null Mykkä saa äänen

Elävä ääni. Kitaristi Jukka Orman mielestä musiikki on olennainen osa elokuvaa. – Ilman ääntä katsottuna mikä tahansa leffa latistuu. Mykkäelokuvissa sen huomaa erity isen selvästi.

Elävä ääni. Kitaristi Jukka Orman mielestä musiikki on olennainen osa elokuvaa. – Ilman ääntä katsottuna mikä tahansa leffa latistuu. Mykkäelokuvissa sen huomaa erity isen selvästi.

Mykkä saa äänen

Charles Chaplinin klassikko nähdään sähkökitaralla ja uruilla säestettynä.

Teksti Anu Heikkinen
Kuva Jani Laukkanen

Jättimäiset hammasrattaat pyörivät ja niiden puserruksessa matkaa jakoavaimineen liukuhihnatyössä sekaisin mennyt pikku kulkuri. Piano ja viulut soivat kiihtyvällä tahdilla. Nykyaika -elokuvan kohtaus lienee jokaiselle Charles Chaplin -fanille tuttu.

Taiteiden yönä 23.8. teollistuvan maailman melskeissä seikkailevan kulkurin voi kohdata Mikael Agricolan kirkossa. Tiedossa on harvinaislaatuinen elokuvaelämys, sillä musiikki soitetaan paikan päällä. Mykkäelokuva nähdään kitaristi Jukka Orman ja urkuri Mikko Heleniuksen säestyksellä. Esitys on osa Helsingin Urkukesän ohjelmaa.

– Palaamme juurille, sillä alun perin mykkäelokuvissa ei ollut ääniraitaa, vaan näytännöissä soitti aina orkesteri tai vähintäänkin pianisti, Orma kertoo.

Orma on aiemmin soittanut eri kokoonpanoissa livemusiikit Fritz Langin rikoselokuvaan Tri Mabuse - ihmispeto (1922) sekä King Vidorin klassikkoon The Crowd – Ihmiset väkijoukossa (1928). Nykyaikaan Orma ja Helenius ovat suunnitelleet ja osin säveltäneet musiikit alusta lähtien itse.

– Olemme esiintyneet yhdessä jo useita vuosia. Idea tähän esitykseen syntyi viime keväänä. Esityspaikaksi valikoitui kirkko luonnollisestikin sen vuoksi, ettei juuri muualla ole käytettävissä urkuja.

Chaplinin elokuvia Jukka Orma katsoi jo lapsena isänsä kaitafilmeiltä. Hän tunnustautuu niiden suureksi ihailijaksi.

– Aikuisiällä tein kerran kokeilun, miten erilaiset musiikit sopivat kaitafilmien säestykseksi. Oli häkellyttävää huomata, kuinka usein liikkuvan kuvan ja musiikin rytmi ja sisäinen logiikka sopivat yhteen, hän kertoo.

Mykkäelokuvan kaudella musiikki oli elokuvissa vieläkin suuremmassa roolissa kuin äänielokuvissa. Musiikki rytmitti elokuvan tapahtumia ja auttoi siirtymään kohtauksesta toiseen. Lisäksi mykkäelokuvissa käytettiin avainkohtia ja -repliikkejä selventäviä välitekstejä, niin sanottuja plansseja.

– Esityksemme musiikki poikkeaa huomattavasti mykkäelokuvien kapakkapianotyylistä. Mukana on alkuperäisiä mykkäelokuvien perinteitä kunnioittaen myös improvisaatiota. Se ja tämän päivän elementit liittävät elokuvamusiikkimme vahvasti nykyaikaan.

Nykyaika ilmestyi vuonna 1936, äänielokuvien ollessa jo teknisesti mahdollisia. Charles Chaplin vierasti edelleen äänielokuvia ja halusi säilyttää kulkurihahmonsa mykkänä. Hän kuitenkin antoi uuden ajan livahtaa elokuvaansa äänikokeilujen muodossa.

Elokuvaan tehtiin ääniraita, joka sisälsi tehosteita, kuten koneiden ja valvontamonitorien ääniä. Myös Chaplinin ääni kuultiin ensimmäistä kertaa valkokankaalla kulkurin esittämän laulun myötä.

Nykyaika on kriittinen puheenvuoro teollistuvasta maailmasta, mutta Chaplin ei näe teollistumista pohjimmiltaan pahana. Vaikka elokuvassa tuodaan esille myös koneistuvan maailman nurjia puolia, tarina on positiivinen ja optimistinen. Orman mielestä elokuva puhuttelee nimensä mukaisesti myös nykykatsojaa.

– Elokuvassa tuodaan lapsenomaisella yksinkertaisuudella esille tärkeitä asioita, kuten rakkaus ja pyyteetön pyrkimys hyvään. Chaplinin analyysi maailmasta on yksinkertaisuudessaan ja sadunomaisuudessaan paikkansapitävä, hän pohtii.

Mykkäelokuvan musiikki sopii hyvin Orman kameleonttimaiseen muusikon- ja tuottajanuraan. Laaja-alainen kitaristi on soittanut Sielun Veljien lisäksi muun muassa Hassisen Koneessa, Hurriganesissa, Pedro’s Heavy Gentlemenissä, Piirpaukkeessa ja lukuisissa muissa kokoonpanoissa. Ensimmäisen soololevynsä Orma julkaisi vuonna 2003.

– Ennakkoluulottomuus ja siirtyminen tyylilajista toiseen on minulle luonteenomaista, hän toteaa.

Viimevuotisen Sielun Veljien paluun jälkeen Orman oma nykyaika on pyörinyt loppusyksystä ilmestyvän levyn ympärillä.

– Levy sisältää vaimoni Anja Snellmanin runoihin säveltämiäni lauluja. Runot kertovat rakkaudesta, luopumisesta ja muista ajattomista ihmissuhteiden kysymyksistä.


Mykkäelokuva Nykyaika (ohj. Charles Chaplin, 1936) musiikin säestyksellä Taiteiden yönä 23.8. klo 19 Mikael Agricolan kirkossa, Tehtaankatu 23. Jukka Orma, kitara, Mikko Helenius, urut. Elokuvan kesto 90 min. Vapaa pääsy, ohjelma 5 euroa.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.