null Pieni pyhiinvaellus

Pieni pyhiinvaellus

Me suomalaiset 2000-luvun kristityt olemme ”joulukansaa”. Ensimmäiset kristityt olivat pikemminkin ”pääsiäiskansaa”. Heille Messiaan merkitys avautui rististä ja ylösnousemuksesta.

Kristuksen seuraaminen sai hyvin näkyviä muotoja. Pääsiäisen aikaan se merkitsi Golgatan tien kulkemista ja rukousta niissä paikoissa, joissa Jeesus ristin tiellä Jerusalemissa pysähtyi. Kristillinen pyhiinvaellusperinne sai alkunsa.

Kun arabit valloittivat Jerusalemin Bysantilta 600-luvulla, muslimit sallivat yhä pyhiinvaeltajien liikkumisen, eivätkä koskeneet kristittyjen pyhiin paikkoihin. He jopa rakensivat 900-luvulla Hebronissa sijaitsevaan Mahpelan luolaan Abrahamista polveutuvia suuria uskontoja kunnioittavan Ystävän Pyhätön.

Jerusalemin valtaaminen takaisin muslimeilta tuli kristityille pakkomielteeksi 1000-luvulla. Vuosisadan lopulla paavi Urbanus II käynnisti ensimmäisen ristiretken.

Ensimmäiset seimiasetelmat olivat protesti ristiretkiä vastaan. Niiden isänä pidetään Franciscus Assisilaista, jonka mielestä ristiretket edustivat vihaa ja väkivaltaa. Ristiretkeläiset kokivat taistelevansa Kristuksen puolella pahoja valtoja vastaan. Franciscukselle seimen lapsi edusti päinvastaista hurskautta: Todellinen Maailman Valo ei ole voimassa ja vallassa vaan pienessä avuttomassa lapsessa.

 

Jouluseimien rakentamisesta tuli 1700-luvulla taidemuoto, joka levisi Italiasta muihin Välimeren maihin. Meille se tuli myöhemmin ja on pikku hiljaa kasvattanut suosiotaan.

Seimen rakentaminen omaan kotiin on pieni pyhiinvaellus. Rakentaja ei tee vain ulkoisesti sievää asetelmaa – hän rakentaa kuvaa omasta elämästään. Seimiasetelman valmistaminen on mietiskelyä, jossa tekijä hakee omaa suhdettaan Kristukseen sijoittamalla itsensä osaksi asetelmaa. Kulloinenkin asetelma on aina myös kuva siitä, mitä rakentajan omassa elämässä juuri nyt tapahtuu ja miten Jumala itse on siinä läsnä. Koska kyse on ihmisen todellisuudesta, arjesta ja pyhästä, moni seimenrakentaja ei ole pelännyt sijoittaa majataloon arkisiakaan yksityiskohtia, kuten satunnaista matkailijaa tarpeilleen.

Seimi on näkyvä ja käsin kosketeltava kuva siitä, että Sana on tullut lihaksi ja asuu meidän keskellämme. Tee sinäkin pieni pyhiinvaellus, rakenna oma seimiasetelma.

Seppo Simola
Päätoimittaja

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.