Puhelinauttaja puolustaa elämää

Puhelinauttaja puolustaa elämää

Kirkon Palvelevaan puhelimeen ja nettiin turvautuu useampi kuin koskaan ennen.

Pääkaupunkiseudun Palvelevan puhelimen toiminnanjohtaja Raija Narvila kertoo, että vapaaehtoisten puhelinpäivystäjien koulutus- ja ammattitaustat ovat erilaisia. Yhteistä on avoin suhtautuminen kaikenlaisiin keskustelunaiheisiin.

Enemmistö päivystäjistä on naisia, mutta miehiäkin löytyy. Yksi heistä, muutama vuosi sitten eläkkeelle jäänyt vapaaehtoinen, löysi puhelinpäivystämisestä merkityksellisen harrastuksen.

"Hän on ollut aina myötämielinen kirkon työtä kohtaan, mutta kertoi olleensa tähän saakka passiivinen seurakunnan jäsen", Narvila kertoo.

Kyseinen mies päivystää yleensä kerran kuussa, mutta tänä syksynä hän on ottanut tuplamäärän vuoroja. Mies itse kertoo, että kiitollisuus omasta elämästä ajoi palvelemaan.
"Olen kokenut, että vaikka tilanne on soittajalla ollut kaikilla tavoin solmussa, olen välittämiselläni pystynyt jotenkin helpottamaan soittajan hetkeä. Paras tapa auttaa on saada yhteydenottaja itse ratkaisemaan ongelmansa ja motivoida häntä toimimaan."
Palvelevan puhelimen toiminta on miehen kokemuksen mukaan hyvin organisoitua.
Päivystäjänä oleminen on ollut myös yhteiskunnallisesti herättävää ja antanut suoraa tuntumaa kanssaihmisten haasteisiin.
"Olen löytänyt järkevän tavan osallistua. Palveleva Puhelin muodostaa tasapainottavan voiman kasvavalle kaupallisuudelle ja itsekkyydelle, joka tunkeutuu ihmisten elämään."

Palvelevaan puhelimeen sekä Palvelevaan nettiin tulee enemmän yhteydenottoja kuin koskaan aikaisemmin. Tehtävän vaativuuden vuoksi vapaaehtoiset päivystäjät saavat säännöllistä jatkokoulutusta ja työnohjausta.

Lähes vuoden kestävässä valmennuksessa perehdytään muun muassa mindfulnessiin, hengellisyyteen, auttamisen rajoihin ja erilaisten kriisien kohtaamiseen.
Soiton aiheena voi olla esimerkiksi yksinäisyys, pari- ja perhesuhteiden vaikeudet, köyhyys, taloudellinen epävarmuus tai halu pohtia oman elämän tarkoitusta. Myös uutiset maailman konflikteista lisäävät ihmisten ahdistusta.

Palvelevan puhelimen soittajaprofiili on kirjava. Suuri osa soittajista on työikäisiä, jotka eivät ole työelämässä.

"Osa yhteydenottajista on päivystäjien kannalta yhä haasteellisempia autettavia muun muassa mielenterveys- ja seksuaaliongelmien vuoksi", Narvila kertoo.

Heidi Rautionmaa

+ Palveleva puhelin p. 01019-0071. Päivystys su–to klo 18–01, pe ja la klo 18–03. Ruotsinkielisille p. 01019-0072. Päivystys joka ilta klo 20–24. Matkapuhelimella suuntanumeroa ei tarvita. Palveleva netti evl.fi/palvelevanetti.

+ Palveleva puhelin on Suomen vanhin puhelinauttaja, joka täytti kuluneena syksynä 50 vuotta. Yhteyttä voi ottaa nimettömästi ja luottamuksellisesti.

+ Puhelinpäivystyksen hoitavat Espoon, Helsingin ja Vantaan seurakuntien työntekijät sekä noin sata tehtävään koulutettua vapaaehtoista.

Jaa tämä artikkeli: