null Pari valittua sanaa evoluutiosta

Pari valittua sanaa evoluutiosta

Evoluutioteoriasta on sen juhlavuoden kunniaksi käyty ahkeraa väittelyä Kirkko ja kaupunki-lehdenkin palstoilla. Keskustelu tuntuu Suomessa viime vuosina kiihtyneen.

En nyt puutu yksittäisiin argumentteihin, sellaiselle on paremmin tilaa muilla foorumeilla. Totuus on, että juhlavuotenaan darwinilainen evoluutionäkemys ei ole tieteellisessä mielessä lainkaan kriisissä, vaan voi paksusti. Uusien ja vanhojen tieteenalojen löydökset ovat jatkuvasti linjassa evoluutioteorian kanssa.

On tärkeää huomata, että evoluutioteorian perusteista halutaan herättää väittelyä ainoastaan uskonnollisissa piireissä. Evoluutioteoriaa haastamaan pyrkivä pseudotiedekin on tiettyjen uskonnollisten ryhmien rahoittamaa. Tämä on ulkopuolisen silmään käsittämätöntä, sillä ajatus evoluutiosta ei haasta uskontoja sen enempää kuin mikään muukaan luonnontieteen teoria. Suuri osa uskovista ymmärtää tämän. Jokin tässä teoriassa on kuitenkin hiertänyt eri uskontokuntien edustajia ympäri maailman jo 150 vuoden ajan. Kannattaisi ehkä keskustella tästä traumasta ja sen todellisista syistä.

Suosittelen evoluutioteorian kriitikoille kahta asiaa: Ensinnäkin perehtykää aiheeseen. Jos jokin kohta tieteellisessä teoriassa ei tunnu menevän jakeluun, siihen kannattaa tutustua paremmin. Ettehän itsekään mielellänne kuuntele militanttiateistien kömpelöä teologiaa. Toiseksi miettikää, mikä panee kritisoimaan juuri tätä teoriaa. Mikä siinä loukkaa? Raamatun mukaan ihminen luotiin tomusta – eipä tuokaan nyt niin ylevä alkuperä ole.

Pertti Jarla
Helsinki


Timo-Matti Fahmyn (K&k 28.1.) mielestä on ajanhukkaa vastustaa evoluutioteoriaa. Uskovien tulisi vain keskittyä evankeliumiin. Ystäväni yritti julistaa evankeliumia 7-vuotiaille lapsille kirkon iltapäiväkerhossa. Nämä keskeyttivät: ”Etsä oo muka kuullu, et Jumalaa ei oo? Eikä meit oo kukaan luonu, me ollaan apinoist kehittyneit, ope kerto!” ”On ihan naurettavaa uskoo et ois joku Jumala!” Kun ystäväni yritti kertoa, että evoluutioteoria on vain yksi tapa uskoa, eikä välttämättä totuus, lapset vain huusivat: ”Onhan se! Ope sano!”

Evoluutioteoria kumoaa Jumalan luojana, tekee ihmisestä eläimen, jolla ei ole sielua, ja elämästä tarkoituksettoman. Evoluutioteorian mukaan Jeesus Kristus valehteli, sillä Hän väitti, että Raamatun Vanha testamentti on kokonaan totta, myös Ensimmäinen Mooseksen kirja (Mark.10:6, Matt. 5:17–18, 19:4, Joh. 6:46–47!). Raamatun mukaan Luoja on luonut kaiken erikseen, ei yhdestä solusta. Darwinin mukaan Luojaa ei ole.

Evoluutioon uskovat professorit ovat yleensä ateisteja, joiden mukaan koko Raamattu on naurettava satukirja. Professori Richard Dawkins on kirjoittanut kirjan Jumalharha, jossa hän kuvailee kristinuskon Jumalan kaikkein sadistisimmaksi ja hirveimmäksi Jumalaksi. Tuota kirjaa myytiin evoluutioaiheisilla Tieteen päivilläkin, mutta biologien kirjoittamia, biologiaan keskittyviä evoluutiokriittisiä kirjoja siellä ei saanut myydä. Yksikään evoluutiota tutkinut ja sitä kritisoiva professori ei saanut myöskään tulla luennoimaan tapahtumaan.

Evoluutioteoriassa ei olekaan kyse biologiasta vaan filosofiasta ja uskonnosta: ateismi on uskonto, jonka mukaan ihminen on evoluution huippuna korkein olento. Myös Hitler ja Stalin olivat evoluutiouskovia. Heitä ”alempien” ihmisyksilöiden tuhoaminen tieteen ja ihmiskunnan edun nimissä jatkuu edelleen Suomessakin: kehitysvammaisia seulotaan ja abortoidaan surutta. 200 vauvaa murhataan kohtuihin joka viikko, sillä heitä ei pidetä sielun omaavina ihmisinä vaan pelkkänä ei-toivottuna materiana, ei ”lapsina” tai ”Herran lahjoina”, joita he Raamatun mukaan ovat.

Onko ihme, että suomalaiset voivat pahoin, kun heidät aivopestään Jumalaa ja Raamattua halveksiviksi ateisteiksi jo ala-asteella, ja asiaan perehtymättömät uskovatkin puolustavat evoluutioteoriaa todellisena tieteenä? Ja mihin tarvitaan evankeliumia, jos kerran Jumalaa ei evoluutiouskon mukaan ole? On naiivia uskoa, että evankeliumin sanoma tavoittaa ketään, joka ei usko Jumalan heitä luoneen. Kunnia elämästä kuuluu Jumalalle ja ikuisesta elämästä Jeesukselle. On aika palauttaa ylistys Luojalle ja samaan aikaan julistaa evankeliumia.

Tv7:n Sytkäri-ohjelman toimitustiimi

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.