null Personal Pastor: Oliko Jeesus viinimäen miehiä?

Hengellisyys

Personal Pastor: Oliko Jeesus viinimäen miehiä?

Oliko Jeesus länsimaisen viinikulttuurin edelläkävijä vai selvästi raitis?

Arvoisa Personal Pastor™!

Millainen mahtoi olla Nasaretilaisen suhde alkoholiin? Yritys sovittaa viini ja virret yhteen Alppilan kirkolla kaatui ristiriitoihin lupaviranomaisten kanssa. Lisäksi monet raittiusihmiset vetoavat Jeesukseen, mutta oliko hän lopulta viinimäen vai raittiusliikkeen miehiä?

Maljani on ylitsevuotava, Korso

 

Kiitos hyvästä kysymyksestä!

Väheksymättä alkoholin haittoja, on viininjuomis- tai päihtymyskieltoa vaikea löytää Jeesuksen opetuksesta tai elämänvaiheista. Kirkkohistorian valossa täysraittiuden vaatimus on tullut maahamme lähinnä herätysliikkeiden myötä 1800-luvun loppupuolella. Sillä oli tuolloin merkittävä positiivinen raitistava vaikutuksensa. Keskityn nyt kuitenkin etsimään vastausta Raamatusta.

Jeesus ja hänen opetuslapsensa näyttäytyvät alkoholin suhteen evankeliumien perusteella uskottua liberaaleimmalta. Maitopoika Jeesus ei ainakaan ollut, hänen ruokajuomansa oli viini. Hänen kotimaassaan maidot käytettiin muihin tarkoituksiin. Iso kirja kertoo, että vastustajiensa joukossa Nasaretilaista myös nimiteltiin syömäreiden ja juomareiden ystäväksi.

Kuvaavaa on, että Vapahtajan ensimmäinen ihme oli muuttaa vettä viiniksi. Raivoraittiiden agenda sen sijaan näyttäisi olevan muuttaa kaikki viini vedeksi. Ehkäpä he lukevat Raamattua takaperin? Jeesus ei tainnut olla edes pysyvän kohtuuden mies. Kaanaan häistä kertova alkukielinen Raamatun teksti paljastaa, ettei Mestari pihdannut. Hänen luomistyönsä tulos ei ollut mikään sormustimellinen, vaan viiniä syntyi noin 600 litraa. Tuskin hänen tarkoituksensa oli antaa häälahjaksi viinikellarillista juomaa tuleviksi vuosiksi, vaan Kaanaan häiden ihmetuote oli tarkoitettu käytettäväksi heti. Pikantti yksityiskohta on sekin, että Jeesuksesta tuli viinintekijä nimenomaan äitinsä pyynnöstä.

Ensimmäisen ehtoollisen jälkeiset Getsemanen tapahtumat ovat kuvaavia. Jeesus rukoili tuskissaan, mutta miksi opetuslapset nukkuivat? Tunnusmerkit vastaavat ilmiötä joka asiantuntijapiireissä tunnetaan sammumisena. Voimme vain myötätuntoisena aavistella opetuslasten mielenmaiseman mataluutta kohmeloisena seuraavana aamuna. On siis perusteltua uskoa, ettei ensimmäisen ehtoollisen leipä ollut pelkkä suupala ja että viiniannoskin oli juhlallisen runsas. Ehtoollisen nykyinen annoskoko on alkukertomuksen valossa epäraamatullisen pieni.

Opetuslasten suhteesta alkoholiin kertoo sekin, että helluntain tapahtumien jälkimainingeissa heidän oletettiin ensin olevan juovuksissa. Kieltämättä vielä nykyäänkin sekavasti sepostavan epäillään helpommin päihtymyksestä kuin puhuvan vierailla kielillä. 

Nyky-Suomessa Jeesus rikkoisi ihmeillään Alkon pyhää monopoliasemaa. Mitä sanoisi virkavalta, kun Vapahtaja kannustaisi juomaan viiniä muistokseen? Hän luultavasti myös huutelisi vieraisiin pöytiin kutsua tulla syömään ja juomaan kanssaan. Pahoin pelkään, että nyky-Suomessa Jeesus opetuslapsineen pidätettäisiin kesken ehtoollisen ja ristiinnaulittaisiin oikeudenkäynnittä.

Kohtuullista jatkoa!

Kysymyksiä kaikkitietävälle Personal Pastorille voi lähettää:
toimitus@valomerkki.fi

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.