null Piispaehdokas ei saa mainostaa itseään

Pintakiiltoa. Piispuuteen liittyy ”perinnäissääntöjä”, joiden takia näyttävää mainostamista on pidetty sopimattomana. Seurauksena voi olla, että kulissien takana äänestäjiin pyritään vaikuttamaan senkin edestä. Kuva: Esko Jämsä

Pintakiiltoa. Piispuuteen liittyy ”perinnäissääntöjä”, joiden takia näyttävää mainostamista on pidetty sopimattomana. Seurauksena voi olla, että kulissien takana äänestäjiin pyritään vaikuttamaan senkin edestä. Kuva: Esko Jämsä

Piispaehdokas ei saa mainostaa itseään

Facebookista on tullut kampanjointiväline kirkollisissa vaaleissa.

Luterilaiset ovat tottuneet ajatukseen, että kirkkoherran- ja piispanaaleissa itse ehdokkaan ei ole sopivaa kampanjoida näkyvästi. Tämä perustuu pappisvirkaan liitettyyn nöyryyden ihanteeseen, jossa seurakunta itse kutsuu paimenensa.

Kukaan ei voi itse edes ilmoittautua ehdokkaaksi, sillä siihenkin kutsutaan. ”Likainen työ” jääkin kunkin ehdokkaan valitsijamiesyhdistykselle. Kuinka aktivistit sitten pyrkivät vaikuttamaan äänestäjiin?

– Kevään aikana meillä on aikomus laatia vanhanajan mallinen kirje, jossa kerromme ehdokkaastamme, tuomiorovasti Matti Poutiaisesta. Kirje lähetetään kaikille äänioikeutetuille, kertoo Poutiaisen valitsijamiesyhdistyksen asiamies, Töölön kirkkoherra Auvo Naukkarinen.

– Pidämme varmaankin melko matalaa profiilia emmekä ryhdy mihinkään massiiviseen kampanjointiin.

 

Piispanvaalissa äänestämään pääsee vain pieni aktivistien joukko, mutta kuka tahansa voi kampanjoida suosikkinsa puolesta kirjoittamalla vaikka mielipidekirjoituksia. Ehdokkaiden kotisivuilla on erilliset kannattajalistat ei-äänioikeutetuille, jotka haluavat ilmaista tukensa ehdokkaalleen.

– Piispa on myös yhteiskunnallinen keskustelija. Kyllä sillä on merkitystä, jos joku merkittävässä asemassa oleva henkilö laittaa nimensä ehdokkaan listalle, sanoo Irja Askolan valitsijamiesyhdistyksen asiamies, Korson kirkkoherra Kari-Pekka Kinnunen.

Huopalahden kirkkoherran Hannu Vapaavuoren valitsijamiesyhdistyksen vara-asiamies Jaana Hallamaa on eri mieltä:

– Emme ole pyrkineet profiloitumaan sillä, keitä henkilöitä saamme Vapaavuoren kannattajaksi. Emme luota joukkoliikkeeseen vaan annamme arvon argumenteille, ansioille ja kokemukselle, Hallamaa selittää.

Irja Askolan tukiryhmään liittynyt Kallion seurakuntaneuvoston jäsen, tutkija Markku Valtanen sanoo, etteivät nimilistat hänenkään valintaansa ratkaisseet.

– Mutta kyllä ne sillä tavalla vaikuttavat, että tukijoiden myötä syntyy mielikuva, millaisia ihmisiä ehdokas edustaa, hän muotoilee.

Kari-Pekka Kinnusen mukaan Askolan tukijoukko on kasvanut itsestään. Kirkon asioista kiinnostuneet samanmieliset ihmiset tuntevat toisensa usein entuudestaan, ja siten joukko kasvaa kaverilta kaverille -periaatteella.

Pelin henkeen kuitenkin kuuluu, että asiamiehet ja muut ydinryhmän aktivistit soittelevat tutuilleen ja tutuntutuille pyytääkseen kannattajaksi.

– Mutta ainakaan minuun ei kukaan ole vielä ottanut millään tavoin yhteyttä, kertoo Pakilan seurakuntaneuvoston jäsen Riitta Kallio-Saukkonen. – Ainoastaan seurakuntaneuvoston muut jäsenet ovat silloin tällöin kehottaneet ”äänestämään naista”.

 

Uutta vaaleissa on Facebook. Kun piispa Eero Huovinen ilmoitti eläkkeelle siirtymisestään viime marraskuun puolivälissä, Irja Askolan tukijat perustivat Facebookiin ryhmän ”Minusta Irja Askolasta tulisi hyvä piispa Helsingin hiippakuntaan”. Tällä hetkellä siinä on jäseniä jo lähes 700.

– Sosiaalisesta mediasta tuli tärkeä kampanjointiväline Amerikan presidentinvaaleissakin. Tukiryhmämme on muodostunut jo kokonaiseksi kansanliikkeeksi, Kari-Pekka Kinnunen sanoo.

Jaana Hallamaa on Facebookin suhteen epäileväinen.

– Facebookistahan ei oikeastaan ole vielä mitään kokemuksia, joten sen merkitys jää nähtäväksi. Piispa valitaan Helsingin hiippakunnalle, ei millekään nettiyhteisölle. Eikä valintaa tehdä Facebookissa, Hallamaa sanoo.

Kari-Pekka Kinnunen pitää juuri Facebookin ansiona, että jo heti Irja Askolan valitsijamiesyhdistyksen perustamiskokouksessa 80 äänestäjää allekirjoitti tukensa Askolalle.

Matti Poutiaisen valitsijamiesyhdistyksen Auvo Naukkarinen sanoo, ettei Facebook-kampanjointi ole poissuljettu, mutta asiasta ei ole vielä tehty päätöksiä. Irja Askola on ehdokkaista ainoa, jolla ei ole henkilökohtaista Facebook-profiilia. Lisää ehdokkaita on odotettavissa 18.3. mennessä.

Juhani Huttunen

Ehdokkaiden kotisivut:
www.irjaaskola.fi
www.hannuvapaavuori.fi
www.koti.mbnet.fi/mattipo

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.