Oopperaa kansan keskellä
Oopperan dramatiikkaa. Margarita Nacér (vas.), Elizabeth Mecklin, Tanja Varha ja Mari Hautaniemi harjoittelevat Puccinin Suor Angelicaa Kinaporin palvelukeskuksessa.

Oopperan dramatiikkaa. Margarita Nacér (vas.), Elizabeth Mecklin, Tanja Varha ja Mari Hautaniemi harjoittelevat Puccinin Suor Angelicaa Kinaporin palvelukeskuksessa.

Oopperaa kansan keskellä

Oopperayhdistys OperArte tuo Puccinin oopperan Kinaporiin, kaiken kansan palvelukeskukseen.

Kinaporin palvelukeskuksessa kajahtaa ensi viikon perjantaista lähtien Giacomo Puccinin ooppera Suor Angelica. Oopperassa on mukana ryhmä nuoria lauluammattilaisia, opiskelijoita ja innokkaita harrastajia, jotka ovat järjestäytyneet vapaaksi oopperaryhmäksi nimeltä Artemis.

– Nuorten laulajien täytyy saada kokemuksia oopperarooleista, mutta niitä on melko vähän tarjolla. Niinpä panimme itse toimeksi, kertoo Elizabeth Mecklin, joka laulaa teoksessa Abbedissan roolin ja hoitaa projektia luotsaavan OperArte-yhdistyksen sihteerin tehtäviä.

Artemis-ryhmän tavoitteena on yhtäältä tarjota helposti lähestyttävä oopperaelämys niillekin, jotka eivät helposti pääse tai tule lähteneeksi oopperataloon Töölönlahdelle. Toisaalta he haluavat kartuttaa kokemusta, joka auttaa työllistymään alalle.

Esitettävän teoksen valintaan vaikutti ratkaisevasti se, että työryhmän jäsenet olivat kaikki naisia. Nunnaluostariin sijoittuva Suor Angelica on naisten ooppera – siinä ei ole ensimmäistäkään miesroolia, mutta lavalle nousee kahdessa miehityksessä yhteensä 23 naista.

Puccinin Suor Angelica käsittelee oopperalle ominaisella tavalla yleisinhimillisiä teemoja, vaikka tarinan tapahtumat sijoittuvatkin nykyhelsinkiläisen näkökulmasta kauas, 1600-luvun luostariympäristöön.

Draama kumpuaa tilanteesta, jossa luostariin sulkeutunut sisar Angelica saa ensimmäistä kertaa vieraan, tätinsä, joka vaatii, että Angelica luopuu oikeudesta omaisuuteensa naimisiin menevän sisarensa hyväksi. Samalla paljastuu Angelican salaisuus: hän on synnyttänyt aviottoman pojan, mikä on ollut syynä hänen joutumiseensa luostariin. Kaikki tämä murtaa Angelican niin, että hän päättää käyttää rohto-osaamistaan ja valmistaa myrkyn, jolla tappaa itsensä.

– Tässä on vahvoja tunteita pelissä. Vaikka meidän arkemme kysymykset ovat erilaisia, ihmisten välisistä asetelmista ja vuorovaikutuksesta löytyy paljon samaa. Oopperassa käsitellään yhteisön sisäistä hierarkiaa ja vallankäyttöä, anteeksiantoa ja sovitusta, sanoo Tanja Varha, oopperayhdistyksen puheenjohtaja ja Valvojasisaren roolin esittäjä.

– Nunnaluostarihan on naisten yhteisö – sitä juoruilun määrää!

Oopperaa pidetään kalleimpana mahdollisena esittävän taiteen lajina, ja sen harrastamiseen liittyy itsepintainen elitismin leima. OperArten oopperaprojekti taistelee lujasti tämän myytin murtamiseksi.

Suor Angelica tuotetaan erittäin pienellä budjetilla ja kevyellä esityskoneistolla, eivätkä lippujen hinnat kirpaise juuri elokuvalippua enempää. Orkesterin sijaan säestämässä on pianisti Tero Valtonen. Palkkaa laulajat eivät laske saavansa. Puvut, lavasteet ja valotekniikka on haalittu sieltä täältä tutunkauppana. Lavalla ei nähdä linnoja eikä luostarin muureja, mutta muutama näppärä lavastusratkaisu riittää luomaan vahvan tunnelman.

OperArten naiset vakuuttavat myös ohjauksen olevan niin selkeää, että italiaksi esitettävän tarinan käänteet avautuvat, ainakin juonitiivistelmän ja suomennetun libreton tuella.

– Vaikka tämä tuotetaan edullisesti, otamme työn tosissamme ja olemme harjoitelleet viime keväästä lähtien. Tärkein on läsnä, tunteet, Tanja Varha vakuuttaa.

Hanke, jonka OperArte toteuttaa yhteistyössä Kinaporin palvelukeskuksen, Suomen mielenterveysseuran ja Helsingin Klubitalon kanssa, sisältää yleisökasvatusta. Tekijät käyvät puhumassa oopperasta yhteistyökumppaneiden ryhmille, ja Kinaporin palvelukeskuksen asiakkailla ja asukkailla on vapaa pääsy harjoituksiin.

– Olemme myös valmiita jäämään esitysten jälkeen keskustelemaan oopperasta yleisön kanssa, Tanja Varha kertoo.

Nuorille muusikoille oopperaproduktion valmistaminen alusta loppuun on ollut opettavainen kokemus. He ovat saaneet alalla tarpeellista harjoitusta hallintotehtävistä, suunnittelusta, markkinoinnista, johtamisesta ja käytännön töistä lavalla ja harjoitussaleissa.

– Muusikolle ei riitä oman soittimen tai äänen hallinta. Jos ei halua jäädä kotiin odottamaan työtilaisuuksia, täytyy hankkia yrittäjyyden taitoja, Elizabeth Mecklin sanoo.

Oopperaseurueen naiset uskovat lujasti musiikin hyvää tekevään ja terveyttä edistävään vaikutukseen. He haluavat jatkossakin tarjota elämyksiä erityisesti vanhuksille sekä mielenterveyskuntoutujille ja muille haavoittuvassa asemassa oleville. Oopperayhdistyksellä on jo jatkosuunnitelmiakin yhteistyökumppaneidensa kanssa.

Giacomo Puccinin Suor Angelica Kinaporin palvelukeskuksessa, Kinaporinkatu 7–9, pe 5.9. – su 14.9. Oopperan kesto noin 1 tunti.
Lisätietoja ja liput: operarte.info sekä tuntia ennen ovelta, 15/20 e.

Jaa tämä artikkeli: