null Sansibarilla kiehuu uskontojen painekattila

Jännitteitä. Sansibarin saarella tietyt muslimiryhmät ovat hyökänneet kristittyjä kohti ja vaativat saaren eroa Tansaniasta.

Jännitteitä. Sansibarin saarella tietyt muslimiryhmät ovat hyökänneet kristittyjä kohti ja vaativat saaren eroa Tansaniasta.

Sansibarilla kiehuu uskontojen painekattila

Muslimien ja kristittyjen kiristyneet välit uhkaavat saaren rauhaa ja turismia.

Teksti ja kuva Laura Meriläinen
Tansanialle kuuluvalla Sansibar-saarella turistit käyskentelevät historiallisen Stone Townin kapeilla kujilla kuuman auringon alla. Lomaparatiisin kiiltokuvamaisen idyllin rikkoo vain ohi huristeleva rekka, jonka lavalla istuu tuima joukko mellakkapoliiseja. Saaren rauhaa on keväästä lähtien varjostanut poliittis-uskonnollinen mellakkamieliala, joka äityi toukokuun lopulla kirkkojen tuhopolttoon.

Viranomaiset pidättivät heti ääri-islamistisen Uamsho-liikkeen johtajia, joita epäillään joukkojensa yllyttämisestä kristittyjä vastaan. Väkivalta saatiin kesällä kuriin, mutta ilmapiiri on yhä räjähdysaltis.

Tanskan kirkkojen kehitysyhteistyöjärjestö Danmission ja Suomen helluntaiseurakuntien lähetys- ja kehitysyhteistyöjärjestö Fida International tekevät saarella työtä muslimien ja kristittyjen rauhan edistämiseksi sekä kansalaisyhteiskunnan vahvistamiseksi. Pitkään saarella asuneet pohjoismaalaiset kehitysyhteistyöntekijät kuvailevat saaren uskonnollista kriisiä poikkeuksellisen vakavaksi.

– Tunnelma on erittäin kireä. Tansanian hallitus on uhannut käyttää kumiluotien sijasta oikeita luoteja, jos uskonnolliset ryhmät jatkavat julkista lietsontaa. On ollut pelkoja, että kristityt kostavat kirkon poltot ja väkivaltaisuudet leviävät mannermaalle. Lisäksi saarelaisia huolestuttaa turismin tulevaisuus, Danmissionin koordinaattori Daniel Madsen sanoo.

– Kristityt eivät uskalla liikkua pimeän tullen. Juuri nyt on rauhallista, mutta rauha on erittäin hauras, Fida Tansanian alueellisen nuorisotyön voimaannuttamisohjelman neuvonantaja Ilari Ilmakangas lisää.

Tansaniassa kaavaillaan uutta perustuslakia. Se on kirvoittanut Uamsho-liikkeen vaatimaan, että Sansibarista pitäisi tulla itsenäinen valtio. Politiikka ja uskonto ovat sekoittuneet kiihkomielisissä kokouksissa, joissa Uamshon vanhempien jäsenien kerrotaan yllyttäneen nuoria jäseniä ajamaan kaikki mannermaalta tulleet, moraalista rappiota aiheuttavat kristityt saarelta pois.

– Ryhmä uskoo, että Sansibar tulisi paremmin toimeen ilman mannermaata. Kehityksen kannalta Sansibarin ja Tansanian pitäisi päinvastoin vahvistua muiden Itä-Afrikan maiden kanssa toimivaksi liitoksi, Ilmakangas sanoo.

Sansibarin saarella asuu noin miljoona ihmistä, joista lähes 97,5 prosenttia on muslimeja, loput ovat kristittyjä. Uskontoryhmien välillä on monia kiistoja. Muslimeja muun muassa hiertää kristinuskon opettaminen kouluissa. Muslimit kritisoivat kristittyjä, jotka rakentavat ei-kristittyjä kouluja, mutta opettavat kouluissa kuitenkin kristinuskoa muslimilapsille.

Osaa muslimeista häiritsevät mannermaalta saarelle muuttavat kristityt, jotka avaavat saarelle hotelleja ja ravintoloita, joissa tarjoillaan alkoholia. Kristityt taas kokevat olevansa alakynnessä päätöksenteossa muslimivoittoisella saarella.

– Olemme keskustelleet eri uskontoryhmien kanssa ääriliikkeistä ja niiden vaikutuksesta maan kehitykseen. Saari saa tulonsa turismista. Jos mellakointi jatkuu, sillä on tuhoisa vaikutus saaren turismille, Daniel Madsen sanoo.

Muslimijohtajat muistuttavat, ettei kaikkia saaren muslimeita tulisi leimata kirkonpolttajiksi.

– Islam ei neuvo polttamaan kirkkoja. Uskontomme kannustaa suvaitsevaisuuteen, joka koskee myös muita uskontoja, muslimijohtaja ja Muftin toimiston pääsihteeri sheikki Fadhil Soraga toteaa.

Danmission ja Fida International ovat Sansibarilla tärkeitä rauhan rakentajia. Ne järjestävät rauhankokouksia ja tuovat eri uskontokuntien johtajia yhteen keskustelemaan ongelmista.

– Tosin tällä hetkellä rauhankomiteat eivät saa kokoontua. Uskontosisäministeri pani sille stopin. Ministeri kuuluu ääri-islamilaisuutta edustavaan puolueeseen. Rauhan rakentaminen ja ylläpitäminen on hankalaa, jos ei ole foorumia missä keskustella, Ilmakangas toteaa.

Fidan hankkeesta on tullut muslimeille ja kristityille vaihtoehtoinen foorumi, jossa kehitetään maataloutta ja opetetaan uusia tuotantomenetelmiä. Hanke on osa Fidan kansalaisyhteiskunnan vahvistamisohjelmaa Sansibarin saariryhmän alueella.

Tavoitteena on eri ryhmien vuorovaikutusten paraneminen, maa-alan tuottavuuden kasvattaminen ja köyhyyden vähentäminen. Hanketta tuetaan Suomen kehitysyhteistyömäärärahoista. Maatalousprojektin lomassa kristityt ja muslimit ovat onnistuneet keskustelemaan rakentavasti myös uskonnosta, rauhasta, taloudesta ja tulevaisuudesta.

– Toki aluksi oli hankalaa saada muslimeja ja kristittyjä yhteen. Meidän motiivejammekin epäiltiin. Mutta esimerkiksi tällä hetkellä meillä on ryhmä, missä on 60 kristittyä ja 40 muslimia saman pöydän äärellä maatalouskoulutuksessa. Opitaan viljelytaitoja ja samalla voidaan puhua meneillään olevasta uskonnollisesta tilanteesta, Fidan kumppanijärjestö Full Pentecostal Churches of Tanzanian (FPCT) maatalousneuvoja Nuru Mtema sanoo.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.