null Onko opista saivartelu kristinuskon ydinkysymys?

Onko opista saivartelu kristinuskon ydinkysymys?

Jouluevankeliumi alkaa vuoden 1938 raamatunkäännöksen mukaan: ”Ja tapahtui niinä päivinä, että keisari Augustukselta kävi käsky, että kaikki maailma oli verolle pantava” (Luuk. 2:1).

Evankeliumin kirjoittaja kirjoitti oman aikansa ymmärryksen mukaisesti. Rooman keisarin hallitsema maailma oli ”kaikki maailma”. Sittemmin tietomme on lisääntynyt. Löytöretket laajensivat maailmaa merkittävästi ja avaruustieteen saavutukset osoittavat maailman jatkuvan jopa maapallon ulkopuolelle.

Käsittääkseni kukaan ei kyseenalaista maantieteellisiä tosiasioita Raamattuun vedoten, ja vuoden 1992 raamatunkäännöksen mukaan jouluevankeliumi alkaakin päivitetysti sanoin ”Siihen aikaan antoi keisari Augustus käskyn, että koko valtakunnassa oli toimitettava verollepano”. Maantieteen lisäksi myös luonnontieteen kehitys on lisännyt tietoamme muun muassa maailmankaikkeuden synnystä, elämän kehittymisestä maapallolla ja ihmisen lajinkehityksen vaiheista.

Itse olen biologis-kasvatustieteellisen koulutuksen saanut kristitty, enkä ole koskaan nähnyt pienintäkään ristiriitaa evoluutioteorian ja kristinuskon välillä. Evoluution upea mekanismi, joka mahdollistaa elämänmuotojen tarkoituksenmukaisen monimuotoisuuden maapallon muuttuvissa olosuhteissa, on mielestäni osoitus Jumalan luomistyön nerokkuudesta.

Jeesuksen sanoman radikaali ydin lähimmäisen rakastamisesta ja erilaisuuden kunnioittamisesta hautautuu nykyhetken kristillisessä keskustelussa usein oikeaoppisuuden barrikadien alle. Kunnon uskovaisilla on suuri tarve tuomita erilaisia ryhmiä, kuten homoseksuaalit, naispappeuden puolustajat ja luomisopin kritisoijat. Seksuaaliselta suuntautuneisuudeltaan vähemmistöön kuuluvat pappismiehet saavat Raamatusta päähän niin että paukkuu.

Tämän hetken maailmassa, jossa ihmisten pahoinvointi näyttäytyy mitä erilaisimpina itsetuhon muotoina, on energian hukkaaminen oikeaoppisuuden vaalimiseen vähintäänkin kyseenalaista. Jokaisen kristityn tulisi tarkkaan miettiä, mitä tässä ajassa tarkoittaa Jeesuksen seuraaminen. Onko se opillista saivartelua vai konkreettisia rakkauden tekoja, joita tässä maailmassa todella tarvitaan? Hyvä on myös pitää mielessä, että kristinuskon ytimessä on oikeaoppisen tuomiohenkisyyden seurauksena ristille naulittu Jeesus.

Tiina Kilpeläinen
Espoo

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.