null Pankkipalvelut turvattava kaikille

Pankkipalvelut turvattava kaikille

Monille nuorille ja vanhuksille pankkiasiointi on olennaisesti hankaloitunut käteisnostopalvelun supistamisen seurauksena. Erityisesti vanhukset eivät ole tottuneet käyttämään sähköisiä pankkipalveluita, eikä kaikilla vanhuksilla ole käytössään pankkikorttia.

Vanhukset myös kokevat tärkeäksi sen, että pankkikonttorissa on mahdollista saada henkilökohtaista palvelua. Tähän palveluun pitää sisältyä myös mahdollisuus nostaa käteistä. Nykyisin monessa pankissa voi nostaa käteistä parin tunnin ajan päivässä, joissakin pankeissa käteisnosto on kokonaan estetty. On huolestuttavaa vanhusten väheksyntää, jos pankkipalvelut jäävät automaattien varaan.

Vanhukset maksavat pankkien korkeita palvelumaksuja, mutta eivät saa täyttä palvelua. Ne tuhannet vanhukset, jotka ovat ilman internetin käyttömahdollisuutta, ovat lähipankkien palveluiden tarpeessa. Palvelut tulee saada läheltä ja sellaisina, että vanhukset voivat voimiensa mukaan toimia itsenäisesti. Heitä ei saa unohtaa säästämistoimia tehtäessä.

Vanhukset ovat kaikissa pankeissa merkittävä asiakasryhmä, jonka merkitys tulee edelleen kasvamaan. On siten perusteltua turvata heidän tarvitsemat pankkipalvelut.

Turvallisuussyistäkin on järjetöntä vaikeuttaa tililtä nostoa, jolloin vanhukset alkavat pitää suuria käteissummia kotonaan ja piilotella niitä. Olipa säästössä paljon tai vähän, omia rahojaan pitää voida nostaa pankin aukioloaikoina.

Laura Liikanen

Käpynet-verkoston puheenjohtaja

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.