
"Vaikeasti ennakoitavien muutosten keskellä oppilaitoksessa tavattavissa oleva kirkon työntekijä on arvokas mahdollisuus.” Kuva: Thinkstock
Oppilaitoksissa entistä suurempi tarve kirkon keskusteluavulle
Oppilaitoskentällä pitkään jatkuneet suuret ja nopeat muutokset näkyvät kirkon oppilaitostyöntekijöiden antaman keskusteluavun tarpeen kasvuna.
”Sekä ajanvaraustapaamisten että akuuttien, ennalta sopimattomien keskustelujen määrä on lisääntynyt lähes viidenneksen edellisvuodesta. Vaikeasti ennakoitavien muutosten keskellä oppilaitoksessa tavattavissa oleva kirkon työntekijä on arvokas mahdollisuus”, sanoo korkeakoulutyöstä vastaava asiantuntija Jussi Murtovuori kirkkohallituksesta.
Kahdenkeskisten keskustelujen lisäksi oppilaitostyöntekijät ovat mukana oppilashuollon verkostoissa, työnohjauksessa ja kriisityössä, ja järjestävät erilaista ryhmätoimintaa. Monikulttuurisessa oppilaitosmaailmassa kirkon työntekijä on Murtovuoren mukaan myös merkittävä asiantuntija katsomusten ja uskontojen alueella.
”Oppilaitostyöntekijöillä on yksi kirkon näköalapaikoista. Työssään he ovat yhteiskunnan muutosten pulssin päällä ja näkevät ensimmäisenä muutokset yhteiskunnassa ja asenteissa,” Murtovuori sanoo.
Oppilaitostyö tavoittaa ihmisiä, jotka eivät muutoin juuri osallistu kirkon toimintaan – nuoria aikuisia ja työikäisiä, niin miehiä kuin naisia. Oppilaitostyöntekijät kantavat lukumääräänsä nähden suurta vastuuta myös kirkon työstä sosiaalisessa mediassa.
- Pappeja, diakonia- ja nuorisotyöntekijöitä sekä kirkkomuusikoita toimii yhteensä 191 ammatillisessa oppilaitoksessa ja korkeakoulussa
- Oppilaitostyössä on mukana noin sata kirkon ammattilaista, joista suuri osa jakaa työaikansa oppilaitostyön ja muun seurakuntatyön välillä
- Päätoimisia oppilaitostyöntekijöitä on 35
Jaa tämä artikkeli: