Oudon kaupunkikierroksen oppaana on tekoäly
Remote Helsinki vie teatterin kaupungin kaduille. Oppaana toimii tekoäly ja näyttelijöinä kaupunkilaiset.
Kesän aikana Helsingin kaduilla voi nähdä viidenkymmenen ihmisen joukon, joka kulkee kuulokkeet päässä ja tekee erilaisia asioita samanaikaisesti.
Nykyteatterin suurimpiin nimiin lukeutuva saksalainen Rimini Protokoll -ryhmä tuo tänä kesänä Helsinkiin Remote X -projektinsa, joka on esitetty jo lähes 30 kaupungissa eri puolilla maailmaa. Ensiesitys on Helsinki-päivänä 12.6. Kaikkiaan esityksiä on sata.
– Remote Helsinki tuo teatterin julkiseen tilaan. Kaupunki toimii esityksen lavasteina ja osallistujat näyttelijöinä, kertoo tuottaja Alexander Weinstein.
Esityksessä yhdistyvät performanssi, opastettu kaupunkikierros, ääni-installaatio ja tietokonepeli. Opasta ei ole, vaan kuulokkeista kuuluva keinotekoinen, lempeä ääni ohjaa osallistujia kaupungin kaduilla ja kertoo, mitä heidän tulee tehdä ja minne seuraavaksi tulee mennä.
– Esitys pohtii sitä, miten sähköinen maailma ohjaa meitä ja kuinka paljon olemme sidoksissa johonkin elottomaan. Siksi oppaana on tekoälyn ääni, joka ei kuulu kenellekään oikealle ihmiselle, Weinstein sanoo.
Mitä mobiililaite sanoo kuolemasta?
Remote sai alkunsa kolme vuotta sitten Berliinissä. Konseptin kehittäjä, Rimini Protokollin jäsen Stefan Kaegi kiinnostui siitä, kuinka keinotekoinen sähköinen maailma vaikuttaa ihmisten elämään esimerkiksi erilaisten mobiilisovellusten kautta.
– Sadan minuutin aikana osallistuja luo suhteen kuulemaansa ääneen, joka alkaa vaikuttaa häneen. Esitys keskittyy myös siihen kokemukseen, millaista on kävellä yhdessä viidenkymmenen hengen joukossa, ohjaaja Jörg Karrenbauer sanoo.
Reipas kävelykierros alkaa Hietaniemen hautausmaalta, kulkee tarkoin valittua reittiä kaupungin halki kaduilla ja metrossa ja päättyy korkealle paikalle Helsingin kattojen ylle.
Kierrokseen sisältyy myös käynti yhdessä keskustan kirkoista. Osittain syy on käytännöllinen: tarvitaan paikka, jossa 50 ihmistä voi istua rauhassa. Ympäristö virittää osallistujien mielet äänen esittämiin kysymyksiin.
– Alusta lähtien punaisena lankana on, mitä meille, muistoillemme ja tiedollemme tapahtuu kuoleman jälkeen, kun ruumista ei enää ole. Etsimme vastausta siihen, katoaako kaikki vai säilyykö jokin osa meistä esimerkiksi niiden tietojen myötä, joita meistä jatkuvasti tallentuu, Karrenbauer kertoo.
Katso Helsinkiä uusin silmin
Helsinkiin Remote X tulee tuottaja Alexander Weinsteinin mukana. Esitys on osa Korjaamon Stage-festivaalia. Yhteistyökumppaneita ovat muun muassa Helsinki-päivä, Kampin keskus, HSL, Visit Helsinki ja Kirkko Helsingissä.
Weinstein tutustui Remoteen ensimmäisen kerran Pietarissa kaksi vuotta sitten. Interaktiivinen ja paikkasidonnainen lähestymistapa teatteriin vetosi heti esittävään nykytaiteeseen keskittyvän Skorohod-näyttämön perustajaan.
– Remotessa kotikaupunkini näyttäytyi aivan uudessa valossa. Toivon voivani avata myös helsinkiläisille uudenlaisen näkymän kaupunkiin, jossa monet ovat asuneet vuosia tai vuosikymmeniä, hän sanoo.
Kun Weinstein muutti perheineen Helsinkiin viime helmikuussa, hän päätti tuoda esityksen uuteen kotikaupunkiinsa. Hänen mukaansa Helsinki sopii erittäin hyvin Remoten näyttämöksi, sillä välimatkat ovat keskustassa lyhyitä, mutta tunnelmat vaihtelevat nopeasti.
– Remote on ollut hieno mahdollisuus tutustua Helsinkiin. Tämä on hyvin avoin kaupunki, ja kaikella on inhimilliset kasvot. Täällä ymmärretään nykyteatterin arvo.
Osallistuja ei tutustu kaupunkiin vaan ihmisen käyttäytymiseen
Remote X ei ole eri esityspaikoissa koskaan samanlainen, vaan se luodaan jokaiseen kaupunkiin uudelleen. Vain aihepiirit ja muutamat paikkaan liittyvät elementit toistuvat.
Ohjaaja Jörg Karrenbauer korostaa, että esityksen tarkoituksena ei ole esitellä kaupunkia, sen arkkitehtuuria tai historiaa vaan tutkia ihmisen käyttäytymistä. Nykypäivän sähköisen maailman taustalla jyllää big data, räjähdysmäisesti kasvava datan määrä ja teknologia, jonka avulla datasta pyritän jalostamaan arvokasta tietoa.
– Leikittelemme ennakoitavuuden ajatuksella. Teknologia, joka auttaa meitä jokapäiväisessä elämässämme, pohjautuu ihmisten ennalta arvattavuuteen, Karrenbauer sanoo.
Kaupungeissa ennakoitavuus korostuu, sillä ne rakentuvat hyvin pitkälti sen varaan, miten ihmiset yleensä toimivat.
– Kaupunki on näyttämö ja se on täynnä näyttelijöitä. Se vaihtelee, kuka näyttelee ja kenelle ja kuka katsoo.
Lopussa kysymys kuuluu, kuka saa aplodit.
https://www.youtube.com/watch?v=01C6cKws
Jaa tämä artikkeli: