null Pirkko Jalovaaralle porttikielto Kallion kirkkoon

Sopimatonta. Kirkkoherra Teemu Laajasalon mukaan on käynyt ilmi, että Pirkko Jalovaaran eräässä televisio-opetuksessa on manattu ihmisistä ”homouden ja skitsofrenian henkeä” ulos.

Sopimatonta. Kirkkoherra Teemu Laajasalon mukaan on käynyt ilmi, että Pirkko Jalovaaran eräässä televisio-opetuksessa on manattu ihmisistä ”homouden ja skitsofrenian henkeä” ulos.

Pirkko Jalovaaralle porttikielto Kallion kirkkoon

Maallikkosaarnaaja Pirkko Jalovaara ei voi enää toimia vierailevana julistajana Kallion kirkossa. Jalovaaran toiminta nousi julkiseen keskusteluun viime viikon maanantaina Yleisradion TV1:n esittämän MOT-ohjelman Riivaajat kirkossa johdosta.

Ohjelmassa Jalovaara esitti muun muassa näkemyksen, jonka mukaan paholainen voi käyttää lääkkeitä reittinä ihmiseen. Hänen mukaansa esimerkiksi syöpä voi olla demonien aiheuttama.

Ohjelman mukaan Jalovaaran tukiyhdistyksen rahankeräyksen tuotto viimeksi tilitetyltä neljältä vuodelta on yli miljoona euroa. Päälle tulevat vielä kolehdit ja kustannusosakeyhtiön tuotto.

Jalovaaralla on pitkään ollut säännöllisesti tilaisuuksiaan Kallion kirkossa.

Alun perin Jalovaaran piti saapua 5.3. seurakunnan johtoryhmän kuultavaksi, mutta kirkkoherra Teemu Laajasalon mukaan julkisuuteen tuodut tiedot vauhdittivat päätöksentekoa.

Laatimassaan tiedotteessaan Laajasalo toteaa: ”MOT-ohjelmassa näytetyssä julistuksessa Jalovaara arvioni mukaan kyseenalaistaa lääkkeet ja hengellistää tavalliset sairaudet. Lisäksi on käynyt ilmi, että toisessa televisio-opetuksessa, jossa kuvituskuvana on käytetty seurakuntamme kirkkoa on manattu ihmisistä ’homouden ja skitsofrenian henkeä’ ulos.”

”Tällainen opetus on luterilaisen opin näkökulmasta väärää, ihmisen terveyden näkökulmasta vaarallista, hengellisen vallankäytön näkökulmasta moraalitonta ja luterilaisen kirkon julkikuvan kannalta erittäin vahingollista”, Laajasalo linjaa.

Helsingin hiippakunnan hiippakuntadekaanin Reijo Liimataisen mukaan Raamatussa puhutaan pahoista hengistä ja riivaajista sairauksien aiheuttajina. Se ei merkitse, että nykyaikana voisimme ajatella niin.

– Uuden testamentin kirjoitukset ovat syntyneet antiikin maailmankuvan aikana. Maailmankuva selittää vallitsevat syy-seuraussuhteet ja nyt ajattelemme nämä suhteet eri tavalla.

Juutalainen uskonto perustui rituaalisiin puhtaussäädöksiin. Sen ajattelun mukaan epäpuhdas ei voinut lähestyä Jumalaa eikä Jumala voinut siunata saastaista.

– Jeesus mursi tämän ajattelutavan parantamistoiminnallaan. Parantamistyössä on siis oleellista se, että syrjään heitetyt tuotiin takaisin yhteisöön – ei se, mitä ajateltiin sairauksien aiheuttajiksi, Liimatainen sanoo.

Useat luterilaiset seurakunnat ovat peruuttaneet Jalovaaran rukousillat MOT:ssa esiin tulleiden tietojen jälkeen.

Pahuuden teologiasta lisää
teologian tohtori Kari Kuulan
haastattelussa sivulla 7.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.