null Saarnamiehet peittoavat islamin oppineet netissä

Bagdadilainen nettikahvila kutsuu surffaamaan. Kuuluvin ääni islamissa on tulevaisuudessa sillä, joka tiedostaa osuvimmin netin mahdollisuudet. Kuva: Robert Nickelsberg/Getty Images

Bagdadilainen nettikahvila kutsuu surffaamaan. Kuuluvin ääni islamissa on tulevaisuudessa sillä, joka tiedostaa osuvimmin netin mahdollisuudet. Kuva: Robert Nickelsberg/Getty Images

Saarnamiehet peittoavat islamin oppineet netissä

Islamin nettikeskustelu murentaa auktoriteettien valtaa.

IslamOnline internetsivuston ylälaidassa on kaksi valikkopalkkia, jotka vangitsevat katseen. Ensimmäiseen on listattu seitsemäntoista aihepiiriä Jumalan palvonnasta turismiin ja toiseen runsaat sata arvovaltaista sunni-islamin laintulkitsijaa, muftia

Muutamassa sekunnissa utelias saa vastauksen mieleiseltään oppineelta miltei mihin tahansa kysymykseen maan ja taivaan väliltä. Mikä on islamin kanta rokotukseen? Saako sunnimuslimi avioitua shia-muslimin kanssa? Voiko muslimi harjoittaa kenneltoimintaa? Mikä on islamin kanta plastiikkakirurgiaan?

Tuhansien kaltaistensa sivustojen ohella IslamOnline on oiva esimerkki islamin hurjaa vauhtia tapahtuneesta digitalisoitumisesta. Ilmiön juuret ovat ainoastaan runsaan viidentoista vuoden takana. Vielä 1980-luvun loppupuolella tietotekniikan koulutus oli liki tuntematonta islamilaisessa maailmassa, joten aihepiiristä kiinnostuneet muslimiopiskelijat hakeutuivat etenkin yhdysvaltalaisiin opinahjoihin.

Keskustelu kirjavoitui nopeasti

Kulttuurien kohtaaminen tuotti ensimmäiset sähköiset versiot Koraanista ja keskeisistä teologisista teksteistä 1990-luvun alussa. Pian nuorten avaamat kotisivut alkoivat linkittyä toinen toisiinsa ja tarjota nimenomaan läntisille muslimeille suunnattua informaatiota.

Muutaman vuoden kuluessa internetiin oli syntynyt kielellisesti, kulttuurisesti ja teologisilta suuntauksiltaan jatkuvasti kirjavoituva islamilainen keskustelu. Arabiankielisin termein höystetystä englannista muodostui sen valtakieli.

Internet osoittautui erinomaiseksi kanavaksi haastaa islamin vuosisataisten opintokeskuksien kouluttamien muftien näkemyksiä. Katu-uskottavat saarnaajat, joiden teologinen koulutus oli usein hyvin ohut, olivat netissä vuosia ennen arvovaltaisia uskonoppineita ja perinteisiin juurtuneita muslimijärjestöjä. Vuosituhannen taitteeseen tultaessa tietoverkko oli onnistunut häivyttämään täysin rajan läntisen vähemmistöislamin ja muslimimaailman islamin välillä. Islam oli todellakin astunut globaaliin aikakauteen.

Fundamentalistit irrottautuvat teologian kehityksestä

Kun uskonnon sisältöä tarjotaan erilaisista teologisista lähtökohdista seurauksena on luonnollisesti näkemyksien hajaannus. Kaikkea on tarjolla; ultrakonservativismia ja uudistusmielisyyttä, länsimyöteisiä mutta yhtä lailla lännen tuhoa peräänkuuluttavia näkemyksiä.

Arvovaltaiset muslimi-intellektuellit ja teologit ovatkin keskustelleet viime vuosina vilkkaasti islamilaisen oikeusopin eli fiqhin alennustilasta ja internetin asettamista uusista haasteista. Khaled Abou el Fadl, Kalifornian yliopistossa toimiva islamin tutkija mainitsi hiljattain The Wall Street Journal -lehden haastattelussa, että nykytilanteessa ”islamilainen lainopillinen keskustelu on muuttunut pelikentäksi, jossa mellastavat kompuroiva oppineisuus, poliittiset iskulauseet ja ideologiset demagogit”.

Britannialainen islamin tutkija Abdelhakim Murad ilmaisee saman el Fadliakin jyrkemmin. Hänen mielestään vakavin uhka muslimiyhteisölle kumpuaa sen itsensä sisältä; fundamentalistisista suuntauksista, jotka sanoutuvat tyystin irti islamin 1 400-vuotisesta teologisesta ja filosofisesta kehityksestä ja peräänkuuluttavat utopistista paluuta profeetta Muhammadin päivien myyttiseen menneisyyteen.

Opilliseen perinteeseen juurtunutta keskitien sunni-islamia edustava IslamOnline sivusto pyrkii ottamaan auktoriteetin hajaannuksen vakavasti. Sivustoa hallinnoidaan Qatarista noin 25 henkilön työpanoksella mutta sisältö tuotetaan Kairossa runsaan sadan journalismin, tietotekniikan, sosiaalitieteiden ja islamilaisen talouden spesialistin voimin.

IslamOnline on siinä mielessä poikkeuksellinen sivusto, että se tarjoaa myös modernin tieteen näkemyksiä islamin oikeusoppia koskeviin kysymyksiin. Erikoisalojen eksperteille on tarjolla muftien kannoille rinnasteinen sivu, joka jakautuu yhteiskunnallisiin sekä terveys- ja yleisiin asioihin.

Läntisen hallitukset pyrkivät vuoropuheluun

Islamin sisäinen auktoriteetin hajaannus on herättänyt runsaasti keskustelua myös läntisissä yhteiskunnissa aina hallitustahoja myöten. Tilanteeseen on vastattu kansallisilla ratkaisuilla kuten esimerkiksi perustamalla koulutusohjelmia moskeijoissa toimiville imaameille ja luomalla kansallisia islamilaisia kattojärjestöjä dialogipartnereiksi hallitusten kanssa.

Sosiaalisten ja poliittisten ongelmien ilmaantuessa läntisellä julkisella keskustelulla on usein taipumus asettaa vastuu ongelmien ratkaisusta perinteisille uskonnollisille instituutioille, moskeijoiden imaameille ja islamilaisten järjestöjen johtajille.

Korttelimoskeijan imaami Helsingissä, Turussa tai Tampereella toki tiedostaa hyvin oman auktoriteettinsa rajallisuuden ja sen, ettei hän pysty lopulta kontrolloimaan internetin ja taivaskanavien tarjoamaa uskonnollista aineistoa.

Marko Juntunen

IslamOnline-sivuston löytyy osoitteesta www.islamonline.net

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.