netissä ostetun kortin asiakasnumero tulee asiakkaalle heti tekstiviestinä kännykkään ja sähköpostiosoitteeseen, joten asiakasnumerolla pääsee saman tien elämysten äärelle.
Kurkistuskin kulttuuriin kannattaa
Honkanen arvelee, että kortti tulee sekä auttamaan ihmisiä löytämään itselleen uusia käyntikohteita että lisäämään museokäyntien määrää. Ennen kaikkea kortti mullistanee tavan vierailla museoissa.
- Nyt on yhtä kannattavaa viettää museossa tuntikausia tutkien kuin kurkistaa nopeasti, kiinnostaako. Jos aikaa on vaikkapa alle tunti, kannattaa sillä alle viidentoista sentin päivähinnalla tehdä se pikainenkin visiitti.
Luppoajan täyttäminen läheisessä museossa junan lähtöä tai palaverin alkua odotellessa saattaa pian olla suosittu käytäntö.
- Kenties kallista erillislippua ei tulisi vastaavassa tilanteessa ostettua ollenkaan, Honkanen huomauttaa.
Tavoitteena pestä hollantilaiset
Museokortin suosio ei yllättänyt Honkasta. Mallia on haettu Hollannista, jossa kortti on ollut käytössä jo vuosia ja laajentunut pikkuhiljaa koskemaan kaikkia maan museoita.
- Hollannin 16-miljoonaisesta kansasta miljoonalla on museokortti. Tiesin, että se tulee olemaan suosittu myös Suomessa. Enemmän jännitti systeemin tekninen onnistuminen, mutta kaikki on mennyt myös siltä kannalta hyvin, Honkanen kertoo.
Nopeimmaksi ostajakunnaksi Honkanen arvelee väkeä, joka yleensäkin on museoiden aktiivisinta kävijäkuntaa.
- Tilastojemme mukaan yli 45-vuotiaat naiset ovat innokkaimpia asiakkaitamme, mutta tämä uusi kortti on varmasti kelvannut hipstereillekin.
Honkanen odottaa näkevänsä myyntipiikin myös valmistujaislahjoina annettujen korttien kirjaamisen jälkeen. Kaikkiaan kortin suosiolla on suuret tavoitteet.
- Hollannin ja Suomen väkilukuja suhteuttamalla sikäläinen miljoonan käyttäjän määrä tarkoittaisi meillä, että 300 000 suomalaista hankkisi museokortin. Mehän tietenkin tähtäämme sitä suurempaan määrään, emmehän me voi hollantilaisia huonompia olla!
Jaa tämä artikkeli: