Isä ja tytär. David Magnusson kuvasi Will and Nicole Roosman Arizonan Tusconissa vuonna 2011.
Puhdas perhe?
David Magnussonin kuvat siveyslupauksen antaneista teinitytöistä isineen haastavat katsojan pohtimaan kasvuympäristön vaikutusta arvovalintoihin.
Teksti Mirva Helenius
Kuva David Magnusson
Kauniita. Karmivia. Näitä kahta adjektiivia katsojat useimmiten käyttävät kuvaillessaan ruotsalaisen David Magnussonin Purity-valokuvasarjan kuvia. Niissä nuoret siveyslupauksen antaneet amerikkalaistytöt poseeraavat isiensä kanssa Purity ball -nimisen seremonian jälkeen.
Tässä seremoniassa tytöt lupaavat elää puhtaina Jumalan edessä ja pysyä neitsyinä avioliittoon asti. Isät taas lupaavat suojella tuota siveyttä ja tukea tytärtään pysymään puhtaana mieleltään, keholtaan ja hengeltään.
Magnussonin kuvissa isät ja tyttäret poseeraavat tavoilla, joita olemme tottuneet näkemään hääkuvissa. Purity ball -seremonia ammentaakin länsimaisista avioliitto- ja hääjuhlaperinteistä. Tytöt pukeutuvat juhlamekkoihin, usein valkoisiin tai hennon pastellinsävyisiin. Isä ja tytär antavat ja allekirjoittavat lupauksensa, ja joskus myös vaihtavat sormuksia. Seremonia on hyvin uskonnollinen ja tunteellinen.
– Monia häiritsee kuvissani juuri niiden hääsymboliikka, mutta se on suurelta osin ilmiön sanelemaa, Magnusson kertoo.
Kun kuvaaja törmäsi Purity ball -seremoniaan mediassa, ilmiö tuntui hänestä ensin hyvin vieraalta, suorastaan vastenmieliseltä.
– Aloin heti kuvitella mielessäni niitä aggressiivisia amerikkalaisia isiä, jotka iso ase kädessä vannovat ampuvansa kaikki, jotka heidän tyttäriään yrittävät koskea, David Magnusson kertoo.
Hän ei kuitenkaan halunnut päästää itseään liian helpolla ja antaa ennakkoluuloilleen valtaa, vaan päätti perehtyä ilmiöön tarkemmin. Magnusson päätyi kuvaamaan lähes 50 tytärtä ja isää Yhdysvalloissa Louisianassa, Coloradossa and Arizonassa.
Magnussonille selvisi, että usein siveyslupauksen antaminen oli tyttöjen oma idea. Osa isistä sai tietää asiasta vasta saadessaan kutsun seremoniaan.
– Toisaalta päätöstä tuskin voi kutsua itsenäiseksi, sillä totta kai tyttöjen kasvuympäristöllä, kasvatuksella, perheen arvoilla ja vanhempien mielipiteillä on ollut siihen vahva vaikutus.
Magnusson kertoo projektin kautta ymmärtäneensä, kuinka valtava merkitys meitä ympäröivällä yhteiskunnalla ja kulttuurilla on siihen, millaisia arvoja omaksumme ja millaisia valintoja teemme.
Kuvauksen lisäksi Magnusson haastatteli perheitä. Tärkein syy lupaukselle oli selkeä: usko. Moni toisti siveyslupausliikkeen materiaaleissa esiintyviä ajatuksia.
Joukosta löytyi muutama poikkeus, joiden syyt siveyslupaukseen voi nähdä jopa vastakkaisina monille pidättyvyyskasvatuksen pohja-ajatuksille.
– Oli muun muassa eräs isä–tytär-pari, joka piti siveyslupausta vapauttavana. Isä toivoi tytön voivan sen avulla kasvaa itsenäiseksi naiseksi, opiskella ja luoda uraa, eikä monien yhteisönsä tyttöjen tavoin mennä nuorena naimisiin ja jäädä kotiin huolehtimaan perheestä, Magnusson kertoo.
Toisaalta tällainen vastakarvaan luenta oli Magnussonin haastattelemien perheiden parissa hyvin harvinaista. Suurin osa lupauksen antaneista näki sen kristinuskon vastalauseena länsimaiselle liberaalille, yliseksualisoituneenakin pidetylle nykykulttuurille. Kriitikot taas syyttävät pidättäytymisliikkeitä yksilön, erityisesti naisten, itsemääräämisoikeuden tukahduttamisesta.
Jos ulkopuolisten suhtautuminen kuviin onkin ristiriitainen, kuvauskohteet ovat ottaneet sarjan innolla vastaan.
– Vaikka en ota kantaa itse ilmiöön, minulle on tärkeää, että osallistujat voivat olla ylpeitä kuvistaan. Sain valtavan etuoikeuden päästessäni jakamaan heille todella tärkeää ja intiimiä asiaa, David Magnusson sanoo.
Purityn kaikki kuvat ovat tekniseltä toteutukseltaan samanlaisia. Magnusson halusi kuitenkin antaa kuvaamilleen isä–tytär-pareille mahdollisuuden ilmaista omaa keskinäistä suhdettaan, joten he poseeraavat kukin toivomallaan tavalla, osa sylikkäin ja toiset vierekkäin seisten. Jotkut rukoilevat, toiset taas katsovat suoraan kameraan.
Magnussonin kuvat ovat levinneet ympäri maailmaa internetissä ja kiertäneet näyttelynä Yhdysvaltojen lisäksi Ruotsissa. Nyt ne ovat esillä Helsingissä Suomen valokuvataiteen museossa osana Poliittisen valokuvan festivaalia.
– Sekä kotimaassani Ruotsissa että täällä Suomessa ollaan aika arvoliberaaleja, ja tällaisten pidättyvyysliikkeiden kannatus on marginaalista. Toisaalta uskonnonvapauden ideaali on maissamme vahva. Uskon, että suuri osa suomalaisista katsojista lukee kuvista ilmiön ristiriitaisuuden ja haastaa itsensä pohtimaan kasvuympäristön vaikutusta arvovalintoihimme.
Kuvillaan Magnusson haluaakin vain kysyä eikä vastata, tuomita tai tukea.
– Esitän visuaalisia kysymyksiä ilmiöstä yleisölle ja jätän vastuun vastauksista heille. Itselle vieraisiin ilmiöihin suhtautumisessa auttaa, kun muistaa, ettei pyrkimys ymmärtää tarkoita, että tarvitsee hyväksyä.
Lue The Independent-lehden juttu aiheesta.
Poliittisen valokuvan festivaali: Kolmanteen polveen. David Magnussonin näyttely Suomen valokuvataiteen museossa 12.4. saakka Kaapelitehtaalla, Tallberginkatu 1G. Lisätiedot: www.pvf.fi
Jaa tämä artikkeli: