Se soi taas!
Vahinkolapsena aikoinaan syntynyt rakastettu Jouluradio tuo joulun tunnelman koteihin, autoihin ja korvanappeihin.
Teksti Salla Korpela
Kuva Sirpa Päivinen
Kohta se taas kajahtaa ilmoille – suomalainen radioilmiö ja joulun lähestymisen varma merkki: Jouluradio. Se soi iloksemme jo kymmenettä vuotta ja juhlan kunniaksi lähetys aloitetaan lauantain vaihtuessa adventtisunnuntaiksi lauluyhtye Rajattoman uutukaisella sovituksella Hoosianna -hymnistä.
Jouluradion peruskonsepti on yksinkertainen: soitetaan joulumusiikkia adventti- ja jouluaikana vuorokauden ympäri, ilman lähetystä keskeyttäviä mainoksia. Juuri tälle on näyttänyt olevan arvaamattoman suuri kysyntä, joka ei ole vähentymässä, päinvastoin.
– Jouluradio syntyi oikeastaan vahinkolapsena. Helsingin seurakuntayhtymän viestintäjohtaja Seppo Simola taisi aikoinaan lausua tämmöisen ajatuksen ensimmäisenä, muistelee Riitta Kalliorinne .
Hän on Toivontuottajien eli pääkaupunkiseudun seurakuntien yhteisen mediatoimituksen päällikkö. Tässä yhteydessä hän toivoo itseään tituleerattavan Jouluradion muoriksi.
Kalliorinne nappasi ajatuksesta kiinni ja värväsi Jouluradion ensimmäiseksi musiikkipäälliköksi Inari Nuuteron . Tämä ryhtyi kaivelemaan omaa, kavereiden ja kirjastojen joulumusiikkihyllyä ja kokoamaan ensimmäistä soittolistaa. Pienenä kokeiluhankkeena ja ilman mainosbudjettia tuotettu radio valtasi saman tien huomattavan nurkan radion kuuntelusta: jo ensimmäisenä vuonna kuulijoita oli Taloustutkimuksen mukaan yli 90 000.
Nykyisin jouluradio soi perinteisillä radioaalloilla jo 16 lähettimen alueella ja tavoittaa 3,5 miljoonaa suomalaista. Viime vuoden kuuntelututkimuksen mukaan Jouluradio haukkasi lähetysaikanaan jo 14,5 prosenttia kaikesta radion kuuntelusta.
Vuosien varrella Jouluradion musiikkikirjastoon on kertynyt tuhansien kappaleiden kokoelma. Silti kanava uudistuu joka vuosi.
Ensimmäisten kuuden vuoden aikana Jouluradion kokosi aina uusi musiikkipäällikkö, joka heitti soppaan omat mausteensa. Nyt tehtävää hoitaa Mika Saarelainen jo toista vuotta peräkkäin.
– Joudumme valtaamaan paikkamme mediakentällä uudelleen joka vuosi. Siksi tuotteen pitää olla freesi ja kiinnostava, koska mediakilpailu on armotonta, Riitta Kalliorinne sanoo.
Hänelle itselleen joululaulut ovat rakkaita. Nuoruudessaan 1970-luvulla hän äänitti silloisen Rock-radion jouluspesiaalista vauhdikasta joulumusiikkia C-kasetille. Eikä vieläkään kyllästytä.
Niin perinteisellä musiikin alueella kuin liikutaankin, uutta joulumusiikkia tulee joka vuosi. Jouluradio kokee tehtäväkseen myös uuden joulumusiikkituotannon esille nostamisen. Kymmenvuotisjuhlansa kunniaksi Jouluradio viritti joululaulukilpailun, johon tuli määräpäivään mennessä peräti 266 uutta laulua.
– Upeita biisejä! Näiden joukossa on varmasti tulevia kestosuosikkeja, Kalliorinne lupailee ja hyräilee salaperäisesti joululaulua, jonka vain hän ja nimekäs raati on toistaiseksi kuullut.
Parhaita uusia kappaleita tullaan soittamaan muun musiikin seassa sekä pääkanavalla että varsinkin nettiradio Jou’radiossa . Siellä soitetaan kilpailuun lähetettyjä kappaleita rouheina demoversioina.
Esiraati on valinnut kilpailusadosta kolme finalistia, joita voi käydä äänestämässä Jouluradion nettisivuilla. Voittaja julkistetaan perjantaina 14.12. Hartwall Areenalla Maailman kauneimmat joululaulut -konsertissa.
Uusien medioiden kehityksen myötä vanhoille viestimille on ennustettu loppua.
Radio on ollut hiipumaan tuomittujen välineiden listalla jo pitkään, mutta eikö mitä. Finnpanel-tutkimuksen mukaan suomalaiset kuuntelevat nykyisin radiota keskimäärin 193 minuuttia vuorokaudessa, eli 15 minuuttia pidempään kuin katselevat televisiota. Lisäksi radio on levinnyt keittiön nurkassa nököttävästä laatikosta joka paikkaan netin ja erilaisten laitteiden kautta.
Radion saa käden käänteessä ja ilmaiseksi tietokoneeseen, kännykkään, MP3-laitteeseen ja kaikenlaisiin kämmen- ja lehtiölaitteisiin.
Nettijakelussa kanavien määrä on kasvanut valtavasti ja voi edelleen kasvaa käytännössä rajattomasti.
– Kutsumme itse tätä kehitystä nimellä radio 2.0. Jouluradio kulkee tämän trendin kärjessä ja käyttää voimakkaasti kaikkia uusia tapoja tavoittaa kuulijansa, Riitta Kalliorinne sanoo.
Netin kautta Jouluradiota tiedetään kuunnellun hyvinkin 130 maassa ympäri maailmaa. Liikuttuneesta palautteesta päätellen sillä on ollut tärkeä merkitys ulkosuomalaisten joulutunnelman luomisessa. Viime vuonna nettipalvelussa oli kaikkiaan 650 000 kävijää.
Älypuhelimeen voi ensi viikonlopusta lähtien ladata ilmaisen jouluradiosovelluksen, jolla voi kätevästi kuunnella paitsi Jouluradion pääkanavaa myös neljää eri tavoin suuntautunutta nettikanavaa: suomenruotsalaista ja skandinaavista joulumusiikkia soittavaa Julradionia , yhdessä Lähetysseuran kanssa tuotettavaa, rakastetuimpia joululauluja esittävää Kauneimmat joululaulut -kanavaa, lapsille ja lapsenmielisille suunnattua Pikku jouluradiota sekä Jou’radiota, jossa soi joululaulukisan sato.
Netissä toimiva musiikkipalvelu Spotify on mullistanut monen musiikinkuuntelutavat. Sitä kautta saa kuultavakseen melkein mitä äänitteitä tahansa, ja siellä voi koota ja jakaa soittolistoja. Jouluradion tunnelmaan pääsee sen toimituksen laatimien Spotify-listojen kautta. Viime vuonna saatavilla oli piispa Irja Askolan kokoama lista, tämän vuoden Spotify-suosikit ovat toistaiseksi yllätys.
Jouluradion alkamista on pitkin syksyä odotettu muun muassa Facebookissa.
– Meillä oli marraskuun puolivälissä jo yli 23 000 tykkääjää, saa nähdä meneekö 100 000 rikki ennen kuin joulu on ohi, Jouluradion muori hehkuttelee.
– Kontakti kuulijoihin on todella tärkeä ja nykyisin se toteutuu luontevimmin juuri Facebookin kautta. Seuraamme palautetta tiiviisti. Se täytyy tosin sanoa, että mieltymykset joululaulujen suhteen vaihtelevat niin paljon, että soittolistoja ei säädetä palautteen mukaan.
Soittolista muovautuu joulukuun mittaan niin, että alussa soitetaan enemmän hilpeitä kappaleita ja valikoima muuttuu joulun pyhiä kohden hartaammaksi.
Tämän vuoden uutuuksiin kuuluu vielä netissä toimiva joululaulukaraokesovellus. Sinne voi mennä laulamaan mieleistään kappaletta karaokena, nauhoittaa esityksensä ja lähettää sen vaikka äidille sähköpostitse tai julkaista sosiaalisessa mediassa.
Jouluradion saa soimaan myös Facebookissa klikkaamalla.
Mikä sitten selittää jouluradion suosion?
– Se on vähän arvoitus meille tekijöillekin. Yksi selitys voisi löytyä siitä, miten kirkot ovat vuosi toisensa jälkeen täyttyneet Kauneimmat joululaulut -tilaisuuksissa. Jouluradio on sukua niille, Riitta Kalliorinne arvioi.
Syvimmillään selitys löytyy itse joulumusiikista. Sillä on väkevä tunnelmaa luova ja joulumieltä virittävä voima.
– Olen itse rauhaton ihminen, ja minun sydämeeni joulu tulee sellaisina hetkellisinä välähdyksinä. Hyvin usein ne liittyvät johonkin lauluun, joka raapaisee syvältä, Riitta Kalliorinne sanoo.
Jouluradio 2.12. keskiyöstä alkaen Helsingissä ja
Vantaalla taajuudella 101,4 ja Espoossa taajuudella 89,7.
Kaapeliverkon taajuuksilla Helsingissä 104,80 MHz (Elisa),
101,4 MHz (TeliaSonera), 100,5 MHz (DNA); Espoossa
89,7 MHz (TeliaSonera) ja Vantaalla 101,4 MHz (TeliaSonera).
Nettiradio osoitteessa www.jouluradio.fi.
Ilmainen älypuhelinsovellus ladattavissa iPhoneen
sekä Windows- ja Android-puhelimiin.
Facebook/Jouluradio
Jaa tämä artikkeli: