Some alkoi auttaa, mutta muuttuuko ”tykkääminen” oikeaksi avuksi?
Sosiaalisessa mediassa kerätään rahaa mm. vähävaraisten lapsiperheiden syntymäpäiviin. Some-kampanjat ovat uusi muoto laajemmasta auttamishalun ilmiöstä.
Sosiaalinen media on edesauttanut viime vuosina monien auttamis- ja hyväntekeväisyysryhmien syntyä. Facebookia selaamalla löytyy mm. eri paikkakuntien Hätäkahvit-ryhmiä äideille, ja suoranaista taloudellistakin tukea vähävaraisille perheille jakavia yhdistyksiä, kuten Valkea Tuli.
Turun yliopiston sosiologian laitoksen dosentti ja apulaisprofessori Suvi Salmenniemen mukaan voidaan puhua auttamisilmiöstä, mutta toisaalta suomalaiset ovat olleet aktiivista yhdistys- ja vapaaehtoistyökansaa jo ennen someakin.
− Näkisin, että some-kampanjat on uusi muoto laajemmasta auttamishalun ilmiöstä. Sosiaalinen media on tarjonnut uuden kanavan vanhojen rinnalle, jonka kautta voidaan ottaa kantaa, auttaa ja edistää itselle tärkeitä asioita, Salmenniemi toteaa.
Yritykset liikkeelle
Valkea Tuli -yhdistys sai alkunsa perustajansa, kuopiolaisen Timo Kettusen maaliskuisesta facebook-päivityksestä, jossa hän pohti köyhyyden eriarvoistavaa vaikutusta, ja sitä, mitä sille voisi yhdessä tehdä.
- Ote Kettusen FB-päivityksestä, jota on jaettu/tykätty n. 20 000 kertaa.
Valkean Tulen tarkoituksena ja päämääränä on lahjoituksin kerättävin varoin avustaa vähävaraisia lapsiperheitä lasten syntymäpäiväjuhliin, luokkaretkiin ja harrastustoimintaan liittyvissä hankinnoissa. Yhdistys kutsuu kaikki suomalaiset yritykset mukaan auttamaan.
− Tällä hetkellä mukaan lahjoitustoimintaan vapaaehtoisia henkilöitä ja yrityksiä on ilmoittautunut kymmeniä. Odotin, että yrityksiä olisi tässä vaiheessa jo enemmän, mutta toisaalta saimme yhdistyksen virallisesti rekisteröityä vasta muutama viikkoa sitten, Kettunen pohtii.
Muuttuuko ”tykkääminen” todelliseksi avuksi?
Vaikka suomalaiset todella ovat aktiivisia yhdistys- ja vapaaehtoistyössä kansainvälisessäkin mittakaavassa, some-auttamisen yleistymiselle löytyy omat syynsä.
− Viime vuosien aikana esiin tulleet sosiaali- ja terveyspalveluiden supistukset, leipäjonot, tuloerojen kasvu ja monien ihmisten arjessa kokemat ongelmat joihin on ollut vaikeasti apua saatavilla esimerkiksi julkisen sektorin taholta, ovat oletettavasti myös herättäneet ihmisiä organisoimaan avustustoimia ja vertaistukea, arvelee Salmenniemi.
Facebookin Valkea Tuli -ryhmässä, kuten monissa muissakin sosiaalisen median auttamisryhmissä on tuhansia ”tykkääjiä”, mutta mitä tämä käytännössä merkitsee? Konkretisoituuko tykkäämisnapin painallus todella auttamiseksi?
− Somessa sitoutuminen ei välttämättä ole aina erityisen vahvaa tai pitkäkestoista. Mutta ehkä siellä tapahtuvan aktivismin luonne voi usein ollakin juuri enemmän kertaluontoista - fokusoituja kampanjoita ja tehoiskuja - kuin pitkän tähtäimen työtä, jota esimerkiksi perinteiset yhdistykset tekevät, Salmenniemi toteaa.
− Uskon, että saamme FB-tykkääjät masinoitua ainakin osittain toimimaan. Meidän tulee vain kertoa aktiivisesti yhdistyksen toiminnasta ja näyttää että olemme tosissamme, sanoo puolestaan Kettunen.
Jaa tämä artikkeli: