Naisklovnien taide kumpuaa arkikokemuksista
Helmiä tarjolla. Hanna Terävä alias Maija on yksi naisklovnifestivaalin esiintyjistä. Kuva: Riku Virtanen

Helmiä tarjolla. Hanna Terävä alias Maija on yksi naisklovnifestivaalin esiintyjistä. Kuva: Riku Virtanen

Naisklovnien taide kumpuaa arkikokemuksista

Tanssiteatteri Hurjaruuth järjestää 12.–15.2. naisklovnifestivaali Punaisen Helmen Kaapelitehtaalla ja Espoon Kaupunginteatterissa. Miksi naisklovneilla pitää olla oma tapahtumansa, Hurjaruuthin johtaja Arja Pettersson?

– Ajatus lähti kolme vuotta sitten siitä, että kotimainen klovnimme Taina Mäki-Iso kävi naisklovnifestivaaleilla Wienissä ja suorastaan pursui intoa sieltä tullessaan. Otin selvää, mikä juttu se on, ja totesin naisklovnien esitysten olevan hyvin persoonallisia. Ne ovat teatteriklovneriaa, kokonaisia tarinoita, jotka kumpuavat arkikokemuksista ja ovat tunnistettavia kaikille.

Miten paljon maailmassa työskentelee naisklovneja?

– Euroopassa ei ole kovin paljon naisia klovneina, kun taas esimerkiksi Argentiinassa ja Brasiliassa heitä tuntuu olevan yllättävän paljon. Naiselle saattaa olla isompi kynnys ryhtyä klovniksi, koska hänellä on paineita näyttää aina kauniilta ja viehättävältä.

Millaista ohjelmaa festivaali sisältää?

– Ohjelmassa on koti- ja ulkomaisten naisklovnien erilaisia esityksiä. Esimerkiksi Zimbabwessa syntynyt Stacey Sacks hyödyntää lapsuudenmuistojaan kertomalla I Shit Diamonds -esityksessä kuvitteellisesta Afrikan maasta. Tuota maata hallitsee elinikäinen diktaattori, joka ottaa sen luonnonvaroista saadut hyödyt omiin taskuihinsa.

– Itävaltalainen Anna de Lirium eli Tanja Simma taas esittää The Substitute -teoksessa vakituisen työntekijän tuuraajaa ja siitä syntyviä konflikteja. Tanja Simma on maailman kuuluisimpia mimiikan osaajia ja esiintynyt muun muassa tunnetussa Cirque du Soleil -ryhmässä.

Marjo Kytöharju
Lisätiedot: www.hurjaruuth.fi/fi/festivaalit/naisklovnifestivaali-punainen-helmi

Jaa tämä artikkeli: