Raamatuntutkija: Temppelivuori on juutalaisuuden keskeistä historiaa
Itkumuurin alimpia kiviä pidetään antiikin aikaiseen Jerusalemin temppeliin kuuluvina osina. Kuva: Menahem Kahana

Itkumuurin alimpia kiviä pidetään antiikin aikaiseen Jerusalemin temppeliin kuuluvina osina. Kuva: Menahem Kahana

Raamatuntutkija: Temppelivuori on juutalaisuuden keskeistä historiaa

Unesco vahvisti viime viikolla päätöslauselman, joka puhuu Temppelivuoresta vain islamilaisena paikkana. Raamatuntutkija Raimo Hakolan mukaan al-Aqsan ja Kalliomoskeijan paikalla sijainneen juutalaisten temppelin arkeologiset todisteet ovat kiistattomat.

YK:n kasvatus-, kulttuuri- ja tiedejärjestö Unesco äänesti viime viikolla Pariisissa pidetyssä kokouksessaan Jerusalemin Temppelivuoren asemasta. Unescon 58 jäsenmaasta koostuva ohjelma- ja ulkosuhteiden komissio hyväksyi äänimäärällä 24–6 (26 tyhjää, 2 poissa) päätöslauselman, jossa Temppelivuoresta puhutaan yksinomaan osana islamin historiaa.

Päätöslauselma käytti Temppelivuoresta ainoastaan sen islamilaista nimeä al-Haram al-Sharif. Asiakirja mainitsee juutalaisille tärkeän Länsimuurin eli Itkumuurin lainausmerkeissä ja käyttää alueesta mieluummin ilmausta al-Buraq-aukio.

Äänestyksen jälkeen Islamilainen yhteistyöjärjestö Organization of Islamic Cooperation (OIC) julkaisi tiedotteen, jossa se ilmaisi tyytyväisyytensä siihen, että al-Haram al-Sharif eli Temppelivuori on "poissulkevasti islamilainen pyhä paikka". Lisäksi OIC kiitti päätöslauselmaa siitä, että se tuomitsee Israelin, joka "miehittäjänä peittää historiallisia tosiasioita".

Päätöslauselman puolesta äänestäneestä 24:sta maasta kaikkiaan 15 on OIC:n jäseniä. Asiakirjan jättivät käsittelyyn Sudan, Algeria, Egypti, Libanon, Marokko, Oman ja Qatar.
 

Temppeli sijaitsi samalla paikalla kuin Kalliomoskeija

Uuden testamentin eksegetiikan dosentin Raimo Hakolan mukaan kirjalliset ja arkeologiset todisteet Jerusalemin temppelin sijainnista Temppelivuorella ovat kiistattomat.

– Jerusalemin temppelin kaikkein pyhin sijaitsi samalla alueella kuin nykyiset al-Aqsa-moskeija ja Kalliomoskeija, Hakola sanoo.

– Al-Aqsa-moskeijan kupolin kohdalla muurin ulkopuolella on Herodes Suuren (73 eKr. – 4 eKr.) rakennuttamat portaat. Lisäksi kaivauksissa on löytynyt temppelin peruskiveä.

Jerusalemin toinen temppeli valmistui 500- tai 400-luvulla eKr., mutta Hakolan mukaan Herodes Suuren laajennustyöt ensimmäisellä vuosisadalla eKr. merkitsivät käytännössä temppelin uudelleen rakentamista.
 

Al-Aqsa-moskeijan kupolin kohdalla muurin ulkopuolella on Herodes Suuren rakennuttamat portaat. Lisäksi kaivauksissa on löytynyt temppelin peruskiveä."
– Dosentti Raimo Hakola
 

Tutkimuksessa puhutaan kuitenkin myös Herodeksen temppelin kohdalla Jerusalemin toisesta temppelistä, joka korvasi aiemmin Babylonian vuonna 587–586 eKr. tuhoaman Salomonin temppelin.

– Jerusalemin ensimmäisestä eli Salomonin temppelistä on vain kirjallisia lähteitä. On kuitenkin varsin todennäköistä, että antiikin tavan mukaan toinen temppeli rakennettiin Salomonin temppelin raunioille, Hakola sanoo.

Roomalaiset hävittivät toisen temppelin vuonna 70 jKr.

– Aiemmassa tutkimuksessa ajateltiin, että vähän ennen ajanlaskun alkua syntynyt synagogalaitos olisi ollut temppelin kanssa kilpaileva instituutio, mutta uusin tutkimus hylkää tämän ajatuksen. Temppeli oli tärkeä pyhiinvaelluskohde kaikille juutalaisille, myös niille, jotka asuivat diasporassa, Hakola sanoo.

– Temppelin merkitys juutalaisuutta kokoavana symbolina ei hävinnyt sen hävittämisen jälkeen mihinkään. Esimerkiksi varhaisin rabbiinisten laintulkintojen kokoelma Mišna sisältää suuren osan aineistoa, joka koskee temppeliä.
 

Unescon pääjohtaja valitteli lopputulosta

Unescon päätöslauselma aiheutti Israelissa vastalausevyöryn. Israelin ulkoministeriö julkaisi sosiaalisessa mediassa kuvameemin "Unescon raamatunkäännöksestä", jossa Jeesus Matteuksen evankeliumissa ei kaada rahanvaihtajien pöytiä juutalaisten temppelissä vaan al-Aqsa-moskeijassa.

Myös Unescon pääjohtaja, bulgarialainen Irina Bokova, piti äänestystulosta valitettavana. Hänen mukaansa "juutalaisten, kristittyjen tai muslimien perinteiden kieltäminen, salaaminen tai poistaminen heikentää alueen [Temppelivuoren] eheyttä ja on ristiriidassa niiden syiden kanssa, jotka oikeuttivat sen sisällyttämiseen Unescon maailmanperintökohteiden listalle".

Päätöslauselman puolesta äänestänyt Meksiko yritti jälkikäteen vetää äänensä takaisin, mutta koska tämä ei muuttanut lopputulosta, Unescon johtokunta ratifioi tuloksen viime tiistaina. Israelilaisen Yedioth Ahronoth -sanomalehden englanninkielisen verkkosivun mukaan Meksiko vaihtoi edustustaan Unescossa, kun sen Unesco-suurlähettiläs, juutalainen Andres Roemer kieltäytyi äänestämästä päätöslauselman puolesta.

Jaa tämä artikkeli: