null Soinnut täyttävät myös kotikirkon

Kotikirkossa. Espoon tuomiokirkko on Kirkkomusiikkiviikon taiteelliselle johtajalle Pia Bengtsille mieluinen konserttipaikka.

Kotikirkossa. Espoon tuomiokirkko on Kirkkomusiikkiviikon taiteelliselle johtajalle Pia Bengtsille mieluinen konserttipaikka.

Soinnut täyttävät myös kotikirkon

Kirkkomusiikkiviikon taiteellinen johtaja Pia Bengts pitää Espoon tuomiokirkon soinnista. Musiikkiviikon kunniaksi kanttorit arvioivat Espoon kirkkojen akustiikkaa.

Espoon kirkkomusiikkiviikko on ovella, ja sen tämänvuotinen taiteellinen johtaja, kanttori Pia Bengts tekee viimeisiä tapahtumajärjestelyjä.

Kun Bengtsiltä kysyy, missä kirkossa hän mielellään kuuntelee konsertin, tulee vastaus heti. Tietenkin se on Espoon tuomiokirkko. Se soi kauniisti ja se on Bengtsin kotikirkko.
Tuomiokirkossa soi Kirkkomusiikkiviikon anti, kuten neljässä muussa Espoon kirkossa.
”Kirkossa on hyvä akustiikka myös musiikin taltioimiselle, ja se on yksi Espoon suosituimmista konserttikirkoista”, jatkaa Bengts.

Musiikkiviikon taiteellinen johtaminen on Bengtsille luova ja mieluisa tehtävä.
”Suunnittelu ja ideointi tehtiin yhdessä työryhmässä, jossa on yksi tai kaksi kanttoriedustajaa kaikista seurakunnista. Ideoita on riittänyt ja meillä on ollut hauskaa.”
Kirkkomusiikkiviikkoa on järjestetty vuodesta 1997 joka kolmas vuosi. Alkamaisillaan on seitsemäs musiikkiviikko, jonka teema on kohtaamisia.
”Halusimme luoda musiikkitilaisuuksia, joissa muusikot ja seurakuntalaiset kohtaavat”, Bengts kertoo.
Musiikkiviikon budjetti on 50 000 euroa kattaen muusikoiden palkkiot, matkat ja viestintäkulut. Budjettikulut jaetaan seurakuntien kesken suhteutettuna seurakuntien jäsenmääriin. Musiikkiviikon konsertit ovat ilmaisia.
Maija Saari

Espoon kirkkojen akustiikasta

Espoon tuomiokirkko

Esbo svenska församlingin
A-kanttori Pia Bengts:

Tuomiokirkko on erittäin kaunis, vanha, historiallinen kivikirkko. Siellä on hyvä akustiikka ja korkealaatuiset soittimet. Siellä tuntuu hyvältä soittaa. Kirkossa on uudet varhaissaksalaisromanttiset, Ladegast-tyyliset urut.

+ Tuomiokirkossa soi kauniisti hyvin
monenlainen musiikki.
+ Sopii erityisen hyvin laululle, soololaululle sekä ensemble- ja kuorolaululle.
+ Uudet urut ovat hyvin onnistunut
soitin.
- Akustiikka muuttuu huomattavasti, kun kirkko on täynnä väkeä: kaiku
lyhenee.

Olarin kirkko

Olarin A-kanttori Sari Rautio:

Kirkko on hyvin suosittu konsertti- ja äänitystarkoituksiin. Kirkkosali on akustisesti erinomainen, avara ja valoisa. Pidän sitä pääkaupunkiseudun yhtenä parhaimmin soivista saleista. Ainutlaatuista on se, että hiljaisetkin äänet kantavat kauniisti ja kauas.
Urut sekä kuorokoroke ovat salin etuosassa, mikä helpottaa vuorovaikutusta yleisön kanssa.

+ Kuuluu akustisesti Espoon alueen ääntä kauneimmin kantaviin kirkkoihin.
+ Intiimi kitarakonsertti toimii yhtä hyvin kuin suurteos kuoroineen ja orkestereineen.
+ Kirkkosalia voi kalustaa erilaisiin muotoihin yleisön sijoittumista varten.
- Joillekin instrumenteille akustiikka ei ihanteellinen, tosin hyvä esimerkiksi pianolle.

Espoonlahden kirkko

Espoonlahden A-kanttori Elja Puukko:

Kirkko on erittäin suosittu konserttipaikka. Lähes 800-paikkainen kirkkotila sopii suurille tapahtumille. Kirkon leveä ja korotettu kuoriosa sopii hyvin suurten kuoro-orkesteriteosten esittämiseen. Kirkkotila on arkkitehtonisesti hieno.
Akustiikka sopii parhaiten kamarimusiikkikokoonpanoille ja esimerkiksi klassinen kitara tai piano soivat kantavasti.

+ Ääni kuuluu selkeästi.
+ Musiikki välittyy kirkkaasti ja tila kantaa sitä.
- Kun kirkko on täynnä, jälkikaikua voisi olla enemmän.
- Suurissa tapahtumissa seurakuntasalissa oleva yleisö kärsii akustiikan puutteista.

Tapiolan kirkko

Tapiolan A-kanttori Liisa Malkamäki:

Kirkossa järjestetään erityylisiä konsertteja, ja yleisö löytää sinne hyvin. Modernissa kirkossa on sopivan kaikuisa akustiikka niin upealle urkumusiikille kuin isolle kuorolle tai orkesterille.
Laatikkomainen muoto sopii monenlaiselle musiikille. Se tuo hienosti esiin yksittäisten laulajien tai instrumenttien tuottamien äänien yläsävelsarjoja.

+ Kirkkosaliin mahtuu paljon yleisöä akustiikan kärsimättä.
+ Kuulijoilla ei ole edessään pylväitä tai muita näkö- tai kuuloesteitä. Lehtereitäkään ei ole.
+ Kuuluvuus on tasainen salin eri osissa.
- Monimutkainen musiikki saattaa jonkin verran puuroutua salin takaosassa.
- Sähköisesti vahvistetulle musiikille voi tila olla turhan kaikuisa, miksaus tosin pelastaa.

Leppävaaran kirkko

Leppävaaran A-kanttori Pauliina Hyry:

Kirkko on tunnelmallinen, punatiilinen, keskiajasta vaikutteita saanut modernia tyyliä edustava rakennus. Kirkkotila on intiimi, siellä soi parhaiten pienimuotoinen kamarimusiikki, duot, triot sekä kvartetit. Myös vahvistettu musiikki toimii. Uruilla voi soittaa sekä vanhaa että uudempaa musiikkia, tosin tuttisointiin kirkon akustiikka ei ole riittävä.

+ Keskellä salia esitettynä soi hienosti esimerkiksi soolokitara, laulu ja piano.
+ Urkuja kannattaa kuunnella ovesta katsottuna salin oikealla puolella.
- Kuoron paras paikka on alttarin edessä: haaveena on saada siirreltävät kuorokorokkeet.
- Jälkikaikua on liian vähän, akustiikka on kuiva, se ei jalosta suurempaa sointia, tosin kaiku parani hiukan remontin jälkeen.

Jaa tämä artikkeli:

Löydä lisää näkökulmia


Keskustele Facebookissa
Keskustele ja kommentoi Facebookissa
Lähetä juttuvinkki
Lähetä juttuvinkki
Kirkko ja kaupunki -mediaan.

Tilaa Kirkko ja kaupungin viikoittainen juttukooste.