Pääkirjoitus: Kultainen sääntö käyttöön

Pääkirjoitus: Kultainen sääntö käyttöön

Nuorten syrjäytyminen on yhteisömme suuria ongelmia. Kun nuori ei löydä paikkaansa yhteisössä, saattaa hän kääntyä väkivaltaisesti hänet torjunutta yhteiskuntaa vastaan. Ääri-ilmiöt ovat kuitenkin vain jäävuoren huippu, sillä valtaosa ei tartu aseeseen. Osa lannistuu ja masentuu. Tämä joukko ja heidän läheisensä kantavat harteillaan valtavaa inhimillisen hädän taakkaa.

Syrjäytymistä torjutaan kyllä hartiavoimin. Käynnissä on lukuisia hankkeita, joilla eri toimijat pyrkivät ehkäisemään ongelmia ja puuttumaan niihin. Luodaan koulutuspaikkoja, parannetaan mielenterveyspalveluita ja vahvistetaan eri toimijoiden yhteistyötä. Parhaiten ennaltaehkäisy toimii, kun ollaan liikkeellä ajoissa.Koulukiusaamisen vähentäminen on keskeistä, sillä koulu on lasten ja nuorten tärkein kodin ulkopuolinen sosiaalinen ympäristö. Hyvinvointi koulussa antaa eväitä koko elämään.

Koulukiusaamisen lopettaminen ei ole asia, joka kuuluu vain kouluille. Tutkijat kaipaavat pidempään jatkuvaa kasvatuksellista otetta, eikä sitä voi sysätä pelkästään ammattikasvattajien vastuulle. Kiusaaminen ei ole vain ”niiden joidenkin muiden” ongelma. Vastuu kuuluu meille kaikille.

Kiusaaminen on eristämistä, vähättelyä, alistamista ja väkivaltaa. Uhrin ja tekijän lisäksi osallisia ovat ne, jotka seuraavat tätä sivusta siihen puuttumatta. Lapset tarvitsevat vahvaa roolimallia siihen, miten kiusaamista ei hyväksytä ja kuinka eletään toiset huomioiden. Tämä on ennen kaikkea meidän kasvattajien tehtävä.

Perusohjeet ovat lopulta hyvin tuttuja. Rakkauden kaksoiskäskyssä ja kultaisessa säännössä neuvotaan: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi ja kohtele toisia niin kuin toivoisit itseäsi kohdeltavan. Se tarkoittaa sitä, että näemme toiset ihmiset ja kykenemme asettumaan heidän asemaansa. Emme eristäydy omaan kuplaamme, vaan elämme yhdessä muiden kanssa ja yhteistä hyvää etsien.

Sama lapsiperheen näkökulmasta katsottuna: Kenen kanssa lapseni leikkivät – oppivatko he minulta, että leikkiin otetaan mukaan kaikki? Ketä syntymäpäiville kutsutaan? Mitä pitää tehdä, jos joku näyttää yksinäiseltä? Kuinka itse toimin?

PS.

Kaupunki ja seurakunnat tekevät Espoossa hyvää yhteistyötä lasten ja nuorten parhaaksi. Yhteiset tapahtumat yläkoulunsa aloittaville rakentavat toimivaa kouluyhteisöä hauskalla tavalla.

Kirjoittaja on Essen päätoimittaja.

urpu.sarlin@evl.fi

Jaa tämä artikkeli: