Parasta palvelua
Vuoden vaihteessa Espoon seurakunnissa tapahtuu historiallinen muutos, kun seurakuntien kuusi kirkkoherranvirastoa sulkevat ovensa. Tilalle avautuu Espoon seurakuntien palvelukeskus, joka hoitaa suurta osaa kirkkoherranvirastoille kuuluneista tehtävistä.
Jo uuden yksikön nimi palvelukeskus kertoo, mistä tässä pohjimmiltaan on kyse. Seurakunnat haluavat, että seurakuntalaisten ja kirkon palveluja tarvitsevien asiat hoidetaan mahdollisimman hyvin: ammattitaitoisesti, ripeästi ja kustannustehokkaasti.
Palvelukeskus ei aloita tyhjästä, vaan sen työ perustuu kirkkoherranvirastojen ja hautatoimiston henkilökunnan vahvalle osaamiselle. Yhdistyminen kerää olemassa olevan asiantuntemuksen yhteen paikkaan.
Harvemmin eteen tulevat tilanteet hoituvat sujuvammin, kun on mahdollisuus syventää ammattitaidon eri alueita. Esimerkiksi avioliiton esteiden tutkinta ei monikulttuurisessa Espoossa aina ole mitenkään yksinkertainen juttu.
Espoon keskuksessa sijaitseva palvelukeskus on hyvien kulkuyhteyksien päässä, mutta monelle toki kauempana kuin aikaisempi kirkkoherranvirasto. Tälläkin hetkellä valtaosa virastojen asioista hoidetaan puhelimitse tai sähköisesti.
Yhä parempien sähköisten palvelujen kehittäminen on paitsi seurakuntien, myös koko kirkon asia. Yksi askel kohti tulevaisuutta on kirkon yhteinen jäsentietojärjestelmä, Kirjuri. Sen myötä esimerkiksi perunkirjoitusta varten tarvittavat sukuselvitykset saa jatkossa yhdestä paikasta.
Esikoisensa saanut tuttava ihmetteli, kun kastetta ei voinutkaan varata verkon kautta. Olisi ollut kätevää katsoa kalenterista sopivat ajat ja paikat ja napsauttaa varaus menemään. Vastaavaa on kokeiltu Espoossa vihkitapahtumissa ja se on toiminut hyvin.
Sähköiset järjestelmät edellyttävät kuitenkin pitkälle vietyä yhdenmukaistamista. Henkilökohtainen palvelu on ainakin vielä joustavampi tapa hoitaa asioita.
Kirkkoherranvirastoilla on ollut tärkeä rooli olla ovena seurakuntaan. Virastoon on soitettu lähes missä tahansa kirkkoon ja seurakuntiin liittyvissä asioissa. Myös vuodenvaihteen jälkeen omaan seurakuntaan on helppo olla yhteydessä. Jokaisella seurakunnalla on oma yleisnumeronsa, josta voi edelleenkin tiedustella kaikkea taivaan ja maan väliltä. Lisäksi työntekijät tavoittaa suoraan puhelimitse tai sähköpostilla ja useat myös sosiaalisen median kautta.
Uuden aloittaminen on aina myös mahdollisuus. Suunnittelu on ollut perusteellista, mutta vasta käytäntö näyttää, kuinka kaikki toimii. Kaikki palaute on arvokasta.
Toivomme saavamme ottaa vastaan kaikki risut, ruusut ja ideat. Näitä palveluita tehdään teitä varten.
Urpu Sarlin
päätoimittaja
urpu.sarlin@evl.fi
Jaa tämä artikkeli: