Seurakunnat saivat oman someoppaan
Somempi seurakunta -opaskirja tarjoaa työkaluja sosiaalisessa mediassa työskentelyyn.
Miksi tällainen opas, Tekir-yhtiön viestintäkonsultti Ville Kormilainen?
– Opasidean takana ovat sen kaksi muuta tekijää, mediapastori Jan Ahonen ja Kotimaa-lehden uutispäällikkö Johannes Ijäs, jotka ovat olleet lähemmin tekemisissä seurakuntaelämän kanssa. Halusimme antaa seurakuntien käyttöön oman asiantuntemuksemme, sillä seurakunnat tarvitsevat opastusta sosiaalisessa mediassa pärjätäkseen isolla ja vaikealla somekentällä tulevaisuudessa paremmin.
Mitä someopas sisältää?
– Pyrimme tekemään täsmäoppaan nimenomaan seurakuntien käyttöön. On nimittäin suuria eroja siinä, miten paljon seurakunnat ovat mukana sosiaalisessa mediassa. Se riippuu osittain käytettävissä olevista resursseista ja siitä, miten aktiivisia henkilöitä seurakunnasta löytyy.
– Oppaassa ei puututa tekniseen puoleen vaan puhutaan sisällöstä, millaista sisältöä somessa, esimerkiksi Facebookissa ja Twitterissä, on tuotettava ja kenelle se on kohdistettava. Opastamme siis, miten seurakuntiin rakennetaan avoin ja toimiva sosiaalisen median työtapa. Kirjassa on myös aiheeseen liittyviä puheenvuoroja kirkon, sosiaalisen median ja bisnesmaailman vaikuttajilta.
Millainen somen käyttäjä itse olet?
– Käytän sosiaalista mediaa monipuolisesti sekä työssä että vapaa-ajalla. Voisi ajatella, että olen jopa somen liikakäyttäjä, koska vietän niin paljon aikaa eri kanavissa. Pidän kuitenkin ammatillisesti erittäin tärkeänä, että olen mukana somessa, sillä Suomi on täynnä somekouluttajia, joka puhuvat enemmän teorian kuin käytännön näkökulmasta. Kun olen antanut koulutusta seurakunnissa, olen halunnut pitää maanläheisen otteen ottamalla esimerkkejä omista tekemisistäni. Sellaiset tuntuvat parhailta, joiden tietää itse toimivan.
Jaa tämä artikkeli: