null Naapurin auto lainaksi

Tehokkaaseen käyttöön. Pääkaupunkiseudulla on jo yli 400 000 henkilöautoa. Kortteliautot-palvelun perustaja Mikko Kotola toivoo, että autojen vertaisvuokraus vähentäisi tarvetta hankkia lisää autoja.

Tehokkaaseen käyttöön. Pääkaupunkiseudulla on jo yli 400 000 henkilöautoa. Kortteliautot-palvelun perustaja Mikko Kotola toivoo, että autojen vertaisvuokraus vähentäisi tarvetta hankkia lisää autoja.

Naapurin auto lainaksi

Maailmalla suosittu autojen vertaisvuokraus aloittelee Suomessakin.

Teksti Elina Venesmäki
Kuva Esko Jämsä


Kolme vuotta sitten Mikko Kotola luki jutun RelayRides-nimisestä autojen vertaisvuokrauspalvelusta ja innostui. Amerikkalainen yritys oli ottanut käyttöön tekniikan, jonka avulla vuokraaja pystyi ottamaan auton käyttöön ilman, että auton omistajan tarvitsi erikseen viedä hänelle avaimia.

– Aloimme kolmen kaverin kanssa miettiä, miten tekniikan saisi käyttöön täälläkin, Kotola sanoo. Kortteliauto aloitti pilotoinnin viime keväänä, ja joulukuussa valmistui toimintaan tarvittava sopimus vakuutusyhtiön kanssa.

Nyt Kortteliauto-palvelussa on mukana kuusi autoa ja nelisenkymmentä rekisteröityä käyttäjää. Kiinnostuneita on ollut paljon enemmänkin. Käyttäjät voivat vuokrata naapurin auton tai antaa vuokralle omansa tekstiviestitse tai älypuhelimella.

Vuokrattaviin autoihin asennetaan moduuli, jonka avulla auton voi klikata yhteiskäyttötilaan aina, kun ei itse tarvitse sitä. Lisäksi tarvitaan vakuutus, joka kattaa myös vuokrauskäytön. Vakuutus on hieman tavallista kalliimpi, mutta omistajan henkilökohtaiset bonukset on suojattu.

Arabianrannassa asuva Anssi Lehto on ensimmäinen helsinkiläinen oman auton vuokraaja. Hän jäi eläkkeelle Osuuspankkikeskuksesta helmikuussa ja mietti, mitä eläkeläinen tekisi autolla. Arabianrannan julkiset kulkuyhteydet ovat hyvät.

Työssä hän ajoi vuosittain noin 10 000–20 000 kilometriä, mutta yhtäkkiä tarvetta oli enää mökkimatkoihin. Toisaalta myös Lehdon kolme Helsingissä asuvaa aikuista lasta lainaa autoa omiin tarpeisiinsa silloin tällöin, ja autosta luopuminen ei siksi tuntunut hyvältä idealta.

– Helmikuusta asti autoni on ollut yhteiskäytössä, Lehto kertoo.

Hänen autollaan on monta käyttäjää, neljä lähipiiristä ja viisi Kortteliauton kautta, eli yksi auto korvaa laskennallisesti noin kymmenen lähinnä parkkipaikoilla seuraavaa käyttötilannetta odottelevaa.

Auton jättäminen vieraille ei ole epäilyttänyt Lehtoa. Kortteliauto tarkistaa käyttäjien luottotiedot ja liikennerikkeet, ja mukaan pääsee vain, jos nämä ovat kunnossa. Lehto on huomannut, että Arabianrannassa yli puolet autoista makaa parkkipaikoilla päiväsaikaankin.

– Moni autoilija ei tarvitse autoaan kuin satunnaisesti.

Maailmalla autojen, samoin kun monen muunkin tavaran yhteiskäyttö on lisääntynyt viime vuosina nopeasti. Yhdysvalloissa RelayRidesilla on käyttäjiä jo melkein jokaisessa osavaltiossa, ja käyttäjien määrä kasvaa. Tammikuussa Washington Post kirjoitti, että autojen yhteiskäyttö sopii nykyisten noin kolmekymppisten maailmaan erinomaisen hyvin: auton omistaminen ei enää ole yhtä tärkeää kuin heidän vanhemmilleen on ollut. Puhelin ja nettiyhteys ovat yleensä tärkeämpiä kuin oma auto.

Yksi Anssi Lehdon autoa käyttäneistä on Vesa Peipinen , joka tarvitsee autoa noin kolme tai neljä kertaa kuussa perheen kuljetustarpeisiin.

– Mummolavisiitteihin, pojan jalkapalloharrastuksiin, isompiin kauppareissuihin tai muihin satunnaisiin kuljetustarpeisiin, Peipinen listaa.

Hänestä Kortteliauto on näihin tarpeisiin sopiva ja kohtuuhintainen konsepti. Kortteliauton rekisteröityneet käyttäjät näkevät koneiltaan, missä on autoja vapaana ja voivat vuokrata auton itselleen sopivaan tuntihintaan. Se kattaa polttoaineet ja vakuutusmaksut. Kuukausimaksua käyttäjillä ei ole. Yleensä auton omistaja pyytää vuokraa noin 4–5 euroa / tunti, ja kun tähän lisätään vielä vakuutusmaksu ja muut kulut, tuntihinnaksi tulee noin 8 euroa.

– Ei tarvitse huolehtia auton huolloista tai maksuista, ei edes tankkauksesta. Saan käyttövalmiin, siistin ja jopa valmiiksi lämmitetyn auton lyhyellä varoitusajalla viereisen korttelin parkkipaikalta.

Samantyyppinen ja jo Suomessa vakiintunut palvelu City Car Club poikkeaa Kortteliautosta niin, että Kortteliauto ei omista autoja vaan välittää yksityishenkilöiden henkilöautoja.

Kortteliauto pyrkii saamaan jo olemassa olevia resursseja nykyistä tehokkaampaan käyttöön. Suomessa on lähes kolme miljoonaa henkilöautoa liikennekäytössä ja pääkaupunkiseudulla niitä on yli 400 000.

– Ihan liikaa, sanoo Kortteliauton toimitusjohtaja Mikko Kotola. Hän toivoo, että yhteiskäyttö voisi vähentää omien autojen tarvetta.

Satunnaisella autonvuokrauksella moni voisi helposti korvata ainakin kakkosauton – tai ehkä jättää oman auton kokonaan hankkimatta.

– Kilpailijoitamme eivät tässä ole oikeastaan muut autonvuokrauspalvelut vaan ajatus siitä, että auton pitäisi olla oma, Kotola sanoo.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.