Numerot todistuksessa kannustavat oppilaita
Uudessa opetussuunnitelmassa osa peruskoululaisista saattaa saada numeroita todistukseensa vasta kahdeksannella luokalla. Minä en näe tätä hyvänä kehityksenä. Mikä muu kannustaa hyviä oppilaita kuin todistuksen hyvät numerot? Numerottomia todistuksia perustellaan sillä, että numerot ovat oppilaita leimaavia. Tällä tarkoitetaan lähinnä kuitenkin näitä heikoimpia numeroita. Numerot korvataan kuulemma jonkinlaisella sanallisella arvioinnilla.
Sanallinen arviointi tuntuu minusta jotenkin epäselvältä. Minä en kadehtisi liikaa näitä niin sanottuja kympin tyttöjä ja poikia. Monesti lukuaineissa hieman heikommin pärjääminen kertoo ainoastaan käytännöllisestä lahjakkuudesta. Tällainen oppilas sopii tulevaisuudessa esimerkiksi paremmin käytännönläheiseen työhön. Hieman kärjistettynä oppilas on siis enemmän ammattikoulu- kuin lukiotyyppiä. Monesti he pärjäävät myös elämässä paremmin, koska käytännön työn osaamisella on tänä päivänä työelämässä suurta kysyntää.
Teoriatiedolla ei aina mennäkään niin pitkälle. Kaikkien meidän ei tarvitse olla maistereita tai tohtoreita. Heitä on myös tänä päivänä työttömänä siinä missä muitakin. Toki peruskoulussa on muitakin kuin lukuaineita. Muistan saaneeni ensimmäisen numerotodistuksen toisella luokalla. Minusta se tuntui sopivalta. En ole ikinä ollut niin sanottu kympin tyttö, mutta ihan mukavasti peruskoulu aikoinaan meni.
Päivi Turkki
Helsinki
Jaa tämä artikkeli: