Paljonko on paljon

Paljonko on paljon

Lehtien levikkikäyrät sojottavat alaspäin kuin lehmän häntä. Esimerkiksi valtakunnan ykköslehti Helsingin Sanomat on menettänyt kymmenessä vuodessa tilaajistaan yli neljänneksen. Mitä vähemmän on tilaajia, sitä vähemmän on mainostajia ja sitä vähemmän on myös varaa ylläpitää korkeatasoista journalismia. Menossa on klassinen negatiivinen levikkikierre. Ennen pitkää näemme isoja lehtiruumiita.

Menossa on iso kulttuurimuutos. Se liittyy uusien viestintävälineiden esiinmarssiin, yksilöllistymiseen ja vanhojen instituutioiden kyseenalaistamiseen. Mihin tarvitsen enää lehteä, kun voin hankkia tiedon ja viihteen itse monista eri lähteistä? Kaikki eivät arvosta sitä työtä, jota journalistit tekevät, jotta ihmiset ymmärtäisivät myös, miksi jotakin tapahtuu ja mitä tapahtumista mahdollisesti seuraa.

Osansa isosta kulttuurimuutoksesta on saanut myös kirkko. Kirkon ”levikinlasku” ei ole yhtä dramaattinen kuin lehdillä. Yhtä poikkeusvuotta lukuun ottamatta ”nettotappio” on ollut alle prosentin, kun lehtien tilausten väheneminen on kiihtynyt usein yli viiteen prosenttiin. Jotain kirkossamme on ilmeisesti tehty myös oikein, kun meillä jäsenmäärä ei ole laskenut samaan tahtiin kuin muissa Euroopan maissa. Tämä ei tarkoita, että kaikki olisi hyvin, mutta ylettömään itseruoskintaan tai säkkiin pukeutumiseen ei liioin ole syytä.

Jostain syystä halutaan myös vähätellä sitä mitä kirkossa tapahtuu. Sitkeästi muun muassa pidetään esillä ajatusta tyhjyyttään kumisevista kirkoista. Kuitenkin joulun aikaan pahimmillaan joudutaan ihmisiä käännyttämään ovelta, kun tilaa ei enää ole.

Runsaat puolitoista vuotta toimineessa Kampin kappelissa on käyty jo yli puoli miljoonaa kertaa. 250 000 käyntiä vuodessa on Suomen oloissa huima määrä mille tahansa talolle, vaikka mainittu hiipuva sanomalehti katsoikin aiheelliseksi otsikoida, että kävijämäärä hiipui alkuinnostuksen jälkeen. Vertailun vuoksi: Helsingin kaupunginmuseon kaikissa kohteissa yhteensä kävi vuodessa noin 200 000 vierasta ja Kiasmassa pitkälti alle.

Tuomiokirkon kryptassa italialaisten seimien näyttelyä kävi neljän viikon aikana katsomassa yli 25 000 ihmistä. Osapuilleen samaan yltää Sinebrychoffin taidemuseo normaalivuonna. Ennustukset kirkon kuolemasta ovat kovin ennenaikaisia ja liioiteltuja.

Seppo Simola, päätoimittaja
seppo.simola@evl.fi

Jaa tämä artikkeli:


Minuutissa mystikoksi

Villi city