null Onko taloyhtiösi Facebook-sivu kaatopaikka?

Kuva: Thinkstock

Kuva: Thinkstock

Hyvä elämä

Onko taloyhtiösi Facebook-sivu kaatopaikka?

Isännöitsijä: Asiattomaan tai roskakieliseen palautteeseen ei kuulu reagoida tai ottaa kantaa.

”Toki somessa käyttäytyminen ja keskustelu ovat semmoisia kuin ne ovat – kaikkihan siellä näyttävät saavan silmilleen. Siellä kritisointi näyttää yllättävän helpolta, vaikka se tehdäänkin omalla nimellä. Se on kaikkine väylineen helppo väline täräyttää kommentti hetken mielijohteestakin", toteaa Isännöintiliiton osaamispalveluiden johtaja Kaisa Leiwo, jolla on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus kiinteistöalalta.

Kuitenkaan Leiwon korviin ei ole kantautunut, että isännöitsijöitä erityisesti ojennettaisiin, ainakaan Facebookissa. Siellä hän toteaa keskustelun, kriittisenkin, yleensä laantuvan ja miedontuvan itsestään – oli kysymys mistä tahansa teemasta, aihe-alueesta tai ammattiryhmästä.

"Monesti tuntuu olevan kyse yksittäisistä ylilyönneistä, jotka eivät saa vastakaikua. Facebook on näin tietyllä tavalla hallitumpaa. Suomi24- ja vastaavat keskustelufoorumit ovatkin sitten oma lukunsa", Leiwo sanoo.

Facebook ei ole virallinen kanava

Juha Kulomäki työskentelee varatoimitusjohtajana ja isännöitsijänä SKH Isännöinnissä, jossa on arvioitu, ettei epävirallisten Facebook-keskustelujen seuraaminen ole asiakkaan edun mukaista ajankäyttöä.

"Taloyhtiön Facebook-sivu on toki tärkeä, mutta se ei mielestäni ole isännöitsijän paikka – eikä virallinen tiedotusväylä."

"Isännöintiyritys ei voi seuraamalla seurata yhtä mediaa, siihen ei ole resursseja. En siis osaa sanoa, onko törkypalaute esimerkiksi Facebookissa yleistä vai ei, mutta taitaa olla sosiaalisen median perusluonne, että kynnys antaa palautetta madaltuu", Kulomäki pohtii. Kulomäen arvion mukaan taloyhtiön Facebook-sivulla pyörivät samat asiat kuin sen hiekkalaatikollakin, eli kysymys on enemmänkin asukkaiden välisestä kommunikoinnista.

Palaute isännöinnistä pitää antaa asiakaspalvelun kautta. Ja jos kritiikkiin on aiheelliset perusteet, isännöitsijän velvollisuus on tarttua toimeen ja korjata tilanne.

”Asiattomaan tai roskakieliseen palautteeseen ei kuulu reagoida tai ottaa kantaa”, Kulomäki toteaa.

TOP5 ärsytyksen aihetta, joista isännöitsijä saa palautetta

  • Naapurien aiheuttamat häiriöt: lapset, eläimet, juhlat, erilaiset elämänrytmit

  • Sotkuisuus yhteisissä tiloissa

  • Siivouksen taso yleensä

  • Autopaikat ja pysäköinti

  • Taloyhtiön päätös, joka ei ole yksittäisen osakkaan edun tai tahtotilan mukainen

Isännöintiliiton Kaisa Leiwo kävi vastikään kahdessa isännöintiyrityksessä, joissa pohdittiin, riittävätkö verkkosivut ja Facebook vai mennäänkö vielä Twitteriin.

"Kummassakin on nyt täysin avoin Facebook-sivu käytössä. Sen kautta on tullut välillä pyyhkeitäkin, mutta yrityksissä ei ole koettu sitä rasittavana. Kumpikaan yritys ei ole tuntenut mitenkään tarvetta sensuroida keskustelua. Isännöitsijät ovat myös tarpeen vaatiessa osallistuneet keskusteluun", kertoo Leiwo.

Leiwon mukaan myös Isännöintiliitossa seurataan, millaista julkinen keskustelu yleensä isännöinnistä verkossa on.

”Liitolla on avoimet sivut ja jäsenyrityksille Kulmakuppila-nimiset suljetut sivut Facebookissa. Nämä ovat hyviä kanavia pysyä selvillä siitä, mistä alalla puhutaan.”

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.