Ohjat omiin käsiin
Päätoimittaja Urpu Sarlin otti kantaa koulutukseen ja siihen tehtäviin leikkauksiin (Esse 16/18.8.). Olen hänen kanssaan samaa mieltä siitä, että koulutus on Suomen pääoma. Säästöjen ja uhkakuvien sijaan haluaisin kuitenkin tuoda tarkasteluun myös uudistukset , joihin säästöt ”pakottavat” meidät sekä paikallisella että valtakunnan tasolla.
Koulutukseen kohdistuvat säästöt ovat aina vaikeita toteuttaa. On kuitenkin syytä muistaa, että 1990-luvun lamaa seuranneet uudistukset synnyttivät myös paljon hyvää eli saimme ammattikorkeakoulut, luokattomat lukiot ja jaksoluvun yläkouluihin. Innokkaimmin uudistuksiin suhtautuneet kunnat ja koulut, jotka myös lähtivät vapaaehtoisiin kokeiluihin mukaan, saivat selkeää kilpailuetua verrattuna niihin toimijoihin, jotka jäivät seurailemaan ja odottamaan kokeilusta saatavia tuloksia.
Koulutussäästöjenkin aikana on tärkeää ylläpitää ja vahvistaa suomalaisten vankkaa ”koulutususkoa”. Kasvava nuorisotyöttömyys on valitettavasti rapauttanut nuorten uskoa koulutuksen kaikkivoipaisuuteen ja siihen, että laadukas koulutus takaa työpaikan ja toimeentulon. Tämän takia tarvitsemme koulu-uudistusten lisäksi myös työelämän rakenteiden uudistuksia, jotka nimenomaisesti helpottavat nuorten astumista työelämään ja näin edesauttavat nuoren aikuistumis- ja itsenäistymisprosessia.
Parasta ja hyödyllisintä on ajatella asioita uudella tavalla. Meidän tulee olla innovatiivisia ja rakentaa määrätietoisesti Suomen tulevaisuutta. Globaali talous pakottaa meidät uudistumaan, olemaan joka päivä tehokkaampia, hieman fiksumpia ja joustavampia. Takertumalla menneeseen kehitys pysähtyy ja jäämme toisten jalkoihin. Siinä tilanteessa riippuvuutemme ulkopuolisista kasvaa ja pahimmassa tapauksessa muut sanelevat säännöt, jotka meitä tulevaisuudessa ohjaavat.
Ottamalla ohjat omiin käsiin ja tekemällä itse vaadittavat uudistukset päätämme itse omasta suunnastamme.
Raija Meriläinen
opetusneuvos
Espoon kirkkovaltuuston ja yhteisen kirkkoneuvoston jäsen
Olarin seurakuntaneuvoston jäsen
Jaa tämä artikkeli: