null Sittenkin missioon

Viesti muutoksesta.  Helsingissä liikkuva ei voi olla näkemättä Mahdollisuus muutoksen -kampanjan mainoksia. Räppäri Ruudolf katselee kaupunkia Mikonkadun jättilakanasta. Kuva: Jukka Granström

Viesti muutoksesta. Helsingissä liikkuva ei voi olla näkemättä Mahdollisuus muutoksen -kampanjan mainoksia. Räppäri Ruudolf katselee kaupunkia Mikonkadun jättilakanasta. Kuva: Jukka Granström

Sittenkin missioon

Kuusi helsinkiläistä evankelisluterilaista seurakuntaa on tavalla tai toisella mukana kiistellyssä Mahdollisuus muutokseen -kampanjassa.

Medialähetysjärjestö IRR-TV:n aloitteesta syntyneessä kampanjassa on mukana 73 pääkaupunkiseudun kristillistä seurakuntaa ja järjestöä. Näistä on luterilaisia toistakymmentä. Helsingistä mukana on järjestävänä tahona Vuosaaren seurakunta ja yhteistyökumppaneina Roihuvuoren, Pitäjänmäen ja Herttoniemen seurakunnat, ruotsinkielinen Petrus församling sekä Vanhankirkon kirkkopiiri. Muita luterilaisia tahoja ovat esimerkiksi Tuomasyhteisö, Kansan Raamattuseura, Kansanlähetys ja Kotiryhmäverkosto.

Vielä kesäkuussa tilanne oli se, että kampanjaa ei ollut käsitelty yhdessäkään seurakuntaneuvostossa. Yhteistyöpyyntö oli esillä kirkkoherrojen kokouksessa lokakuussa 2010. Valmisteluvaliokunta totesi, että resursseja on vapaana vähän ja toiminta- ja taloussuunnitelmat on jo tehty.

– Siellä ei kuitenkaan päätetty asiasta mitään, se ainoastaan merkittiin tiedoksi, täsmentää Roihuvuoren kirkkoherra Timo Pekka Kaskinen.

 

Kesäkuun alussa koko kampanjaan oli tulossa mukaan yksi ainoa luterilainen seurakunta, Espoonlahti. Juhannuksen tienoilla Vuosaaren kirkkoherra Jussi Mäkelä päätti, että Vuosaari lähtee mukaan.

– Kirkon perustehtävä on pitää esillä evankeliumia. Siksi en nähnyt muuta vaihtoehtoa. Piti toimia nopeasti, jotta ehdimme mukaan, Mäkelä sanoo.

Seurakuntaneuvosto keskusteli asiasta vasta 5. syyskuuta kirkkoherran ilmoitusasiana.

– Kampanjassa on luterilaiselle kansankirkollemme vieras painotus. Kansankirkossa kaikki jäsenet ovat yhtä tärkeitä riippumatta uskon laadusta ja osallistumisen määrästä.Minusta seurakunnan pitäisi mieluummin olla täysillä mukana upeissa Pienelle parasta-  ja Jäsenelle parasta -kampanjoissamme, sanoo neuvoston jäsen Karita Toijonen.

Jussi Mäkelä tietää, että osa luottamushenkilöistä vastustaa missiota ja osa on jo itse mukana siinä.

– Ehdotin varovaisesti yhtä yhteistä tilaisuutta syyskuuhun, mutta nyt meillä on jo viisi yhteistä tilaisuutta kampanjan aikana.

Vuosaaresta Mahdollisuus muutokseen -kampanjaan osallistuvat myös helluntailainen Ankkuriseurakunta, Vapaaseurakunta ja Merimieskirkko, joilla on perinteitä toimia yhteiskristillisesti.

– Meilläkin on perinteitä, joten yhteistyö helluntaiseurakuntien kanssa tuntui luontevalta, vahvistaa Petrus församlingin kirkkoherra Bengt Lassus.

Hän pitää mediamissiota modernina evankelioimistapana. Myös teema, Mahdollisuus muutokseen, on Lassuksen mielestä onnistunut kiivaasti muuttuvassa yhteiskunnassa.

Roihuvuoressa ollaan ”myöhään heränneitä”.

– Seurakuntaneuvostomme päätti syyskuussa yksimielisesti, että lähdemme mukaan. Monet lukivat kampanjakirjan etukäteen varmistuakseen siitä, että sitä voi antaa ihmisille meidänkin nimissämme, kirkkoherra Kaskinen sanoo.

Hän sovelsi päätöksentekoon 20:80-periaatetta. Jos voidaan olla yhteistyökumppanin kanssa samaa mieltä 80 prosentista asioita, se riittää pohjaksi. Täysin samaa mieltä kaikesta ei kai olla koskaan.

 

Mediakampanjassa asiasta kiinnostuneet ihmiset voivat soittaa puhelinkeskukseen, jossa soittoihin vastaa 2 000 vapaaehtoista. Jos ihminen kaipaa tietoa seurakunnan toiminnasta, hänet ohjataan lähimpään seurakuntaan. Jos alueelta on mukana useampi seurakunta, soittaja valitsee itse, minne menee.

– Roihuvuoren alueella ei toimi muita seurakuntia, ja todennäköisesti suuri osa alueen soittajista on meidän seurakuntamme jäseniä. Olisi outoa, jos heitä ei kutsuttaisi omaan seurakuntaan, Kaskinen perustelee.

Vuosaaressa kampanjassa on mukana noin 50 vapaaehtoista, joista osa tulee muista Helsingin seurakunnista.

Helsingin seurakunnat ovat viimeksi osallistuneet laajaan missioon vuonna 1987, jolloin evankelista Billy Graham saarnasi stadionkokouksissa. Seurakunnissa on edelleen mukana ihmisiä, jotka saivat sysäyksen tuossa missiossa.

IRR-TV:n toiminnanjohtaja Hannu Haukka linjaa, että kampanja ei ole luonteeltaan lainkaan ”teologinen”. Opillisista kysymyksistä ei keskustella, vaan tarkoituksena on ihmisten auttaminen. Jokainen seurakunta jatkaa omaa perustyötään.

Miten seurakunnat ovat valmistautuneet ottamaan vastaan uusia ihmisiä, jotka etsivät mahdollisuutta muutokseen elämässään?

– Riippuu kiinnostuneiden määrästä. Voimme esimerkiksi perustaa pienryhmiä, joissa uskon asioista voi jutella rauhassa, sanoo Kaskinen.

Vuosaaressa alkaa alfa-kurssi kristinuskon perusteista lokakuun lopulla.

Eira Serkkola

www.koemuutos.fi

Puoli miljoonaa

Mediakampanjan kustannusarvio on noussut 350 000 eurosta 500 000 euroon erityisesti tv-mainosten kalleuden vuoksi. Järjestävät seurakunnat maksavat summasta Hannu Haukan mukaan noin 200 000 euroa. Nimettömiksi jäävät liikemiehet ovat lahjoittaneet tuntuvia summia, esimerkiksi kampanjakirja on painettu kokonaan yhden lahjoittajan varoin.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.